قرارداد مشارکت مدنی با همکار و کارگر چگونه است؟ + مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل

کدخبر: ۳۹۶۳۲۱
قرارداد مشارکت مدنی یک نوع قرارداد همکاری است که به آن قرارداد شراکت نیز گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم کلیات این دسته از قراردادها را با شما بازگو کنیم. با ما همراه باشید.
قرارداد مشارکت مدنی با همکار و کارگر چگونه است؟ + مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل

قرارداد مشارکت مدنی از انواع قرارداد شراکت و در گروه قراردادهای سرمایه گذاری است. شراکت یا مشارکت از متداول‌ ترین اَشکال همکاری در میان جوامع انسانی است. بسیاری از همکاری‌ها میان دو شخص حقیقی یا حقوقی، به صورت قرارداد شراکت کاری تنظیم می‌شود. استدلال جالبی در رابطه با شراکت بیان می‌شود که معتقد است شراکت کاری از میان نقص‌ها زاده می‌شود.

این استدلال بیان می‌کند که اشخاص مختلف برای برطرف کردن نقایص خود، وارد رابطه‌ای شراکتی می‌شوند و می‌کوشند مسیر را برای رسیدن به اهدفی که دارند هموار کنند. نکته اصلی و شاید مهمترین نکته در خصوص انواع نمونه قرارداد مشارکت مدنی نیز توجه به اهداف مشترک است. لزوما اشخاصی که با یکدیگر قرارداد شراکت کاری امضا می‌کنند، باید اهداف و منافع مشترک داشته باشند.

قانون مدنی در بخشی که مربوط به عقد شراکت است، این قرارداد را تعریف می‌کند و به تفصیل درباره قواعد و احکام مرتبط با آن صحبت می‌کند. ماده 571 تا 606 قانون مدنی به قرارداد مشارکت مدنی اختصاص یافته است.

نمونه شراکت کاری در قانون مدنی

قانون مدنی در ماده 571 تا 606 درباره عقد شراکت صحبت کرده است. براساس تعاریف مندرج در قانون، شراکت کاری زمانی آغاز می‌شود که دو یا چند نفر، با رویِ هم گذاشتن سرمایه نقدی و غیر نقدی و به قصد منافع مشترک، انجام امور خاصی را شروع می‌کنند. در این تعریف مشاهده می‌کنید که از منافع مشترک و آورده‌های طرفین صحبت شده است. شاید تا به حال تصمیم به انجام شراکت کاری با شخص خاصی داشته‌اید یا ممکن است در حال حاضر در این فکر باشید که با شخص قابل اعتمادی شراکت کنید. در هر حالت لازم است پیش از شروع همکاری، قراردادی برای تعامل شما تنظیم شود.

قرارداد یک سند معتبر و قانونی است که روابط میان طرفین قرارداد را مشخص می‌کند. در این متن درباره میزان سرمایه، نحوه انجام کار، موضوع شراکت، مدت قرارداد، میزان سهم و درصد هر کدام از شرکا و موارد مهم دیگر توضیح داده می‌شود و به صورت مکتوب در متن قرارداد ثبت می‌شود. شرکا می‌توانند پیش از تنظیم قرارداد در چندین جلسه با یکدیگر گفت و گو کنند و تفاهم نامه‌ای در خصوص گفت و گوهای خود تنظیم کنند.

قرارداد مشارکت با کارگر

قرارداد مشارکت با کارگر شیوه جدیدی برای تنظیم قرارداد میان کارفرما و کارگر است. همانطور که آگاه هستید، هر زمانی که روابط کارگری و کارفرمایی برقرار باشد، قرارداد مورد نظر، قرارداد کار است. گاهی مشاهده می‌شود که گروهی از کارفرمایان تمایل دارند روابط کاری خود با نیروی انسانی را به طریقی غیر از قانون کار تنظیم کنند. پرداخت بیمه تامین اجتماعی، حقوق و مزایا ثابت و موارد مهم دیگر از جمله شرایط نمونه قرارداد کار است. صاحبان کسب و کارهای نوپا یا جوان نمی‌توانند تضمینی برای پرداخت حقوق ثابت داشته باشند، به همین دلیل تمایل دارند که با استفاده از قرارداد مشارکت با کارگر ، شرایطی را برای همکاری بدون بیمه فراهم کنند.

البته لازم به ذکر است که نمی‌توانیم در هر قرارداد کاری از قرارداد مشارکت مدنی استفاده کنیم. زیرا قانون کار، محدودیت‌هایی برای تنظیم قرارداد استخدام نیروی انسانی در نظر گرفته است. برای استفاده از قرارداد مشارکت مدنی به جای قرارداد کار، لازم است که روابط میان طرفین به صورت قرارداد کارگری و کارفرمایی نباشد.

رکلآ

آورده طرفین در قرارداد مشارکت مدنی

آورده شرکا یا سرمایه آن‌ها از مهمترین مسائل برای شروع یک شراکت است. ساده‌تر بگوییم: آورده طرفین است که باعث به وجود آمدن شراکت کاری می‌شود. همانطور که در تعریف قرارداد مشارکت مدنی توضیح دادیم، شرکا برای رسیدن به هدف مشترک سرمایه خود را روی هم می‌ریزند و برای منافع مشترکشان امور مشخصی را انجام می‌دهند. سرمایه یا آورده طرفین به صورت کلی به دو نوع سرمایه نقدی و سرمایه غیر نقدی تقسیم می‌شود.

- سرمایه نقدی، شامل هر میزان از وجه نقد، زمین، ابزار و امکانات، مکان انجام کار و سایر موارد دیگر است. این نوع از سرمایه قابل مشاهده است و شخص، مالکیت یا وکالت بهره برداری از آن را در اختیار دارد.

- سرمایه غیر نقدی، شامل هرگونه مدرک، مجوز، تخصص، دانش، تجربه انجام کار، مهارت انجام کار و سایر موارد است.

حالت‌های مختلفی از سرمایه گذاری طرفین در قرارداد مشارکت مدنی

برای تنظیم قرارداد مشارکت مدنی، اشخاص می‌توانند به روش‌های مختلف با یکدیگر توافق کنند. در ادامه به حالت‌های مختلفی از سرمایه گذاری شرکا در این قرارداد اشاره می‌کنیم:

- در حالت اول ممکن است شما و شریکتان هر دو سرمایه نقدی داشته باشید. برای مثال ممکن است برای راه اندازی یک کسب و کار، سرمایه نقدی کافی نداشته باشید و از شخص قابل اعتمادی که خودش نیز مشتاق انجام این شغل باشد، بخواهید که با روی هم گذاشتن سرمایه نقدی با یکدیگر شراکت کنید.

- نوع دوم شرایطی است که در آن چند شریک برای انجام یک پروژه تحصیلی و علمی همکاری می‌کنند. هرچند این نوع از شراکت بسیار هم محدود است اما احتمال انجام دادن آن وجود دارد. بسیاری از کسب و کارهای موفق از طریق این طرح‌ها و ایده‌های علمی ابتدایی و این قبیل شراکت‌ها شکل گرفته است.

- نوع سوم از نحوه سرمایه گذاری در قرارداد مشارکت مدنی ، حالتی است که یکی از شرکا سرمایه نقدی و دیگری سرمایه غیر نقدی داشته باشد. برای مثال ممکن است شما سرمایه راه اندازی یک فروشگاه را داشته باشید و شریک شما به صورت تخصصی در زمینه بازاریابی، تهیه اجناس و فروش فعالیت کند. این نوع از سرمایه گذاری بسیار متداول و کاربردی است.

چند نکته مهم

- با اینکه در تعریف‌هایی که از قرارداد مشارکت مدنی ارائه می‌شود، از طرف اول و طرف دوم صحبت می‌شود، اما لزوما قرارداد شراکت با دو نفر انجام نمی‌شود. ممکن است شرکا سه نفر یا بیشتر باشند.

- نمونه قراردادهایی که برای دو شریک تنظیم شده‌اند، برای تعداد شرکای بیشتر هم قابل استفاده هستند. فقط لازم است که در متن قرارداد به شرکای بیشتر اشاره شود.

- علاوه بر نحوه سرمایه گذاری، نحوه تقسیم سهم از مهمترین دغدغه‌ها در شروع یک کسب و کار شراکتی است.

- برای تعیین سهم، به شما پیشنهاد می‌کنیم که میزان سرمایه نقدی و غیر نقدی هر کدام از شرکا را در نظر بگیرید و سپس با تناسب، درصد مشخصی را برای آن تعیین کنید. در نهایت سهم هر شریک از 100 مشخص شود و در متن قرارداد ذکر کنید.

مشاوره حقوقی تلفنی

تیم حقوقی رکلا متشکل از وکلا و کارشناسان ارشد حقوقی، یک مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی این مجموعه استفاده کنید و در صورت لزوم، درخواست تنظیم قرارداد مشارکت مدنی بدهید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید