نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 5 آذر

استقبال خودروسازان فرانسوی از توافق هسته‌ای

کدخبر: ۵۳۷۱۴۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
استقبال خودروسازان فرانسوی از توافق هسته‌ای

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم آذر 1352؛ فروش بنزین، روزهای یکشنبه در آمریکا ممنوع شد

پرزیدنت نیکسون دستور داد فروش بنزین شب‌های شنبه و تمام روز یکشنبه ممنوع شود. نیکسون همچنین دستور داد میزان مصرف سوخت در خانه‌ها، ادارات و کارخانه‌ها کاهش یابد تا آمریکا بتواند با بحران انرژی مقابله کند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین دستور داد استفاده از برق برای اعلان‌های تبلیغاتی و تزئینی و ازجمله تزئینات کریسمس ممنوع شود.

به دستور رئیس‌جمهوری سرعت اتومبیل‌ها 80 کیلومتر و سرعت اتوبوس‌ها به 88 کیلومتر در ساعت محدود می شود. در تحویل بنزین به جت ها نیز صرفه جویی خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که نفت سفید مورد مصرف نجاری های خانگی از ژانویه آینده در ایالات متحده جیره بندی خواهد شد.

نیکسون اظهارکرد که تولید فرآورده های نفتی در آمریکا باید به صورتی درآید که پالایشگاه های این کشور بنزین کمتری تولید کنند و در عوض قسمت های بزرگ تری از ظرفیت های خود را به تولید سوخت خانگی اختصاص دهند.

نرخ گرمابه‌ها بین 16 تا 50 ریال اعلام شد

امروز هیات عالی نظارت بر اتاق های اصناف نرخ گرمابه ها را تصویب کرد.

براساس مصوبه هیات گرمابه ها به لوکس و سه درجه گروه بندی شده اند و نرخ آنها به شرح زیر تعیین گردیده است.

گرمابه لوکس: خصوصی بدون کارگر 50 ریال با کارگر 60 ریال

گرمابه درجه یک: عمومی بدون کارگر 16 ریال با کارگر 25 ریال

خصوصی بدون وان بدون کارگر 25 ریال با کارگر 35 ریال

خصوصی با وان بدون کارگر 35 ریال با کارگر 45 ریال

گرمابه درجه 2:

عمومی بدون کارگر 14 ریال با کارگر 22 ریال

خصوصی بدون وان و بدون کارگر 20 ریال با کارگر 30 ریال.

پنجم آذر 1382؛ آزادسازی 8 میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکا

سخنگوی دولت با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 اظهار کرد: درباره این رخداد مهم که در آخرین روز صد روز ابتدایی کار دولت با رهنمودهای رهبری، بردباری و تدبیر تیم مذاکره‌کننده شکل گرفت، رئیس جمهور به زودی توضیحاتی را ارائه خواهند کرد. وی با اشاره به تاثیر این توافق بر اقتصاد کشور تصریح کرد: مطمئنا در ادامه تحریم‌ها کم خواهد شد و بخشی از منابع کشور قابلیت استفاده در داخل را پیدا می کنند و از این رو توافق هسته ای بر اقتصاد ایران تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: آزادسازی 8 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه‌شده ایران ازسوی آمریکا صحت دارد.

شرکت های غربی در انتظار بازگشت به ایران

وال استریت ژورنال با اشاره به منافع اقتصادی غرب در تعامل با ایران نوشت: کاهش تحریم‌ها به شرکت‌های غربی این امکان را می دهد تا بتوانند مجددا به بزرگ ترین بازار خاورمیانه وارد شوند.

وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت، کاهش تحریم ها علیه ایران این نوید را به شرکت های بین المللی غربی می دهد که بتوانند مجددا به بزرگ ترین بازار خاورمیانه وارد شوند. 

ایران به واردات همه نوع کالا نیاز دارد و صنایع داخلی این کشور نظیر صنعت خودرو نیازمند واردات قطعات تولید کشورهای دیگر هستند. در بخش نفت و گاز نیز زیرساخت های این صنعت در ایران تحت فشار تحریم ها آسیب دیده است.

استقبال خودروسازان فرانسوی از توافق هسته ای

دو شرکت خودروساز فرانسوی در حالی از لغو تحریم های ایران ابراز خشنودی کردند که به گفته برخی از کارشناسان این دو شرکت بنابر سابقه ای که در صنعت خودرو ایران دارند، بیشترین سود را از توافق هسته ای ایران و 1+5 خواهند برد.

در همین حال یکشنبه گذشته با توافق هسته ای که میان ایران و غرب صورت گرفت، لغو تحریم های صنعت خودرو و پتروشیمی بیش از دیگر صنایع فعال در ایران در اولویت قرار گرفت، به همین دلیل دو شرکت خودروساز فرانسوی که با اعمال محدودیت های بین المللی مجبور به قطع یا کاهش همکاری با شرکای ایرانی خود شده بودند به سرعت از توافق مذکور ابراز خشنودی کردند.

بر این اساس، بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های غربی از بازگشت مجدد شرکای خودروسازی در ایران خبر دادند؛ به طوری که بلومبرگ در گفت‌و گو با ژان باتیس توماس، سخنگوی پژو اعلام کرد که وی اظهار امیدواری کرده بار دیگر این شرکت در بازار خودروی ایران حضور یابد.

سخنگوی پژو در این مصاحبه تصریح کرده که هر نشانه ای مبنی بر اینکه ما بتوانیم تجارت با شرکای خود در ایران را از سر بگیریم، حرکتی در جهت درست است و ما مسلما از بازگشایی بازار ایران استقبال می کنیم.

ازسوی دیگر فلورانس گلدفیم، سخنگوی شرکت رنو نیز از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 به عنوان یک خبر خوب یاد کرده و اظهار داشته که این کشور بازار مهمی برای رنو محسوب می شود و ما منتظریم تا ببینیم شرایط توسعه مجدد فعالیت هایمان در این کشور چگونه است.

بلومبرگ گزارش داد که پژو دومین خودروساز بزرگ اروپا در سال 2011 یک سال پیش از اعمال تحریم‌ها 457 هزار دستگاه خودرو به ایران فروخته است.

ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید