مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول

کدخبر: ۳۸۳۳۷۴
چگونه با تغییر پارامترهای تولید، کیفیت گرانول را بهبود ببخشیم!
مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول

گرانول‌های پلیمری، یکی از محصولات پرکاربرد پتروشیمی هستند. کیفیت محصولات تولیدی در صنعت پلاستیک، تا حد زیادی به کیفیت گرانول اولیه بستگی دارد. همچنین قیمت گرانول‌های موجود در بازار نیز، تحت تاثیر کیفیت همین گرانول‌ها است.

با توجه به این که گرانول‌های موجود در بازار می‌توانند از مواد نو و بازیافتی تولید شوند، هر چقدر که خواص گرانول به ماده نو نزدیک‌تر باشد، قیمت آن بالاتر است و هرچقدر که خواص آن از گرانول نو فاصله بگیرد، قیمت آن کاهش می‌یابد.

مواد پلیمری فرآیندهایی را طی می‌کنند تا به گرانول تبدیل شوند. طی این فرآیندها، می‌توان پارامترهای مختلفی را تغییر داد تا به کیفیت مطلوب گرانول رسید. در این مقاله، قصد داریم با بهره‌گیری از دانش شرکت شمس جاوید در تولید گرانول، به بررسی پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بپردازیم.

در ادامه، پارامترهای اصلی تاثیرگذار بر تولید گرانول باکیفیت را فارغ از نو بودن یا بازیافتی بودن مواد اولیه مورد بررسی قرار می‌دهیم. علاوه بر این، مواد اولیه بازیافتی و موارد تاثیرگذار بر کیفیت گرانول‌های بازیافتی را نیز بررسی خواهیم کرد.

1. کیفیت مواد اولیه ورودی

یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر روی کیفیت نهایی گرانول، کیفیت مواد اولیه ورودی است. دسته اول مواد نو هستند که گرانول با استفاده از پودر درجه یک پتروشیمی تولید می‌شود. برای مثال، گرانول شمس جاوید، از این نوع گرانول‌ها هستند. این گرانول‌ها، خواصی نزدیک به مواد نو دارند و نسبت به مواد بازیافتی خواص بسیار مطلوب‌تری دارند.

دسته دوم مواد بازیافتی هستند؛ این مواد در مراحل بازیافت، شسته شده و به صورت پرک درآمده‌ تا برای تولید محصول وارد دستگاه اکسترودر شوند. توجه به برخی از موارد در برخورد با مواد بازیافتی برای تولید گرانول، تاثیر بسزایی بر کیفیت گرانول نهایی خواهد گذاشت. در این راستا، برای بهبود کیفیت گرانول‌های بازیافتی، توجه به این دو مورد ضروری است: جمع آوری مواد بازیافتی و شستشوی مواد بازیافتی

1-1-جمع‌آوری مواد بازیافتی 

اولین مرحله‌ای که بر روی کیفیت گرانول بازیافتی بسیار اثرگذار است، مرحله جمع‌آوری مواد بازیافتی است. جدا سازی و تفکیک در حقیقت کاری است که باید به دقت در این مرحله انجام شود. ضایعات پلاستیک در همان ابتدا باید به صورت دستی یا مکانیکی تفکیک شوند، به طور مثال ضایعات پلی اتیلن نباید با ضایعت ای بی اس به صورت همزمان وارد خط بازیافت شوند.

پس در مرحله ی اول پلاستیک هایی که از یک جنس نیستند باید از هم جدا شوند. البته در مواقعی حتی با اینکه جنس ضایعات از یک نوع پلاستیک است اما نباید با هم ترکیب شوند. به طور مثال ضایعات نایلون و لوله مشکی، هر دو از جنس پلی اتیلن هستند اما از دو گرید متفاوت پلی اتیلن ساخته شده‌اند. هر کدام از این گرید‌ها دارای ام اف آی و وزن مولکولی متفاوتی هستند و اگر به صورت همزمان وارد دستگاه گرانول‌ساز شوند ایجاد مشکل می‌کنند.

گرانول بی رنگ

1-2-شستشو مواد بازیافتی

پس از مرحله جمع‌آوری ضایعات، مسأله شستشو مواد بازیافتی باید مورد توجه قرار گیرد. تمیز بودن مواد و نداشتن ناخالصی از دیگر مواردی است که در کیفیت گرانول تولید شده توسط دستگاه گرانول ساز تاثیر بسزایی دارد. مواد تمیز پروسه تولید گرانول را روان تر میکند و سبب قطع رشته نمیشود. اگر مواد شستشو نشده گرانول شود، برای مصرف کننده گرانول هم در هنگام و هم در کیفیت محصول نهایی تاثیر میگذارد.

به طور مثال : گرانولی که از مواد شستشو نشده ساخته شده باشد، در پروسه ی تولید نایلون و فیلم موجب پارگی دایم فیلم در پروسه ی تولید میشود. همچنین قطعات تولید شده با این گرانول بسیار شکننده خواهند بود.

هرچه پرک‌ها از مواد اضافی مانند الودگی‌، گل و لای و روغن‌های اضافی بهتر پاک شوند، محصول نهایی تولیدشده دارای کیفیت و مرغوبیت بالاتری است. نکته‌ای که در این مرحله باید رعایت شود این است که حرارتی که در حین شستشو ممکن است به مواد اولیه گرانول برسد، نباید بیش از حد باشد، زیرا از کیفیت محصول نهایی می‌کاهد.

2. کیفیت دستگاه‌های گرانول ساز

دستگاه‌های گرانول‌ساز از جمله دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند ارزش گرانول مواد بازیافتی را رقم بزنند. شکل بدنه، تیغه‌ها و سایر بخش‌های این دستگاه می‌تواند در تولید محصول مرغوب تعیین‌کننده باشد. البته آنچه که در آسیاب اهمیت دارد تنها خردکردن نیست، بلکه جداسازی قطعات غیر پلیمری نیز امر مهمی است.

یکی از موارد مهم در مورد دستگاه‌های آسیاب بررسی کندی تیغه دستگاه است. از جمله مواردی که باعث کندی این تیغه‌ها می‌شود، انجام چند فرآیند آسیاب بصورت پیوسته است، زیرا ممکن است در برخی موارد، آلاینده‌های چسبیده به ضایعات با شستشو اولیه از بین نروند که در این حالت  با بررسی کیفیت تیغه‌ها، و اطمینان از عدم کندی آن‌ها می‌توان مجدداً از فرآیند اسیاب استفاده کرد.

برای تولید گرانول با کیفیت شما باید از فیلتر یا توری دستگاه گرانول‌ساز استفاده کنید. نقش توری یا فیلتر جداسازی نا خالصی‌ها باقی‌مانده در مذاب پلیمر است. جنس این ناخالصی‌ها می‌تواند از مواد غیر پلیمری یا مواد پلیمری که از نقطه ذوب بالاتری برخوردارند و ذوب نشده‌اند باشد. هرچه قدر این درجه بالاتر باشد منافذ فیلتر ریزتر خواهند بود و جداسازی بهتر صورت می‌گیرد.

به عنوان یک نکته اساسی در این بخش، قبل از اینکه مواد را به داخل دستگاه گرانول ساز تغذیه کنید از خشک بودن 100 درصدی مواد اطمینان حاصل کنید. موادی که دارای رطوبت هستند پس از اینکه وارد دستگاه گرانول‌ساز می‌شوند گاز از خود آزاد می‌کنند. اگر دستگاه شما گازگیر داشته‌باشد، بخشی از این گاز از طریق گازگیر خارج می‌شود و بخش دیگری در داخل گرانول تولیدشده محبوس می‌شود وسبب بی‌کیفیت‌شدن گرانول شما می‌شود.

3. کنترل خط تولید گرانول

کنترل خط تولید یکی از بخش‌هایی است که عامل انسانی جزئی از آن است البته به طبع این کنترل اگر با دستگاه‌های مکانیزه و الکترونیکی صورت گیرد، کار عوامل انسانی را آسان‌تر می‌کند. هر چقدر کارکنان بخش کنترل کیفی، ماهرتر و باتجربه‌تر باشند، طبیعتاً تأثیر بهتری بر کیفیت گرانول مواد بازیافتی برجای خواهند گذاشت.

4. افزودنی‌های گرانول

یکی از نکاتی‌که در هنگام تولید گرانول به آن توجه می‌شود، اضافه‌کردن افزودنی‌هاست. این مواد در هنگام ذوب‌شدن پرک‌ها در دستگاه، به آن‌ها اضافه می‌شوند. بهبود عملکرد گرانول‌های بازیافتی و همچنین برطرف کردن ضعف‌های ذاتی محصول از خواص این افزودنی‌ها است. افزودنی‌های مورد استفاده در تولید گرانول بازیافتی شامل یکی از موارد زیر است: پایدارکننده‌ها یا نرم کننده‌ها.

4-1-پایدارکننده‌ها

پایدارکننده‌ها یکی از افزودنی‌های مهمی هستند که در کیفیت و ارزش گرانول مواد بازیافتی نقش مستقیمی دارند. یکی از نقش‌های مهم این افزودنی، جلوگیری از تخریب گرانول پیش از رسیدن به دما فرآیند است و علاوه براین باعث عدم چسبندگی ماده ضایعاتی با سطح داخلی اکسترودر می‌شوند.

4-2-نرم کننده‌ها

وظیفه این مواد پایین آوردن دما انتقال ماده ضایعاتی است که این باعث نرم شدن و انعطاف پذیری محصول می‌شود. در واقع میزان استفاده از این افزودنی در محصول، همان درصد انعطاف پذیری محصول را نشان می‌دهد. ارزش این افزودنی هنگامی آشکار می‌شود که محصول تحت فشار یا کشیدگی قرار گیرد.

5. رنگ 

یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش کیفیت گرانول، رنگی است که برای تولید گرانول به آن افزوده می‌شود. یکی از نکات مهم این بخش این است که هرچه رنگی که برای گرانول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل طیف رنگ‌های متعددی باشد (رگه‌های مشکی رنگ در آن دیده شود)، کیفیت گرانول تولیدی نیز به نسبت آن کاهش خواهد یافت و هرچه این رنگ به بی‌رنگی نزدیک‌تر باشد کیفیت محصول افزایش می‌یابد. در حالت کلی بهترین گزینه برای ارتقا کیفیت محصولات، استفاده از گرانول‌‌های بی‌رنگ و شفاف است.

نتیجه گیری

خرید گرانول با کیفیت برای تولیدی خود، آنقدر هم کار راحتی نیست. «حفظ قیمت گرانول در سطح منطقی (نه بسیار بالا نه بسیار پایین) در تولیدات حرف اول را می‌زند ضمن اینکه باید کیفیت حفظ شده و خصوصیات فیزیکی محصول تولیدشده، مثل استحکام، خصوصیات کیفی و الاستیسیته و رئولوژی نیز، حفظ شود.» شرکت‌های متعددی در زمینه تولید گرانول فعال هستند. شما می‌توانید برای خرید گرانول با کیفیت (تهیه‌شده از پودر درجه یک پتروشیمی) و اطلاع از قیمت روز گرانول، با شماره 02122895250 (شمس جاوید اروند) تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید