امسال مغز گردو چند تومان است؟

کدخبر: ۳۶۴۰۷۴
پاییز فصل برداشت گردو است و از اولین ماه‌های این فصل خرید گردو تازه آغاز می‌شود. معمولا خانواده‌های ایرانی مصرف یکسال خود را به صورت یکجا از گردوهای تازه اول فصل تامین می‌کنند. به همین خاطر این روزها سوالات زیادی می‌شنویم درباره قیمت این میوه پرطرفدار و پر مصرف کشور.
امسال مغز گردو چند تومان است؟

برای تهیه این مقاله از صفحه قیمت مغز گردو فروشگاه پوست کاغذی استفاده شده است. این فروشگاه به صورت روزانه قیمت انواع گردو تویسرکان و مغز گردو ایرانی را بر روی سایت خود قرار می‌دهد یا به صورت تلفنی اعلام می‌کند

 قیمت مغز گردو

 مغز گردو از گردو با پوست گران‌تر است دلیلش را در زیر توضیح می دهیم:

در بین باغ داران تویسرکان و سرکان و میزان دارها(خریداران گردو) کلمه ای به نام «کیل» (بر وزن سیل) وجود دارد که عیار وزنی گردو را مشخص می کند، در بین باغ دارن تویسرکان گردویی که کیلش بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم باشد خوب است یعنی از شکستن ۱ کیلو گردو با پوست حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم مغز گردو به دست می‌آید.

خوبی خرید مغز گردو این است که می‌توان کیفیت محصول را همان‌موقع خرید بررسی کرد و دیگر مثل خرید گردو با پوست احتمال پوک بودن قاطی بودن گردوهای سوزنی و بددرار و …. داخل بار نیست. اما خرید مغز گردو ریسک‌هایی هم دارد که مهمترین آن احتمال اصل و تازه و امساله و یکدست نبودن  مغز است. یک مشکل دیگر هم این است که مغز گردو پس از مدتی به دلیل خشک شدن، وزنش را از دست می‌دهد و اگر درست نگهداری نشود بوی کهنگی و “نا” به خود می گیرد و رنگش بر می گردد (تیره تر می شود).

با این حال اگر مغز گردو تازه پیدا کردید می‌شود گفت که خریدش کم ریسک‌تر است. البته مغز گردو هم با توجه به رنگش انواع مختلفی دارد:

مغز گردو سفید

از نظر ظاهری جذاب‌ترین نوع مغز گردو، مغز گردو سفید است. مغز گردوی سفید را معمولا همراه با پنیر در صبحانه می‌خورند. همانطور که انتظار دارید قیمت مغز گردو سفید از بقیه مغزها گران تر است.به این دلیل که بیشتر مردم فکر می کنند هر چه گردو سفید تر باشد بهتر است درصورتیکه باید به چربی و تازگی و اندازه گردو و طعم و بوی آن بیشتر اهمیت داده شود. در هر صورت مغز گردو سفید به دلیل محبوبیتی که دارد معمولا گران‌تر از سایر مغز‌ گردو‌هاست. سایت پوست‌کاغذی تلاش میکند تا مرغوبترین مغز گردوی تویسرکان را به مشتریان عزیز عرضه کند.

این مغز گردو هم اکنون در تهران به قیمت کیلویی 270 هزارتومان به فروش می‌رسد قیمت مغز گردو تویسرکان هنوز مشخص نیست و از اوایل آبانمان مشخص می‌شود اما به نظر می‌رسد از قیمت یادشده ارزان‌تر باشد.

مغز گردو

مغز گردو معمولی

مغز گردویی که نه سفید است و نه سیاه (مغز گردوهای قهوه ای روشن) این نوع مغز گردو بسته به محل فروش ممکن است رنگش تیره‌تر یا روشن‌تر باشد. معمولا فروشنده‌ها مغز گردویی که نه آنقدر تیره باشد که بتوان به آن خورشتی گفت و نه آنقدر روشن باشد که در دسته مغز گردو سفید قرار گیرد را مغز گردو معمولی می‌گویند. قیمت آن هم متغیر است و به فروشنده بستگی دارد اما چیزی بین مغز گردو خورشتی و سفید است.

از نظر کیفیت با مغز گردو سفید فرقی ندارد فقط رنگش کمی تیره تر است و از نظر چرب بودن و خوش خوراک بودن و تازه بودن با مغز گردوهای سفید یکی است.

قیمت این گردو در حال حاضر 200 هزارتومان است.

مغز گردو خورشتی

این نوع مغز شامل مغز گردوهایی به رنگ قهوه ای پرنگ و تیره است؛ به همین دلیل معمولا از آن در خورشت فسنجان استفاده می‌شود. مغز گردو خورشتی به «مغز گردو فسنجونی» هم معروف است. دقت داشته باشید که سیاه بودن این گردو به معنای کیفیت پایین آن نیست، چه بسا مغر گردو خورشتی به دلیل درشت‌تر بودن کیفیتی بالاتر از مغز گردو سفید داشته باشد اما به دلیل رنگش جذابیت کمتری دارد و همین نکته باعث شده قیمت مغز گردو خورشتی از مغز گردو سفید پایین‌تر باشد.

قیمت این گردو حدودا 150 هزارتومان است.

چکیده کلام

قیمت مغز گردو در تهران در حال حاضر بسته به کیفیت مغز از 270 هزارتومان که مغز گردوی سفید باشد تا 150 هزارتومان که مغز گردوی خورشتی است، متغیر است.

گردوی تویسرکان هنوز به بازار عرضه نشده است و قیمت دقیق آن از اواسط آبان مشخص می‌شود. برای بررسی روزانه قیمت گردو و مغز گردو می‌توانید به وبسایت pooatkaghazi.com مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید