باتصویب مجلس و اعطای تسهیلات مالی و مشوق مالیاتی

بخش خصوصی وارد گود ساخت مترو حومه ای می شود

کدخبر: ۱۵۷۵۷۶
دولت و مجلس عزم خود را جزم کرده اند تا با گسترش شبکه حمل و نقل ریلی تهران در قالب برنامه شش توسعه زمینه گریز همزمان پایتخت را از ترافیک و آلودگی هوا فراهم کنند. ساخت شبکه ریلی حومه تهران می تواند 20 درصد از بار ترافیکی شهر را کاهش دهد. در این راه ذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی برای اتصال ریلی کلان‌شهرها به حومه، آغاز شده است.
بخش خصوصی وارد گود ساخت مترو حومه ای می شود

به گزارش اقتصادنیوز ، دولت با کسب مجوز از مجلس برای تاسیس و ایجاد «شرکت حمل و نقل ریلی و مسافری حومه‌ای»، از سال آینده سه بحران مشترک زیست محیطی، اجتماعی و جمعیتی، در 8 کلان‌شهر کشور را از طریق «راه‌اندازی قطار حومه‌ای در مجموعه‌های شهری» مهار می‌کند. با تصویب مواد 64 و 70 لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس، دولت اجازه پیدا کرد در زیرمجموعه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، یک شرکت جدید تحت عنوان «شرکت حمل و نقل ریلی و مسافری حومه‌ای»، تاسیس کند تا در این قالب امکان راه‌اندازی، تجهیز، ساخت و تکمیل قطار حومه‌ای به‌عنوان پرکاربردترین مد حمل و نقل عمومی بین کلان‌شهرها و شهرهای پیرامونی در دنیا فراهم شود.

با تاسیس این شرکت، مشوق‌ها و تسهیلات مورد نیاز سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث قطار حومه‌ای در کلان‌شهرها تامین و این نوع سرمایه‌گذاری که به گفته وزیر راه‌وشهرسازی جزو سرمایه‌گذاری‌های عظیم در شهر تهران و 7 کلان‌شهر دیگر محسوب می‌شود برای سرمایه‌گذار تضمین خواهد شد.

مطابق با آنچه طی روزهای اخیر در مجلس تصویب شد، «شرکت حمل و نقل ریلی و مسافری حومه‌ای»، به منظور «تقویت حمل‌‌و‌نقل ریلی»، «ترغیب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه» و «تسریع و تسهیل توسعه شبکه مترو در مجموعه شهر تهران و سایر کلان‌شهرها»، باید از طریق همکاری با شهرداری‌ها، جلب مشارکت بخش خصوصی نسبت به تامین 2 هزار واگن و همچنین تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد و راه‌اندازی شبکه قطار حومه‌ای طی 5 سال اقدام کند.

در این قالب، تضمین تسهیلات سرمایه‌گذاری، تامین ناوگان و همچنین تجهیزات قطار شهری در شهرهای حومه جزو وظایف «شرکت حمل و نقل ریلی و مسافری حومه‌ای» خواهد بود. مهم‌ترین مشوق در نظر گرفته شده برای جذب سرمایه‌گذار بابت احداث شبکه حمل‌و‌نقل ریلی واصل بین کلان‌شهرها و حومه، «تعمیم تسهیلات مخصوص سرمایه‌گذاری درمناطق کمتر توسعه یافته(محروم)به این گروه از سرمایه‌گذاران حمل و نقلی» است. براساس مصوبات مجلس در قالب لایحه برنامه ششم توسعه، هر نوع سرمایه‌گذاری برای احداث و راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای در حکم سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته تلقی می‌شود و مشمول کلیه قوانین مرتبط با سرمایه‌گذاری در این مناطق خواهد بود.

دومین مشوق مهم در نظر گرفته شده در این ماده قانونی، به معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای سرمایه‌گذارانی اشاره دارد که برای ایجاد و راه‌اندازی شبکه قطار ریلی حومه‌ای پیشقدم شوند.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد بخش مهمی از سه بحران زیست محیطی، جمعیتی و اجتماعی در مجموعه‌های شهری تهران‌‌ و سایر کلان‌شهرهای کشور به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از شهرهای حومه وابسته به آنها نشأت می‌گیرد یا مناطق حومه‌ای وابسته به شهرهای مادر، به نوعی در شکل‌گیری این بحران‌ها به‌طور نسبی نقش دارند.

«بحران زیست‌محیطی به شکل آلودگی‌‌هوا» ناشی از ترافیک خودروهای شخصی، «بحران اجتماعی ناشی از شکاف شدید بین جمعیت روز و جمعیت شب تهران و برخی دیگر از کلان‌شهرها» و همچنین «بحران جمعیت سرریز کلان‌شهرها» هم اکنون سه ضلعی تنزل کیفیت و سلامت زندگی در کلان‌شهرها را تشکیل می‌دهند؛ این درحالی است که در نتیجه افت شدید سطح سلامت و کیفیت زندگی در کلان‌شهرهایی همچون تهران، ایمنی و آسایش ساکنان کلان‌شهرها با تهدید روزافزون مواجه شده است.

در شهر تهران تعداد جمعیت شب (ساکنان دائمی پایتخت) و جمعیت روز در این شهر (مجموع ساکنان دائمی و شاغلان ساکن در حومه وابسته به پایتخت) از حدود 8 میلیون و 500 هزار نفر تا حدود 13 میلیون نفر در نوسان است. این میزان جمعیت شناور که ناشی از تبدیل شدن شهرهای حومه به مناطق خوابگاهی است، دست کم میزان تردد خودروها در معابر شهر تهران و شبکه‌های بزرگراهی پایتخت را به میزان 20 درصد افزایش می‌دهد؛ به این معنا که هم اکنون به‌طور متوسط 20 درصد از حجم تردد خودروها در معابر سطح شهر و شبکه‌های بزرگراهی پایتخت، ناشی از ورود خودروهای ساکنان حومه به شهر تهران است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید