نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 6 آبان

خودرو ارزان نمی‌شود!

کدخبر: ۵۳۰۰۷۶
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
خودرو ارزان نمی‌شود!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم آبان 1372؛ نحوه تعیین سود بازرگانی کالاهای وارداتی تصویب شد

در جلسه هیات دولت جداول مربوط به تعیین سود بازرگانی کالاهای وارداتی را که بر مبنای ارزش ارزی کالا به نرخ شناور تنظیم شده است، تصویب کرد.

در جدول مصوبات هیات دولت که براساس قانون اجازه تعیین میزان حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارداتی توسط دولت تنظیم شده است.

حمایت از تولید داخلی و تداوم رونق اقتصادی با ثابت ماندن تعرفه مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی و همچنین افزایش تعرفه‌های مربوط به کالاهای ساخته‌شده وارداتی موردتوجه اساسی قرار گرفته است.

ثابت ماندن تعرفه‌های کالاهای موردنیاز عامه مردم و همچنین افزایش موثر تعرفه‌های مربوط به کالاهای غیرضرور و تجملی از جهت‌گیری‌های دیگر دولت در تنظیم تعرفه بوده است.

ایران از آلمان برای همکاری مشترک اقتصادی در آسیای میانه دعوت کرد

رئیس اتاق بازرگانی و صنعتی و معادن ایران در دیدار با معاون نخست‌وزیر ایالت‌ هامبورگ گفت: ایران از توان اقتصادی زیاد و بازار 350 میلیون نفری آسیای میانه بهره‌مند است و برای هر گونه همکاری مشترک با آلمان این بازار آمادگی دارد.

در این ملاقات پرفسور «هانس یورگن کروپ»، وزیر اقتصاد و معاون نخست‌وزیر ایالت هامبورگ تصریح کرد: آلمان از اصلاحات اقتصادی ایران استقبال و حمایت می‌کند و در صورتی که سیاست اقتصادی ایران ادامه یابد، جمهوری اسلامی ایران در آسیای میانه و خاورمیانه از اهمیت بین‌المللی مضاعفی برخوردار خواهد شد.

علینقی خاموشی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به هامبورگ سفر کرده است.

ارزش مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال‌های 92-1982 به 68 میلیارد مارک رسید.

ارزش صادرات آلمان به ایران در این دوره به 53 میلیارد مارک و ارزش واردات آن از ایران به 15 میلیارد بالغ شد.

ششم آبان 1382؛ قرارداد تولید «ال-90» امضا شد

قرارداد نهایی ساخت خودرو رنو در ایران، در پاریس بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت رنو فرانسه به امضا رسید.

این قرارداد ازسوی رضا ویسه، معاون وزیر صنایع و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و «لویی شوایتزر» رئیس شرکت رنو فرانسه و با حضور جمعی از مقامات دو کشور در پاریس منعقد شد.

مذاکرات اولیه قرارداد تولید خودرو «محصول مشترک» زمستان سال 81 در پاریس آغاز شد و یادداشت تفاهمی بین ویسه و «شوایتزر» در تهران به امضا رسید.

مهم‌ترین ویژگی قرارداد همکاری دو کشور ایران و فرانسه در ساخت خودرو رنو نسبت به قراردادهای پیشین، تولید مشترک خودرو در کشورمان با سرمایه‌گذاری مشترک طرف ایرانی و یک شرکت خارجی و مشارکت قطعه‌سازان بخش خصوصی کشور در تولید قطعات یدکی خودرو موردنظر است.

رئیس شرکت رنو فرانسه ابراز امیدواری کرد که خودرو رنو «محصول مشترک» از اواسط سال 2006 میلادی وارد بازار شده و مردم ایران بتوانند از آن استفاده کنند.

رضا ویسه نیز گفت: سال گذشته شرکت رنو فرانسه بهترین و مناسب‌ترین پیشنهاد را به ما ارائه کرد و براساس این پیشنهاد گروه‌های تخصصی و کارشناسی طرف‌های ایران و فرانسه وارد مذاکره شدند و بعد از یک سال این قرارداد به مرحله نهایی رسید.

سیدمحمد خاتمی باید به انتقادات از استراتژی توسعه صنعتی پاسخ دهد

یکی از 10 نفر امضاکننده نامه به ریاست‌جمهوری درباره استراتژی توسعه صنعتی گفت: اگر بنا باشد جواب این نامه را کسی بدهد، چون مخاطب نامه ریاست‌جمهوری است، باید از طرف شخص آقای خاتمی باشد.

محمد خوش‌چهره، عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: این نامه را علاوه‌بر اینکه اساتید معروف دانشگاه شهید بهشتی و تهران امضا کرده‌اند، مورد حمایت قاطع اساتید مختلف دانشگاه‌های دیگر نیز است و برای اینکه شبهه و ابهاماتی نداشته باشد، آن را چهره‌های شناخته‌شده‌ای نظیر برخی وزرای سابق نظام جمهوری اسلامی ایران امضا نموده‌اند.

خوش‌چهره تصریح کرد: تعجب‌انگیز آن است که نامه به‌عنوان هشدار و دل‌مشغولی توسط این استادان به ریاست محترم جمهوری نوشته شده بود درحالی‌که کسان دیگری این نامه را به غیرعلمی یا سیاسی بودن آن متهم می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به کسانی که استراتژی توسعه صنعتی را تدوین کرده‌اند، گفت: امروز نابسامانی اقتصادی که همگان به‌ویژه آقای خاتمی از آن نام می‌برند، پیامد تفکرات این عده در نظام برنامه‌ریزی و محصول آنها (3 برنامه قبلی) می‌باشد.

به گفته وی، در صورت پیاده شدن استراتژی توسعه صنعتی که زمینه‌های اجرایی آن به شدت ضعیف است، اقتصاد صنعتی دچار اختلالات جدی خواهد شد.

ششم آبان 1392؛ خودرو ارزان نمی‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت بالاخره آب پاکی را روی دست مردم ریخت و به صراحت اعلام کرد خودرو ارزان نمی‌شود.

آن طور که محمدرضا نعمت‌زاده عنوان کرده، خودروسازان از این پس فقط با ارز آزاد کار می‌کنند و دیگر خبری از ارز مبادله‌ای نخواهد بود. به اعتقاد کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، این موضوع معنایی جز افزایش قیمت ندارد و خودروهایی که گران بودند، حالا گران‌تر خواهند شد.

هرچند خودروسازان بارها گفته‌اند که دولت طی یکی دو سال گذشته بخش بسیار اندکی ارز مبادله‌ای موردنیاز آنها را تامین کرده اما ظاهرا قیمت‌ها براساس این ارز تعیین نشده‌اند.

به‌عبارت بهتر، خودروسازان بخش اعظم نیاز خود به ارز را به‌صورت آزاد و نه مبادله‌ای تامین کرده‌اند، اما شورای رقابت به‌عنوان مسوول قیمت‌گذاری خودرو، قیمت‌ها را مطابق با ارز مبادله‌ای محاسبه کرده است.

این اقدام شورای رقابت، همواره اعتراض خودروسازان را به همراه داشته به نحوی که آنها بارها تاکید کرده‌اند، یا باید ارز مبادله‌ای در اختیارشان قرار بگیرد یا اینکه شورای رقابت، قیمت‌ها را بر حسب ارز آزاد محاسبه کنند.

نعمت‌زاده اعلام کرد که به خودروسازان گفته‌ایم قیمت خودرو را زیاد افزایش ندهند و بر همین اساس ممکن است مختصر تغییراتی در قیمت برخی خودروها داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید