نرخ سود وام مسکن اجتماعی 5 درصد تعیین شد

سهم هر استان از طرح مسکن اجتماعی

کدخبر: ۱۶۴۸۸۱
مجری ارشد مسکن اجتماعی ، با اجرای فاز اول مصوبه اسفند سال گذشته هیات دولت، سهمیه 31 استان کشور را از طرح «تامین مسکن 100 هزار خانوار کم‌درآمد در سال96» تعیین کرد. طرح مسکن اجتماعی به پنج شکل از جمله «واگذاری زمین و تسهیلات بانکی برای ساخت»، «ارائه وام خرید» و همچنین «پرداخت یارانه اجاره‌بها»، به اجرا درمی‌آید.
سهم هر استان از طرح مسکن اجتماعی

به گزارش اقتصادنیوز ، در سال اول اجرای طرح -امسال-بیشترین سهمیه، به استان‌هایی که دو دهک اول در آنها، به لحاظ درآمد خانوار، قیمت مسکن و اجاره‌بها، در بدترین وضعیت قرار دارند، اختصاص پیدا کرده است.

گام اول اجرای طرح مسکن اجتماعی در سال 96 با اعلام سهمیه 31 استان کشور برای «تامین 100 هزار واحد» موردنیاز خانوارهای کم‌درآمد، توسط «مجری ارشد» این طرح برداشته شد. بنیاد مسکن به‌عنوان مجری ارشد طرح مسکن اجتماعی با شناسایی مخاطبان این طرح در 4 دهک اول درآمدی، بر مبنای 5 پارامتر کلیدی، توزیع «استانی» و «جغرافیایی» سهمیه سال 96 برای تامین مجموعا 100 هزار واحد مسکونی اجتماعی موردنیاز خانوارهای عضو این دهک‌ها را اعلام کرد.

در طرح مسکن اجتماعی که اسفند سال گذشته در هیات دولت به تصویب رسید به بنیاد مسکن به‌عنوان مجری ارشد این طرح مسوولیت داده شد به کمک «نهادهای همکار» شامل وزارت راه وشهرسازی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک‌ها و نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد، طرح تامین مجموعا 500 هزار واحد مسکونی برای خانوارهای کم‌درآمد در یک برنامه زمانبندی 5‌ساله(طول زمانی اجرای برنامه ششم توسعه در فاصله سال‌های 96 تا 1400) در دستور کار قرار بگیرد.

در دو بند از مصوبه هیات دولت به صراحت اعلام شده است بنیاد مسکن مسوولیت اجرایی طرح مسکن اجتماعی را به عهده دارد.تکلیف سالانه بنیاد مسکن و دستگاه‌های همکار در این مصوبه تامین سالانه 100 هزار واحد مسکونی موردنیاز گروه‌های کم‌درآمد «فاقد مسکن» و یا «بدمسکن» تعیین شده است که حداقل در دو دهک و حداکثر در 4 دهک اول درآمدی جامعه قرار دارند.

به موجب مصوبه مسکن اجتماعی، مخاطبان این طرح دست‌کم سه ویژگی عمده دارند؛ اولین ویژگی قرار گرفتن آنها در حداقل «دو دهک» یا حداکثر «چهار دهک اول» جامعه است؛ دومین ویژگی «خانوارهای فاقد مسکن» واقع در این دهک‌های درآمدی را دربر می‌گیرد و سومین ویژگی شامل خانوارهایی است که به‌عنوان «خانوارهای بدمسکن» شناخته شده یا در واحدهای مسکونی «زیرسطح استاندارد» سکونت دارند یا در «سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای» یا «بافت‌های فرسوده» در شرایط نامناسب به لحاظ سکونتی قرار دارند.

در مصوبه هیات دولت درباره نحوه اجرای طرح مسکن اجتماعی، 5 تکلیف عمده برای مجری ارشد این طرح –بنیاد مسکن- تعیین شده است که بر این اساس، برنامه سال 96 بنیاد مسکن برای اجرای این طرح بر مبنای «توزیع جغرافیایی تامین 100 هزار واحد مسکونی اجتماعی مورد نیاز خانوارها در هر استان»، طراحی و تدوین شده است.

در «برنامه اولیه» بنیاد مسکن برای تامین 100 هزار واحد مسکونی اجتماعی موردنیاز خانوارهای فاقد مسکن یا بد مسکن که حداقل در دو دهک اول درآمدی جامعه قرار دارند، در سال 96، اختصاص سالانه 20 هزار وام خرید مسکن تا سقف 40 میلیون تومان، پرداخت 25 هزار فقره وام ساخت در دو سقف 40 و 80 میلیون تومانی، تامین و واگذاری زمین برای ساخت 10 هزار واحد مسکن ملکی و استیجاری به‌عنوان مسکن اجتماعی، واگذاری واحدهای مازاد مسکن مهر با اختصاص 5‌هزار فقره وام بلاعوض 7 میلیون تومانی به متقاضیان واجد شرایط و پرداخت 40 هزار فقره یارانه اجاره بها در 31 استان کشور پیش‌بینی شده است.

مطابق با پلان اجرایی فاز اول مسکن اجتماعی در سال 96، نرخ سود تسهیلات ساخت و خرید مسکن در این طرح برای مخاطبان 5 درصد تعیین شده است. همچنین با توجه به اینکه به موجب مصوبه هیات دولت این طرح با تامین سالانه 100 هزار واحد مسکونی مورد نیاز خانوارهای هدف تا 5 سال آینده ادامه خواهد داشت در هر سال معادل 10 درصد به مبلغ یارانه اجاره بهای واحدهای مسکونی استیجاری اجتماعی افزوده خواهد شد؛ این یارانه برای سال 96 در شهرهای کوچک(با جمعیت کمتر از 500 هزار نفر) ماهانه 200 هزار تومان و برای سایر شهرها(شهرهای بزرگ با جمعیت بیشتر از 500 هزار نفر)ماهانه 400 هزار تومان تعیین شده است.

 

maskan

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید