حذف واسطه ها

قیمت عادلانه‌تر برای کشاورز و مصرف‌کننده در بازار اینترنتی کشاورزی

کدخبر: ۳۶۸۳۳۱
همه‌ی ما در مورد نقش غیرمولد، ضدتولید و موّاج‌کننده‌ی دلال‌ها در بازار کشاورزی ایران شنیده‌ و خوانده‌ایم و متاسفانه مسئولان نتوانسته‌اند به خوبی در مورد دلالی و واسطه‌گری بیش از حدی که در بخش کشاورزی وجود دارد چاره‌اندیشی کنند.
قیمت عادلانه‌تر برای کشاورز و مصرف‌کننده در بازار اینترنتی کشاورزی

تقریبا تمام کشاورزان نگران زمان فرارسیدن زمان عرضه محصولات و پیداشدن سر و کله‌ی دلال‌ها و نرخ‌گذاری منتهی به ضرر و زیانشان برای تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ هستند. اما شاید گسترش اینترنت بتواند چارچوب‌هایی را بوجود بیاورد که کالای کشاورزی ارزان خریداری نشود تا کشاورز مایوس و متضرر نشده و گران فروخته نشود تا کیفیت معیشت و تغذیه مردم پایین نیاید. فرصت نزدیک شدن فاصله تولید کننده و مصرف کننده در دهکده جهانی و گسترش چشمگیر دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند در سالهای اخیر فراهم شده است.

بازار کشاورزی

از رنج تولیدکننده و مصرف‌کننده

سال‌هاست که روستاییان کشور با مشکل بازاریابی و رشد بی رویه دلالان، واسطه‌ها و میدان‌دارن روبرو بوده‌اند و راهی مؤثر برای مقابله با آن نداشته‌اند و وجود زنجیره ارتباطی نامناسب بین کشاورز و خریدار سبب شده است سود اصلی محصول به جای آنکه نصیب تولیدکننده شود به جیب دلالان و واسطه‌ها سرازیر شود و همین امر زمینه آسیب‌پذیری اقصادی- اجتماعی روستائیان را فراهم آورده و درآمد آنان را به نحو قابل توجهی کاهش داده است.

یکی از مهمترین مشکلات بازاریابی محصولات کشاورزی در کشور، اختلاف بالای قیمت سر مزرعه (قیمتی که تولید کننده دریافت میکند) با قیمتی است که مصرف‌کننده دریافت میدارد (علیرغم پائین بودن خدمات بازاریابی)؛ و یا به عبارت دیگر بالا بودن حاشیه بازاریابی میباشد که در ادامه به برخی راهکارهای برای کاهش آن اشاره می‌کنیم.

از راهکارهای ‌واسطه‌کاه

بورس کشاورزی از راهکارهایی‌ست که تاثیر آن در رشد بخش کشاورزی و کاهش واسطه‌ها در کشورهای متعددی مانند آمریکا، ژاپن و کانادا  مثبت ارزیابی شده است زیرا در  ایجاد شرایط رقابتی و توسعه بازار محصولات موثر بوده است.

بورس کشاورزی ایران در 1383 تاسیس شده و در دولت‌های مختلف فراز و فرود بسیاری داشته و متاسفانه به جایگاه واقعی‌اش نرسیده است. از دیگر راهکارها می‌توان شرکتهای بازاریابی روستایی بعنوان واسطه شهر و روستا و همچنین شرکت‌های تعاونی کشاورزی را نام برد.

تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تخصصی کشاورزی نیز با هدف تکمیل زنجیره تولید تا عرضه محصولات ایجاد شده است تا در فعالیت های بخش کشاورزی اعم از تامین نهاده‌ها و ماشین‌آلات، خرید محصولات، تبدیل و فرآوری محصولات و توزیع و صادرات فعالیت کند.   

پسته

به کار گیری اینترنت برای حذف واسطه‌ها

خوشبختانه امروزه ما در یک روستای جهانی زندگی می‌کنیم و شفافیت امر اطلاع‌رسانی در محیط‌های وب و دسترسی عمومی به اینترنت می‌توانند به عنوان مسیری جهت قیمت‌گذاری شفاف بر محصولات مورد استفاده قرار گیرد و امکان یافتن سریع مشتری و یا مواد اولیه و نیز رساندن محصول به دست مصرف کننده نهایی در نقاط دوردست قبل از فساد ماده غذایی فراهم شود.

بازار الکترونیکی کشاورزی مجموعه‌ای از خریداران و تأمین کنندگان کشاورزی است که از طریق اینترنت هماهنگ و با یکدیگر مرتبط می‌شوند و در واقع، یک فرم از تجارت الکترونیک است که یک فرآیند استاندارد برای مبادلات کشاورزی ایجاد می‌کند.

یک بازار الکترونیکی کشاورزی مانند مشابه‌هایش در سایر محصولات و خدمات باید با توجه به شرایط دنیای واقعی کار کند و بتواند شرایط بازار حقیقی و مجازی را به وسیله به کاربستن چهار نکته که مشترک بین بازارهای حقیقی و مجازی‌اند تطبیق دهد:

1. صرفه‌جویی هزینه‌ای

2. بهبود یافتن تشخیص تفاوت‌ها 

3. حفظ اعتماد 

4. توسعه بازار

از جمله مشکلات نبود بازاری منسجم، متشکل و رقابتی در بخش کشاورزی ایران می‌توان به نوسان شدید قیمت‌ها، عدم شفافیت و عدم گردش داده‌ها در بازارهای محلی محصولات کشاورزی، حضور بسیار گسترده دلالان و واسطه‌ها در بخشهای گوناگون توزیع و فروش این محصولات، وجود پدیده سلف‌خری در این بخش، فقدان بازار رقابتی کارآمد و فراگیر برای داد و ستد محصولات کشاورزی و ناکارآیی شبکه توزیع، اشاره کرد.

نمونه سایت‌های موفق جهانی در واسطه‌زدایی کشاورزی

agricuture ،forfarmers و agriwatch از سایت‌های موفق این حوزه هستند که در راستای تجارت کالاهای کشاورزی، ارائه اطلاعات فعالین بخش کشاورزی مانند کشاورزان، معامله گران، تولید کنندگان نهاده های کشاورزی و غیره با ارائه آخرین و دقیق اطلاعات، ایجاد امکان خرید مستقیم از تولیدکننده و نیز انواع دستهبندیهای مورد نیاز برای کالا و خدمات مربوط به کشاورزی خدمات ارائه می‌دهند.

جمع‌بندی

در یک بازار رقابتی قیمت ها واقعی شده و با منطقی شدن عرضه و تقاضا و کشف نرخ واقعی دست دلال‌ها کوتاه می‌شود و کالا به دست مصرف‌کننده واقعی خواهد رسید. بازارهای الکترونیکی کشاورزی همچنین کارآمدی بیشتری با توجه به هزینه‌های کمتر ارتباط و شبکه و مدت کوتا‌ه‌تر پاسخگویی را نوید می‌دهند.

یکی از بهترین سایت‌هایی که دلال‌ها نمی‌خواهند شما بدانید و از بهترین اپلیکیشن‌های کشاورزی که چنین خدماتی را ارائه می‌دهد کشاورز مارکت است که به عنوان یک بازار کشاورزی بدون واسطه، ارتباط مستقیمی بین کشاورزان و خریداران عمده و خرد برقرار می‌کند

و دسته‌بندی‌های متنوعی برای فروش و خرید اینترنتی عمده و جرئی برای محصولاتی چون خرما، پسته صادراتی، زعفران، خرما، پسته، کیوی، سیب، سیب زمینی، زرشک، برنج، چای، انگور و کشمش را در اختیار طرفهای عرضه و تقاضا قرار داده است

و مصرف کنندگان می‌توانند مستقیما از طریق اطلاعات تماس بدون واسطه با تولید کننده، در ارتباط باشند و آزادانه نوع قرارداد خرید و قیمت را توافق کنند. علاوه بر آن بعنوان فروش و صادرات محصولات کشاورزی با بسته بندی کشاورزان را تسهیل می‌کند و در پیدا کردن نیروی کار لازم برای کشاورزی، تجهیزات و املاک کشاورزی نیز خدماتی ارائه می‌دهد.

کشاورزی مارکت

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید