سحاب برگزار می‌کند؛ دوره رهبری داده‌محور ویژه صنعت بانکداری

کدخبر: ۴۲۸۷۶۹
در ارائه یک خدمت، در تولید محصولات گوناگون و در تمامی اقدامات اجرایی که به‌صورت مستمر انجام می‌شوند، داده (Data) تولید می‌شود.
سحاب برگزار می‌کند؛ دوره رهبری داده‌محور ویژه صنعت بانکداری

 داده‌ها می‌توانند تراکنش‌های کاربران، داده‌های عبور و مرور وسایل نقلیه از یک جاده، داده‌های یک خط تولید، نتایج تزریق یک واکسن جدید به تعداد زیادی از متقاضیان و… باشند. در دنیای امروز یکی از منابع اصلی ارزش در سازمان‌ها این داده‌ها هستند.

داده‌محوری و مدیریت سازمان‌ها بر اساس تحلیل داده‌ها، اکنون یکی از ترندهای مدیریتی روز دنیاست. در دنیای امروز، مفهوم سازمان داده محور بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. صنعت بانکداری یکی از مجموعه صنایعی است که به‌واسطه پتانسیل‌هایی که برای بهبود از طریق داده‌ها دارد، به‌شدت با مباحث رهبری داده‌محور گره خورده است.

کاربرد «علم داده» در مدیریت

جفری مور، از نظریه‌پردازان و پژوهشگران عرصه مدیریت معتقد است که «بدون تحلیل کلان داده‌ها، سازمان‌ها مانند انسان نابینا و ناشنوایی هستند که در وسط بزرگراه ایستاده است.» همین جمله به‌تنهایی می‌تواند بیانگر کاربرد و اهمیت علم داده در مدیریت سازمان‌ها باشد. جهان امروز، جهان داده است و ذخیره‌سازی و استفاده بهینه از داده یکی از چالش‌های اصلی سازمان‌ها در یک دهه گذشته بوده است. پیش‌تر بسیاری از سازمان‌ها از اهمیت داده‌های خود غافل بودند، اما امروزه اکثر آنها با درک اهمیت علم داده، به این بلوغ رسیده‌اند که می‌توانند با استفاده از داده‌ها خلق ارزش کنند.

سحاب1

به‌کارگیری علم داده در مدیریت سازمان‌ها، باعث می‌شود که مدیران، کمتر به شهود استناد کنند و در نهایت از آزمون‌وخطا و طی‌کردن مسیرهای پرهزینه جلوگیری شود. به کمک علم داده می‌توان کسب‌وکارها را با کیفیت بالایی عارضه‌یابی کرد. استخراج تحلیل‌های پیش‌بینانه از طریق کشف الگوها، به مدیران در اتخاذ تصمیمات بهینه‌تر کمک می‌کند.

در حقیقت «علم داده» مجموعه‌ای از ابزارها، الگوریتم‌ها و اصول یادگیری ماشین است که هدف آن کشف کردن الگو از میان داده‌های خام است. در سازمان‌های قدیمی‌تر، حجم داده‌ها و چالش‌های پیش رو به‌گونه‌ای بود که مدیران می‌توانستند با ساماندهی و بررسی دستی داده‌ها، به راه‌حل‌های مطلوبی برسند؛ اما چنین کاری در سازمان‌های امروزی، خصوصاً سازمان‌هایی که روزانه حجم زیادی داده تولید می‌کنند، عملاً غیرممکن است. اینجاست که علم داده با به‌کارگیری فناوری‌ها، درصدد برمی‌آید تا با تحلیل داده‌ها بتواند پیش‌بینی مناسبی از وضعیت کسب‌وکار ایجاد کرده و راهکاری برای بهبود شرایط ارائه دهد.

رهبری داده‌محور در صنعت بانکداری

داده‌ها در صنعت بانکداری استفاده‌های فراوانی دارند. اصولا این صنعت در ایران و سرتاسر جهان از پیشتازان خلق ارزش از داده است. بر اساس گزارش Soccer Nurds  ارزش بازار تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش بانکداری، در سال۲۰۱۹ معادل ۲۹.۸۷ میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، حدود ۱۰۷ درصد رشد کرده و به ۶۲.۱ میلیارد دلار برسد.

بانک‌ها با استفاده از پردازش زبان طبیعی و از طریق چت‌بات‌ها می‌توانند هزینه‌های خود را در بخش ارتباط با مشتریان کاهش دهند و مشاوره‌های بهتری به مشتریانشان ارائه کنند. جلوگیری از تقلب، مقابله با پولشویی و انطباق با رگولاتوری از جمله دیگر کارهایی است که در صنعت بانکداری با کمک راهکارهای داده‌محور تسهیل می‌شود.

 از طرف دیگر استفاده از راهکارهای داده‌محوری نظیر سامانه توصیه‌گر و دسته‌بندی مشتریان، می‌تواند موجب بهبود قابل‌توجهی در درآمد آنها شود. بانک‌ها با کمک دسته‌بندی مشتریور، می‌توانند از مهاجرت مشتریان جلوگیری کنند و نرخ نگهداشت مشتری خود را افزایش دهند. مطالعات شرکت مشاوره مدیریت مکنزی در بانک‌های اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین باعث کاهش 20 درصدی ریزش مشتریان در این بانک‌ها شده است. از طرف دیگر، مشاهده شد که این بانک‌ها با استفاده از سامانه‌های توصیه‌گر، 10 درصد فروش محصولات خود را افزایش دهند. درحالی‌که این سامانه‌ها 20 درصد هزینه کمتری نسبت به روش‌های آماری داشته‌اند.

بانک‌ها همچنین به دلیل پراکندگی جغرافیایی و گستردگی عملیاتشان، سازمان‌هایی بزرگ و با تعداد افراد زیاد هستند. تحلیل داده در حوزه منابع انسانی صنعت بانکداری و به مدیران سازمان‌ها کمک می‌کند تا رضایت و احساس تعلق افراد سازمان را افزایش دهند، افراد کلیدی و تأثیرگذار را مبتنی بر داده‌های واقعی شناسایی کنند و شناخت عمیق‌تری نسبت به استعدادهای سازمانشان داشته باشند.

با توجه به این موارد استفاده از داده و تحلیل امرو در صنعت بانکی نقش مهمی در سودآوری بانک‌ها دارد. این موضوع تا جایی اهمیت پیدا می‌کند که در بانک‌های بزرگ بین‌المللی امروز رقابت اصلی بر سر ارزش‌آفرینی از داده‌هاست. به زودی در عرصه بین‌المللی بانک‌هایی پیشرو بازار خواهند بود که از تصمیم‌گیری داده‌محور در رهبری سازمان استفاده کنند. در نتیجه با تحقق چنین مواردی، سودآوری بانک‌ها به‌شدت بهبود خواهد یافت.

سنجش بلوغ داده‌محوری بانک‌ها

حالا ممکن است این سوال مطرح شود که مسیر داده‌محوری در صنعت بانکداری را باید از کجا آغاز کرد. طولانی‌ترین مسیرها با یک قدم آغاز می‌شوند. علاوه بر آن برای شروع هر مسیری ابتدا باید بدانیم که هم‌اکنون در کجا قرار داریم. «سنجش بلوغ داده‌محوری» را می‌توان نخستین قدمی دانست که بانک‌ها باید بردارند تا بتوانند در قالب سازمانی داده‌محور، برای فتح قله‌های موفقیت و سودآوری حرکت کنند.

سحاب2

 در سنجش بلوغ داده‌محوری، سازمان بانک‌ها با کمک متدهای علمی با ده معیار ارزیابی می‌شود. این مرحله بدین منظور طراحی شده است که مدیران بتوانند درک عمیق‌تری از وضعیت موجود سازمان خود و نیازهای آینده آن پیدا کنند. به‌این‌ترتیب مدیران می‌توانند مدلی در اختیار داشته باشند که با نگاهی اجمالی به آن وضعیت سازمان خود را ببینند و متوجه شوند که در چه معیارهایی قوی‌تر و در چه معیارهایی ضعیف‌تر هستند. 

 این مدل، به مدیران می‌گوید که میانگین کلی سطح بلوغ داده‌محوری سازمان چه مقدار است، سطح بلوغ داده‌محوری در هر یک از معیارهای ده‌گانه داده‌محوری به چه میزانی است و عدم توازن بلوغ داده‌محوری در معیارهای مختلف ارزیابی در چه حدی است. این اطلاعات ارزشمند از طریق تکمیل پرسشنامه‌هایی توسط مدیران سازمان‌ به دست می‌آید. اگر می‌خواهید میزان بلوغ داده‌محوری‌ سازمانتان را بدانید می‌توانید پرسشنامه بلوغ داده‌محوری گروه مشاوران سحاب را تکمیل کنید. 

پس از آنکه وضعیت سازمان در زمینه بلوغ داده مشخص شد، باید برای بهبود شرایط موجود دست‌به‌کار شد و این امر جز با آموزش و آمادگی مدیران ارشد سازمان برای حرکت در مسیر داده‌محوری میسر نخواهد شد. داده‌محوری بیش از این‌که یک موضوع فنی باشد، یک تفکر و نگرش مدیریتی است؛ نگرشی که مبنای آن، باور راسخ رهبران و مدیران یک کسب‌وکار، بر بهبود مستمر و قدرت تصمیم‌گیری، مبتنی بر داده‌ها است.

بدونِ توجه به ابعاد مدیریتی داده‌محوری، تحلیل‌های صورت‌گرفته معمولاً یا غیرکاربردی و ناقص هستند، یا به خروجی‌های آن توجه نمی‌شود و یا نتایج آن به‌درستی در سازمان جاری نمی‌شوند. ازاین‌رو اگر سازمانی بخواهد به‌سوی داده‌محور شدن حرکت کند، لازم است تا مدیران سازمان با چیستی و چگونگی حرکت در این مسیر آشنا شوند.

برگزاری دوره‌های آموزشی رهبری داده‌محور توسط گروه مشاوران سحاب

به دلیل حرکت سریع و شتابان تکنولوژی و تولید داده ها در همه صنایع و به‌خصوص در صنعت بانکداری ممکن است سازمان‌های ایرانی  هنوز فرصت و مجالی برای مواجهه با رهبری داده‌محور پیدا نکرده‌اند.به همین جهت آشنایی مدیران با رهبری داده‌محور گامی اساسی در خلق ارزش از داده‌ها در صنعت بانکداری کشور است.

برای اینکه مدیران بتوانند به این سه سوال پاسخ دهند که اساساً «داده‌محور بودن به چه معنی است»، «داده‌محوری چه مزایایی برای سازمان دارد» و «چگونه سازمان خود را به‌سوی داده‌محوری هدایت کنند؟» مجموعه دوره‌های آموزشی «رهبری داده‌محور» توسط گروه مشاوران سحاب در آکادمی سحاب طراحی شده است. سازمان‌ها می‌توانند با همراهی مشاوران ما، متناسب با نیاز و ویژگی های سازمانشان دوره‌های کاربردی خاص سازمانشان را داشته باشند.

سحاب یک شرکت تخصصی در حوزه علوم داده است که به کمک برترین متخصصان ایرانی، می‌تواند برای تمامی مسائل مرتبط به داده در سازمان‌ها و کسب‌وکارها راهکار خلق کند. مدیران سازمان‌ها و بانک‌های کشور می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات «گروه مشاوران سحاب» و آگاهی از جزئیات دوره‌های «آکادمی سحاب»، به نشانی https://www.sahab.ir/ddlbank/  مراجعه کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید