نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 4 آبان

بنزین به قیمت واقعی 200 تومان عرضه می‌شود

کدخبر: ۵۳۰۰۷۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
بنزین به قیمت واقعی 200 تومان عرضه می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

خودروهای ارزان ۲۰۰ میلیونی در راه است

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم آبان 1372؛ کنترل بر توزیع و قیمت کالاها توسط وزارت بازرگانی اعمال می‌شود

با تصویب لایحه حمایت از مصرف‌کنندگان در مجلس شورای اسلامی، نظارت و کنترل بر امر توزیع و قیمت‌ها از سوی وزارت بازرگانی اجرا می‌شود.

عیسی آل‌اسحاق، وزیر بازرگانی افزود: برای اینکه مصرف‌کنندگان از یک ثبات نسبی در امر قیمت و خرید کالا با کیفیت مشخصی برخوردار شوند، تمام فروشندگان و تولیدکنندگان فرآورده‌های داخلی و نیز واردکنندگان کالاهای خارجی، موظف هستند علاوه‌بر مشخصات کالا، قیمت آن را به‌صورت برچسب روی کالا نصب کنند.

وی تاکید کرد: نظارت و کنترل بر اجرای این امر نیاز به همکاری تشکل‌های مردمی از قبیل اتحادیه‌ها، اصناف و سندیکاها دارد.

بنابراین گزارش، آل‌اسحاق همچنین با اشاره به تصویب قانون مقررات واردات و صادرات گفت: با اجرای این قانون از وضع هر گونه عوارض غیرمشخصی که در قانون سود و حقوق گمرکی ذکر نشده است، جلوگیری می‌شود.

چهارم آبان 1382؛ آغاز طرح ضربتی اشتغال در سراسر کشور

معاون برنامه‌ریزی و سیاستگذاری اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرد: اجرای طرح ضربتی اشتغال با توزیع دفترچه راهنمای درخواست تحصیلات کارفرمایی از دهم آبان آغاز می‌شود.

دکتر صادق بختیاری گفت: دفترچه‌های راهنمای درخواست تسهیلات کارفرمایی از دهم آبان‌ماه از طریق دفاتر پستی در سراسر کشور در اختیار کارفرمایان متقاضی وام اشتغال قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تنها کارفرمایانی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که دارای کد بیمه کارگاهی باشند، افزود: کارفرمایان تا 20 آبان فرصت دارند فرم‌های مندرج در این دفترچه را تکمیل کرده و به دفاتر پست ارجاع دهند.

بختیاری اضافه کرد: دفترچه جداگانه‌ای نیز برای کارجویان تهیه شده که این دفترچه نیز از طریق دفاتر پستی توزیع خواهد شد و بیکاران می‌توانند از اول آذرماه با مراجعه به دفاتر پست سراسر کشور آن را دریافت کنند.

وی افزود: سه هزار میلیارد ریال اعتبار موردنیاز این طرح که از محل منابع قرض‌الحسنه نظام بانکی تامین می‌شود، برای ایجاد 100 هزار فرصت شغلی برای بیکاران جویای کار از طریق توانمندسازی واحدهای کوچک و متوسط تولیدی و خدماتی هزینه خواهد شد.

بختیاری در مورد شرایط دریافت وام اشتغال گفت: هر کارگاهی که توان جذب یک نیروی جویای کار معرفی شده از سوی مراکز کاریابی و ادارات کار را داشته باشد، می‌تواند از تسهیلات 30 میلیون ریال بهره‌مند شود.

ضرب‌الاجل 100 روزه بانک مرکزی به صندوق‌های قرض‌الحسنه

بانک مرکزی برای موسسات قرض‌الحسنه‌ای که خارج از مصوبات شورای پول و اعتبار و مقررات پولی و بانکی کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند، ضرب‌الاجل تعیین کرد.

بانک مرکزی این گونه صندوق‌های قرض‌الحسنه را مکلف کرده است که تا پایان نهم بهمن‌ماه سال‌جاری عملکرد خود را با سیاست‌های پولی و مصوبات شورای پول و اعتبار تطبیق دهند، در غیر این صورت با این قبیل موسسات برخورد قانونی می‌شود.

ابراهیم درویشی به‌عنوان یک کارشناس ارشد امور بانکی گفت: اگر برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه نمی‌توانند فعالیت خود را با مصوبات جدید انطباق دهند، بهتر است که تعطیل شوند.

وی افزود: ما قبلا هم گفتیم که با صندوق‌های قرض‌الحسنه واقعی، کاری نداریم و از آنها حمایت هم می‌کنیم، اما اگر صندوقی متخلف باشد و نتواند یا نخواهد خود را با سیاستگذاری‌های بانک مرکزی وفق دهد، همان بهتر که تعطیل شود، ما خوشحال هم می‌شویم.

بنزین به قیمت واقعی 200 تومان عرضه می‌شود

در صورت موافقت مجلس و دولت، قیمت واقعی بنزین را تا 200 تومان افزایش می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه هزینه واقعی بنزین در کشور 200 تومان است، گفت: دولت به عرضه بنزین با قیمت 65 تومان یارانه سنگین را به مصرف‌کنندگان می‌پردازد و با توجه به مصرف بالای کشور و خودروهای پرمصرف داخلی روزانه 16 میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود.

حسین کاشفی با اشاره به مشکلات ارزی کشور، برای واردات بنزین اظهار کرد: با ادامه روند فعلی مشکلات واردات بنزین ظرف 1.5 سال باقی‌مانده از برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور طی برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور، بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه با موافقت دولت و مجلس بنزین به‌صورت سهمیه‌بندی عرضه خواهد شد، خاطرنشان کرد: وزارت نفت برای کاهش مصرف و قاچاق بنزین، پیشنهاد عرضه بنزین به‌صورت سهمیه‌بندی را تقدیم دولت کرده که در صورت موافقت این طرح اجرا خواهد شد.

حسین کاشفی با بیان اینکه در حال حاضر بنزین در جایگاه‌های مرزی بدون یارانه عرضه می‌شود، تصریح کرد: قیمت بنزین در مناطق مختلف مرزی متفاوت بوده و با قیمت شناور تعادلی که از بهای بنزین در کشورهای همسایه ارزان‌تر است، عرضه می‌شود.

چهارم آبان 1392؛ عربستان، اسرائیل و سنای آمریکا مخالف کاهش تحریم‌های ایران

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در شرایطی تلاش می‌کند تا سنای آمریکا را از تشدید تحریم‌های جدید علیه ایران منصرف کند که همزمان عربستان و اسرائیل نیز مخالفت شدید خود را با هر گونه مصالحه با ایران ابراز کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که کاخ سفید دو روز پیش نشستی با حضور مشاوران سنای آمریکا ترتیب داد تا قانون‌گذاران را مجاب کند در شرایط فعلی تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را به تعویق بیندازد.

کاخ سفید قصد دارد تا سناتورها بررسی تحریم‌هایی را که قرار بود ماه گذشته در کمیته بانکی این بخش از کنگره بررسی شود، اما به درخواست باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا عقب افتاد، دوباره به تعویق بیندازند.

این در شرایطی است که علاوه‌بر کنگره آمریکا در مسیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 سنگ‌اندازی می‌کند. باراک اوباما با موانع دیگری نیز مواجه است؛ موانعی که اتفاقا در موضع‌گیری سنای آمریکا در رابطه با ایران نیز بسیار تاثیرگذارند.

یکی از این موانع، فشار شدید عربستان سعودی است که به شدت با روند اخیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 مخالف است و تاکید دارد که «آمریکا نباید در برابر ایران کوتاه بیاید» پیش‌تر بندر بن سلطان، رئیس شورای امنیت ملی عربستان نیز به دلیل آنچه «نزدیک شدن آمریکا به ایران» خوانده بود، از کاهش روابط ریاض با واشنگتن خبر داده بود. 

ازسوی دیگر یک وزیر اسرائیلی نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز برای نخستین بار از اختلاف این رژیم با آمریکا بر سر موضع هسته‌ای ایران خبر داده است.

داستان متفاوت «خزانه دولت» و «ذخایر ارزی»

اظهارات حسن روحانی درخصوص «خالی بودن خزانه» و «حجم بالای بدهی‌های کشور» با واکنش‌های بسیاری همراه بود. حدود یک هفته بعد از این اظهارات، محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت پیشین در پاسخ به پرسش یک خبرگزاری درخصوص «تحویل دادن خزانه با موجودی خالی» اعلام کرد: «به‌زودی به این موضوع پاسخ داده می‌شود.»

ساعاتی بعد از واکنش احمدی‌نژاد خبری به نقل از محمود بهمنی، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی منتشر شد. او در این خبر با رد «خالی بودن خزانه» و «ذخیره ارزی بالای 100 میلیارد دلاری کشور» تاکید کرد: اصلا خزانه خالی نیست، اتفاقا خزانه کشور پر است و همیشه هم پر خواهد بود. این اظهار نظر رئیس کل پیشین با واکنش سایت رسمی بانک مرکزی روبرو شد.

در بخشی از جوابیه بانک مرکزی به «تمایز دو مفهوم کاملا روشن خزانه دولت و خزانه ارزی بانک مرکزی» اشاره و تاکید شده که این دو موضوع ازسوی رئیس‌کل پیشین این نهاد دچار خلط مفهوم شده است. به گفته این جوابیه، بهمنی در اظهارات خود «نهاد دولت» را در بانک مرکزی خلاصه کرده است. این در حالی است که «دولت» و عملکرد آن به مفهوم عام کلمه به مراتب فراگیرتر از حوزه وظایف بانک مرکزی بوده و مراد از آن نتیجه عملیات مالی دولت است.

بانک مرکزی در این جوابیه با اشاره به اینکه «خزانه دولت که نهادی زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی است، مسوولیت کنترل عملیات مالی دولت، انجام پرداخت‌ها و مدیریت حساب‌های آن را برعهده دارد» اظهار کرده است که «مقایسه ورودی‌ها و خروجی‌های خزانه با ذخایر ارزی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی، اساسا قیاسی مع‌الفارق بوده و با هیچ معیاری قابل انجام نیست.»

جوابیه منتشرشده تاکید کرده است که «معادل ریالی ذخایر خارجی بانک مرکزی طی سال‌های مختلف و براساس احکام قانون بودجه کشور به خزانه دولت واریز شده؛ بنابراین این ذخایر جزو دارایی‌های بانک مرکزی بوده و نمی‌تواند در عملیات مالی دولت و تامین کسری‌های فراوان بودجه مورداستفاده قرار گیرد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید