سقف پرداخت خسارت جانی بیمه شخص ثالث

کدخبر: ۴۳۳۷۲۸
پس از تولید اولین خودروها و رواج استفاده از آن برای سفر، حمل و نقل و در پی آن آشنایی با خسارات مربوطه مفهوم بیمه بوجود آمد.
سقف پرداخت خسارت جانی بیمه شخص ثالث

جالب است بدانید اولین بیمه ثبت شده مربوط به کشور آمریکا است، اما در کشور خودمان این اقدام در دهه چهل اتفاق افتاد. از انواع بیمه های مربوط به اتومبیل، بیمه بدنه، حوادث مربوط به راننده و شخص ثالث را می‌توان نام برد. 

در مقاله بیمه شخص ثالث چیست از سایت بیمه با ما می‌خوانیم: بیمه شخص ثالث را می‌توان پر مخاطب‌ترین و پر طرفدارترین نوع بیمه در کشور دانست. شاید دلیل اصلی این موضوع اجباری بودن بیمه شخص ثالث باشد. به طور کلی می‌توان گفت دلیل نامگذاری این بیمه به شخص ثالث، در حقیقت تعاملی است که به صورت سه طرفه در این نوع از بیمه اتفاق می‌افتد. در این بیمه، مالک و دارنده وسیله نقلیه، شخص اول به شمار می‌رود. شخص ثانی، شرکت بیمه‌ای است که تعهد دارد هزینه‌ها را طبق قرارداد جبران نماید. شخص ثالث در این نوع بیمه، فردی است که در حادثه رانندگی زیان دیده است.

انواع پوشش بیمه شخص ثالث

آسیب های که در یک حادثه وارد می‌شود در دو دسته جانی و مالی قرار می‌گیرد. انواع آسیب که به لحاظ جسمی به شخص ثالث توسط فرد بیمه شده وارد شود در دسته خسارات جانی است. این آسیب‌ها شامل حوادث جرحی، نقص های موقت یا دائمی و شکستگی ها، فوت افراد، هزینه های درمان می‌باشد. در زمینه خسارت های مالی پوشش بیمه، با توجه به میزان سقف خریداری شده توسط بیمه شده می‌باشد که روی بیمه نامه درج می‌شود. این مبلغ به معنای تعهدات شرکت بیمه گزار در مقابل فرد دریافت کننده بیمه است .

باید دانست که بیمه های حوادث، هزینه های خسارت جانی را به عهده می‌گیرد و در رابطه با زیان مالی هیچ تعهدی ندارد. بیمه حوادث راننده نیز جزو بیمه ثالث قرارگرفته است. نحوه محاسبه میزان خسارات جسمی وارده به راننده مقصر برابر دیه فوت یا جراحت وارد بر یک مرد کامل در ماه های غیر حرام است، پزشکی قانونی مسئول پرداخت آن است.  

بیمه شخص ثالث

سقف پرداخت خسارت جانی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

قوه قضائیه ابتدای هر سال میزان دیه ناشی از خسارات را تعیین و به شرکت های بیمه اعلام می نمایید و آنها نیز با توجه به سقف بیمه اعلام شده خسارات جانی و مالی وارده به افراد را پوشش می‌دهند.

سقف تعیین شده پوشش خسارات بر اساس دیه یک مرد کامل در ماه های حرام می‌باشد. این میزان شامل هزینه های بیمارستان، فوت یا نقص عضو می‌شود. سقف پوشش تعهدات اعلامی سال جاری معادل ۶ میلیارد و چهارصد میلیون ریال است .

این پرداخت معادل تعداد افراد خسارت دیده در حادثه می‌باشد، اگر این تلفات از تعداد مشخص شده بیشتر بود توسط صندوق تامینی بیمه مرکزی جبران می‌شود.

جالبست که بدانیم تعیین میزان استفاده از پوشش بیمه ای به صورت حداقل توسط خود بیمه گزار انجام می‌شود. انتخاب بیشترین سقف مطمئنا بهترین گزینه پیش رو است، البته که باعث افزایش حق بیمه پرداختی می‌شود اما می‌تواند نشانه آینده نگری باشد. 

جهت استفاده از اعتبار بیش از بیمه ثالث مالک می‌توان از بیمه شخص آسیب دیده هم استفاده نمود، با اینکار بیمه بدنه خودروی شخص ثالث یا آسیب دیده حفظ می‌گردد. تخفیف های ناشی از عدم استفاده خسارات پرداختی توسط شرکت بیمه کننده، از حق بیمه دریافتی از بیمه گذار کسر می‌گردد. 

نحوه محاسبه نرخ دیه چگونه است؟

کمترین میزان پرداختی پوشش جبران خسارت ناشی از حوادث به میزان ۲.۵ ٪ دیه در ماه های حرام است. این مبلغ معادل ۶ میلیارد و چهارصد میلیون ریال در ماه‌های حرام و در ماه‌های دیگر به مبلغ ۴ میلیارد و هشتصد میلیون ریال است. بر اساس محاسبات، این نرخ به مبلغ ۱۶۰ میلیون ریال می‌رسد که تمامی شرکت های بیمه گر ملزم به پرداخت آن هستند. در صورت انتخاب این گزینه، شرکت بیمه گر فقط همین مبلغ را پرداخت می‌کند. 

از آنجایی که تصادفات همواره آسیب های جانی و مالی به همراه دارد و رفع خسارت وارده از آن به عهده شخص مقصر می‌باشد، قوانین بیمه ای تمهیدات جبران آن را ایجاد کرده اند. در رفع خسارات غیر عمد با پرداخت دیه این جبران صورت می‌گیرد.

عنوان دیگری از زیر شاخه های دیه ارش است که مقدار آن براساس این موارد محاسبه می‌شود: 

• انواع جرائم

• مقدار خسارت وارده

• نرخ مصوب دیگه در سال جاری 

• گزارش ارائه شده توسط کارشناس های مربوطه 

• میزان آسیب وارده بر فرد یا افراد 

نرخ دیه نیز از مواردی است که طبق تغییرات اقتصادی و نرخ تورم تغییر پذیر بوده، پرداخت آن طبق نظر اعلامی از سوی دادگاه و میزان آسیب وارده است . باید توجه داشت که این نحوه محاسبه در ماه های حرام متفاوت است. ماه‌های حرام ماه‌های رجب، ذی القعده، وذی الحجه و محرم است. میزان پرداختی آن از ماه‌های عادی بیشتر بوده و برابر با ۶ میلیارد و چهارصد میلیون ریال است. 

آیا افزایش سقف تعهدات مالی بیمه در دریافت خسارت جانی تاثیری دارد؟

خسارت جانی

همانطور که گفتیم نحوه محاسبه آسیب جانی در بیمه شخص ثالث معادل دیه یک مرد کامل می‌باشد .حداقل این تعهد به مبلغ ۱۶۰ میلیون ریال و بیمه مرکزی طی سال جاری سقف خسارت مالی را برابر ۳میلیارد و دویست میلیون ریال اعلام نموده است. در پرداخت خسارات مالی قیمت خودرو هم در نظر گرفته می‌شود، برای مثال اگر بیش از نصف دیه پرداختی باشد براساس قاعده نسبی محاسبه می‌گردد.

بهترین بیمه شخص ثالث کدام است؟

در مقاله بهترین بیمه شخص ثالث از بیمه با ما می‌خوانیم: در هنگام خرید بهترین بیمه ماشین باید به چند عامل اساسی توجه داشته باشید. از جمله این عوامل می‌توان میزان فروش و محبوبیت بیمه مورد نظر را نام برد. از طرف دیگر پوشش مالی و توانگری شرکت بیمه نیز در انتخاب بهترین بیمه خودرو اثر گذار است. میزان سهم شرکت بیمه از بازار و هم‌چنین تعداد شعبه‌های فعال آن شرکت در سراسر کشور نیز از دیگر عوامل موثر بر انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث خودرو هستند.

کلام آخر 

با توجه به آنلاین شدن خدمات، بیمه باما نیز جهت سهولت دسترسی افراد به بیمه های ارائه شده خود سایتی طراحی کرده است. با استفاده از اطلاعات موجود در سایت، جهت بررسی و بهره از خدمات مشاوره‌ای می‌توان بیمه نامه مورد نظر را خریداری کرد. به این ترتیب می‌توانید از خدمات غیرحضوری در صدور و دریافت آن بهره‌مند شوید.

لازم به ذکر است در صورت استفاده از محتوای ارائه شده توسط مشاورین، نیاز به پرداخت هیچ گونه وجهی ندارید. بیمه با ما در صدد برآوردن رضایت مشتریان خود و جلوگیری از پرداخت جریمه دیرکرد توسط آنها، یادآوری امکان پرداخت و تمدید اقساط را نیز برای شما در نظر گرفته است. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید