حق بیمه در قانون کار چه مزایایی دارد؟

کدخبر: ۳۷۶۷۵۴
چه در بخش خصوصی کار کرده باشید و چه دوره کاری خود را در شرکت‌ها دولتی گذرانده باشید، مطمئنا می‌دانید و مشاهده کردید که در پایان ماه و هنگام دریافت حقوق مبلغی بابت حق بیمه از شما کسر شده است.
حق بیمه در قانون کار چه مزایایی دارد؟

اما ممکن است بسیاری از شما با مفهوم و کارایی حق بیمه آشنایی نداشته باشید و به هیچ عنوان ندانید که حق بیمه در قانون کار چه مزایایی برای شما دارد. به همین خاطر قصد داریم تا کمی از حق بیمه بگوییم.

حق بیمه چیست؟

در قانون تأمین اجتماعی و در ماده 2 آن، حق بیمه به تمامی وجوهی گفته می‌شود که برای استفاده از بیمه و مزایای آن به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود. در واقع، حق بیمه مبلغی است که هر شرکت و سازمان برای بیمه کردن کارمندان خود به سازمان بیمه تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند و به همین ترتیب این مبلغ، از حقوق کارمندان کم می‌‌شود. اما پرداخت حق بیمه تماما به عهده کارمند نیست و مبلغی از آن را می‌بایست کارفرما پرداخت کند.

از نظر قوانین بیمه و قانون کار، این کارفرما است که وظیفه پرداخت حق بیمه را بر عهده دارد و در صورت عدم پرداخت و همچنین تأخیر در پرداخت، موظف به پرداخت جریمه خواهد شد.

حق بیمه تامین اجتماعی ۳۰ درصد از حقوق کارمند را تشکیل می‌دهد که شرکت‌ها و کارفرمایان از این 30 درصد، 23 درصد را خودشان پرداخت می‌کنند و 7 درصد باقی مانده را از حقوق کارمند کسر می‌کنند. 

در قوانین کاری و بیمه، مواردی هستند که شامل پرداخت حق بیمه می‌شوند و این موارد شامل حقوق، دستمزد، مزایای مستمر شغلی،‌ اضافه کاری، حق‌الزحمه، پاداش مستمر، حق حضور در جلسه، دستمزد مربوط به ایام تعطیلی، کمک هزینه‌های خانه، وجوه دریافتی اشخاصی که به صورت کارمزد مشغول به کار هستند و دریافتی افراد کارآموز می‌شود.

نحوه محاسبه حق بیمه

از آنجایی که حق بیمه ۳۰ درصد از مبلغ دستمزد است. به همین خاطر در موقع محاسبه به نسبت میزان حقوق آن محاسبه می‌شود. با توجه به اینکه در سال ۹۹ حداقل حقوق و دستمزد ۲ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان بوده است، به این ترتیب مبلغ حق بیمه برای سال ۱۳۹۹ معادل ۶۸۸ هزار و ۹۸۲ تومان می‌باشد که سهم کارفرما ۵۲۸ هزار و ۲۱۹ تومان و سهم هر فرد ۱۶۰ هزار و ۷۶۲ تومان می‌باشد.

مزایای حق بیمه 

مطمئنا حق بیمه مزایای بسیاری برای کارمندان دارد و اگر بخواهیم به مهم‌ترین‌های آن اشاره کنیم، شامل موارد زیر می‌شود:

• دریافت بیمه بیکاری

• دریافت بیمه‌های درمانی

• دریافت بیمه حوادث و بیماری‌ها 

• دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری

• دریافت کمک هزینه بارداری

• دریافت کمک هزینه ازدواج

• دریافت حقوق بازنشستگی و مستمری

یکی از مهم‌ترین مزایای حق بیمه می‌تواند، بیمه بیکاری باشد. با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و تعدیلی‌های بسیار شرکت‌ها، وجود چنین مزیتی می‌تواند مشکلات مالی کارمندان از کار بیکار شده را کمتر کند و از فشار اقتصادی بر روی دوش آنها بکاهد.

اما سوالی که ممکن است برای همه شما پیش بیاید این است که بیمه بیکاری به چه کسی تعلق می‌گیرد؟

بیمه بیکاری

بیمه بیکاری

از نظر قانون، بیمه بیکاری به فردی داده می‌شود که بیکار بودن آن ثابت شود. اما بیکار به چه کسی گفته می‌شود؟

از نظر قانون بیمه بیکاری، بیمه شده‌ای که بدون اراده و میل باطنی خود از کار بیکار شده باشد و در حال حاضر آماده اشتغال و شروع کار در شرکتی دیگر باشد، بیکار گفته می‌شود.

بر اساس قانون، بیکار بودن فرد باید به تشخیص وزارتخانه مربوطه و تائید شورای عالی کار برسد و به اصطلاح «بیکار موقت» شناخته شود تا بتواند بیمه بیکاری را دریافت کند. در اصل بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که شغل خود را به دلیل مشکلات اقتصادی و حتی خواست کارفرما از دست داده باشد و حتی این قانون در مورد بیمه‌شدگانی که سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی باعث از دست دادن شغل آنها شده باشد نیز، صدق می‌کند.

در اصل نوع بیکاری فرد را کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار و امور اجتماعی محل اشتغال بیمه شده تشخیص می‌دهد و توسط این افراد بیکاری فرد ثابت می‌شود. اما بیمه بیکاری شرایط و ضوابط دیگری نیز دارد.

شرایط بیمه بیکاری

بیمه بیکاری نیز مانند دیگر موارد حقوقی شرایط و ضوابطی دارد، که هنگام درخواست باید آنها را باید لحاظ کنید. شرایط بیمه بیکاری طبق مقاله منتشر شده در بلاگ ایران تلنت به شرح زیر است:

• کارمند زیر نظر وزارت کار باشید و مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشید

• تبعه کشورهای دیگر نباشید

• بازنشسته، از کار افتاده و مستمری بگیر نباشید

• کارفرمای شما شغل آزاد نداشته باشد و یا بیمه ‌شده اختیاری نباشید

• بدون اراده شخصی از کار بیکار شده باشید

• قبل ار بیکاری، حداقل یک سال سابقه بیمه داشته باشید

برای اینکه بیمه بیکاری دریافت کنید، باید بیکاری تا ۳۰ روز پس از اخراج بیکاری خود را به اداره کار اعلام نمایید.

مبلغ بیمه بیکاری

در قانون کار وزرات کار، مقرری روزانه بیمه بیکاری ۵۵% متوسط دستمزد، حقوق یا کارمزد فرد بیمه شده می‌باشد. این در حالی است که این مبلغ برای افراد متاهل که اعداد اعضای خانواده آن حداکثر 4 نفر می‌باشد، ۱۰% حداقل دستمزد از زمان شروع بیکاری به آن اضافه می‌شود. در نهایت باید بدانید که این مبلغ نباید از حقوق کلی وزارت کار بیشتر شود و یا از ۸۰% متوسط دستمزد یا حقوق بیمه‌شده بیشتر باشد.

بانک رفاه برای پرداخت حقوق بیمه بیکاری تعیین شده است که مبلغ آن بین دهم تا پانزدهم هر ماه به این حساب واریز می‌شود. در هر صورت مزایای حق بیمه زیاد است و هر کارمند و کارگر می‌تواند با پرداخت مبلغی از حقوق، پس اندازی برای آینده خود داشته باشد.

منبع: بلاگ ایران تلنت

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید