سینا استوی، تحلیلگر بازار سرمایه رمزارزها:

رمزارزها فرصتی برای نجات بازارهای مالی جهان است

کدخبر: ۳۷۶۷۲۴
بازارهای نوظهور رمزارزها، این روزها فرصتی جدیدی را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده تا با حضور در این بازار کسب درآمد کنند و سرمایه خود را افزایش دهند. بر خلاف آنکه شیوع بیماری کرونا باعث شد تا بازارهای سرمایه و مالی سنتی در سراسر جهان با رکود مواجه شوند، اما با این وجود بازار رمزارزها هم اکنون روند معکوسی را تجربه می کنند و هر روز جذاب تر و پر رونق‌تر از گذشته می شوند و بر طرفداران اینگونه بازارها افزوده می شود.
رمزارزها فرصتی برای نجات بازارهای مالی جهان است

این بازارها برای سرمایه گذاران کشورمان نیز  جذابیت های خاص خودش را دارد و شواهد نشان از آن دارد سرمایه گذاران ایرانی نیز به این بازار روی خوش نشان داده‌اند. اگر می خواهید با وضعیت کنونی بازار سرمایه رمزارزها و آینده اینگونه بازارهای سرمایه دیجیتالی در دوران پسا کرونا بیشتر آشنا شوید، در ادامه گفتگوی ما با مهندس سینا استوی، تحلیلگر بازار سرمایه‌های رمزارزی و فعال در حوزه توسعه پروژه‌های بلاکچینی را بخوانید.

آیا بازار رمزارزها را می‌توان نوع جدیدی از بازارهای سرمایه دانست؟

اساسا بازارهای سرمایه شکل خاصی دارند و بسیار تاثیر پذیر از تصمیمات دولت‌ها و کشورهای مختلف هستند؛ اما حوزه رمزارزها و مارکت بین‌المللی آن کاملا مستقل از تصمیمات دولتی و حکومتی است. بازار رمزارزها بر  اساس میزان عرضه و تقاضا افراد حاضر در بازار کنترل می‌شود، در نتیجه می‌توان اذعان داشت که مردم عادی و اشخاص حقیقی روند بازار را تعیین می‌کنند و به نوعی احساسات در بازار جریان دارد.

البته باید به این نکته اشاره داشته باشیم که برخلاف سایر بازارهای سرمایه، بازارهای رمزارزها نیازمند دانشی بیش از پیش است و افراد بدون شک باید با سطح علم کافی وارد این حوزه شوند.

  آیا رمزارزها فقط در بازارهای سرمایه دیجیتال ایفای نقش می کنند، یا محصولات دیگر فناوری بلاکچین در این بازارهای نوین مالی تاثیرگذار هستند؟

اساسا در پشت هر رمزارزی یک تکنولوژی قدرتمند وجود دارد که به صورت دائم در حال توسعه است. در نتیجه افرادی که از تکنولوژی‌های جدید، دانش و علم کافی داشته باشند، می‌توانند در این عرصه مسیر اصلی خود را پیدا کنند. در واقع باید به این نکته نیز اشاره داشته باشم که  رمزارزها در اصل کارمزدی است که افراد به تیم توسعه‌دهنده پلتفرم اصلی و تکنولوژی آن پرداخت می‌کنند تا خدمات آینده را توسعه دهند.

اساسا محصولات فناوری بلاکچین دائما در حال توسعه هستند و افراد فعال این حوزه با خرید و فروش این رمزارزها بخشی از سهام آن‌ها را خریداری می‌کنند. پروژه‌هایی که در حال اجرا هستند با سرمایه‌ی دریافتی از سوی کاربران توسعه بیشتری را به ارمغان می‌آورند.

با توسعه بستر بلاکچین و فناوری‌های پایه‌ریزی شده بر روی این بستر، هر روز به استقلال جوامع و حذف مرزها پیش می‌رویم و درنتیجه ارتباطات میان فری نیز افزایش می‌یابد.

بسیاری از کارشناسان مالی، رمزارزها را واحدهای پولی موازی می دانند. آیا این رمزارزها تهدیدی برای واحدهای پولی سنتی و رایج در کشورها و اقتصاد جهانی محسوب می شوند؟

یکی از مواردی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، حذف واحدهای پولی سنتی است؛ زیرا این واحدهای پولی محدود به زمان و مکان خاصی هستند و به نوعی سبب می‌گردد تا انرژی و هزینه بسیاری صرف آن‌ها گردد تا به دست افراد جوامع برسد. از همه مهم تر به دلیل کاغذی بودن و عمر کم اسکناس ها، تولید مجدد اسکناس باعث  آسیب به محیط زیست می شود.

در نهایت بهترین جایگزین جهت هدر رفت انرژی و سرمایه ملی هر کشور، حوزه‌ دیجیتال و ورود دولت‌ها به بسترهای اینترنتی است. در یک سال گذشته شیوع بیماری کرونا، باعث شده بسیاری از کشورها به سراغ بسترهای دیجیتال بروند و در این میان بازارهای دیجیتال رشد چشمگیری داشته‌اند. بستر بلاکچین و بازار رمزارزها نیز در این عرصه مورد توجه افراد جوامع مختلف قرار گرفته است. به نظر من رمزارزها نه اینکه تهدیدی برای اقتصاد جهانی نیست، بلکه فرصتی برای شکوفایی و رونق اقتصاد جهانی به حساب می آیند.

واکنش رفتاری سرمایه گذاران در بازار رمزارزها به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که گفته شد، در بازار رمزارزها افراد واقعی و حقیقی فعالیت دارند و در پشت هر خرید و فروش احساسات یک شخص قرار داد. در نتیجه برخی از افراد متاثر از جوامع هستند و بر همان اساس اقدام به اجرای معاملات می‌ کنند و از سوی دیگر برخی دیگر از افراد به دنبال پیشرفت و توسعه سرمایه بوده و با این دیدگاه نوین در بازار حاضر هستند.

خلق و خوی افراد متفاوت است ولی می‌تواند شباهت های هم داشته باشد. این تفاوت ها و شباهت ها رفتاری در شرایط متفاوت، می تواند باعث شود تا افراد نقش های تاثیرگذاری را در بازار سرمایه ای رمزارزها ایفا ‌کنند.

علت برتری بیت کوین نسبت به سایر رمزارزها در این بازار چیست؟

اگر تاریخچه‌ بیت‌کوین را بررسی کرده باشید، خواهید دید که این رمزارز خالقی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو دارد و افراد بسیاری در دنیا به دنبال هویت این شخص هستند، اما تا به امروز اطلاعاتی از وی یافت نشده است. در این میان بیت‌کوین توسط هیچ شخصی کنترل نمی‌شود و به نوعی تنها افراد با موقعیت‌های مالی مختلف هستند که بازار این رمزارز را شکل داده‌اند. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که در سراسر دنیا، صرافی‌های رمزارزی نیز در تغییر قیمت بیت کوین بی تاثیر نبوده و نیستند.

از سوی دیگر، تکنولوژی که برای بیت‌کوین (استخراج و تراکنش‌ها) در سال 2008-2009 در نظر گرفته شده، بسیار آینده‌نگرانه و کامل بوده که سبب شده تا به عنوان یک الگو برای شرکت‌های توسعه‌دهنده سایر رمزارزها شناخته شود. در اصل، بسیاری از شرکت‌های توسعه‌دهنده رمزارز ابتدا برای ساخت تکنولوژی از بیت‌کوین الهام گرفته و فرآیند کاری خود را آغاز می‌نمایند.

صرافی‌های بزرگ جهان چه نقشی در بازارهای مالی رمز ارزها دارند؟

در این خصوص بهتر است بگوییم که صرافی‌های رمزارزی در جهت ایجاد ارتباط میان افراد فعال در این حوزه تلاش می کنند و جهت برقراری این ارتباط هزینه‌ای نیز به عنوان کارمزد خدمات از افراد دریافت می‌نمایند.

به طورکلی اگر صرافی‌های رمزارزی حضور نداشتند، به نوعی بازار شکل نمی‌گرفت و امکان خرید و فروش رمزارزها در دنیا به سختی فراهم می شد. یکی دیگر از نقش‌های صرافی‌های رمزارزی، شناساندن پروژه‌ها و رمزارزهایی است که در زمان خاصی آغاز به کار می‌نمایند.

برخلاف بسیاری از بازارهای مالی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند، چرا بازار رمزارزها واکنش معکوس نشان داد و شاهد رشد بی سابقه اکثر رمزارزها بودیم؟

بهتر است اینطور بگوییم که  ابتدا تحت تاثیر کرونا قرار گرفت ولی سریعا خود را بازیابی نمود. در تاریخ 26 اسفند سال 98 قیمت بیت‌کوین و سایر رمزارزها به دلیل شیوع ویروس کرونا (موج نخست کووید 19) با ریزشی به طور میانگین 60 درصدی روبرو شد، ولی پس از گذشت یک مدت بسیار کوتاه (تقریبا 4 ماهه) مجدد به قیمت قبل از دوره شیوع ویروس کرونا بازگشت.

بازار رمزارزها به این دلیل که بر پایه‌ میزان عرضه و تقاضا در بازار بین‌المللی کنترل می‌شود و افراد عادی تعیین کننده‌ روند قیمتی آن هستند، می‌تواند نسبت به سایر بازارهای مالی که روند آن توسط نهادها و سازمان های دولتی یا وابسته به دولت تعیین می‌گردد، سوددهی و حتی ریسک بسیار بالاتری داشته باشند.

ورود به حوزه رمزارزها بدون شک و به طور قطع نیازمند دانش است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که با دانش اندک وارد این بازار شوید، چرا که به دلیل ریسک بسیار بالا می‌تواند آسیب بسیار زیادی به سرمایه‌ی افراد وارد نماید.

بازار رمزارزها در دوران پسا کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟

ویروس کرونا سبب شد تا بسیاری از افراد دنیا با شکل جدیدی از سرمایه و دارایی روبرو شوند.  بیماری کرونا در بسیار از حوزه ها سبک زندگی افراد را تغییر داده و جهان با شتاب زیادی به سمت اینترنت و دیجیتالیزه شدن تغییر مسیر داده است . کرونا سبب شد افراد به پول و اسکناس هم به صورت دیجیتالی نگاه کنند و در نتیجه عادات افراد برای سرمایه‌گذاری تغییر کرد.

با وجود شرایط کنونی و تغییر خلق و خوی افراد در سرمایه‌گذاری و کسب درآمد به سبب شیوع بیماری مهلک کرونا، شاهد رشد چشمگیر بازارهای رمزارزها هستیم. در دوران کرونا افراد با شیوه‌ای نوین و پرهیجان از کسب درآمد در قرنطینه‌ آشنا شدند و قطعا در دوران پساکرونا مردم جهان  و نسل‌های آینده نیز با این حوزه آشنا‌تر خواهند شد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید