اعلام و اطفاء حریق

کدخبر: ۴۳۶۴۷۹
در این مطلب ما راهنمایی را برای کمک به شما در درک اجزای یک سیستم اعلام و اطفاء حریق و استفاده بیشتر از این فناوری ضروری تهیه کرده ایم.
اعلام و اطفاء حریق

سیستم اعلام و اطفاء حریق 

سیستم اعلام و اطفاء حریق شامل دستگاه های الکترونیکی مختلفی است که با یکدیگر کار می کنند و افراد را در مورد آتش سوزی یا سایر موارد اضطراری تشخیص داده و به آنها اطلاع می دهند. 

با گذشت سالها، سیستم اعلام و اطفاء حریق  حرفه ای تر شده اند، و همچنین از آنجا که وجود سیستمهای اعلام و اطفاء حریق یکی از تجهیزات مهم در زمینه ایمنی ساختمانهای مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی میباشد ، شرکت های معتبر با در اختیار گرفتن مهندسین واجد الشرایط دارای پروانه اشتغال از سوی سازمان نظام مهندسی دارای قبولی در آزمون سازمان ایمنی و آتش نشانی آمادگی همکاری در زمینه مشاوره و طراحی سیستمهای اعلام و اطفاء حریق با شرکتها و سازمانها می باشد. 

اعلام و اطفاء حریق چگونه کار می کنند؟

هدف اصلی یک سیستم اعلام و اطفاء حریق، تشخیص آتش سوزی ها و اطلاع سریع سرنشینان ساختمان و خدمات اضطراری از یک مکان کنترل شده و تحت نظارت مرکزی است. سیستم اعلام حریق ابتدا خود را رصد می کنند، محل و منشاء آلارم ها را تشخیص داده و مشکلات مربوط به اتصالات و سیم کشی را تشخیص می دهند که ممکن است مانع عملکرد صحیح سیستم شود. اساساً سیستمهای اعلام و اطفاء حریق دارای چهار عملکرد اصلی هستند. سیستمهای اعلام واطفاء حریق بسیار پیشرفته برای انجام این چهار عملکرد از شبکه ای از وسایل ، دستگاه ها و تابلوهای کنترل استفاده می کنند.

• تشخیص

• هشدارها

• نظارت بر

• کنترل کردن

سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر 

سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر یکی از انواع پنل های سیستم اعلام و اطفاء حریق  است که تمام اجزای زنگ هشدار را به صورت جداگانه کنترل می کنند. 

هر دستگاه دارای آدرس مجزایی است که به پنل اجازه می دهد وضعیت آنها را بشناسد، مانند اینکه آیا به طور عادی کار می کند، در زنگ خطر یا مشکل. به عنوان مثال، سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر به افرادی که در میز پذیرش هتل کار می کنند اجازه می دهد تا با مشاهده صفحه نمایش زنگ هشدار، مکان دقیق رویداد را بدانند.

مزایای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر:

  1. شناسایی تمامی اجزای میدانی و سهولت راهبری و هدایت نفرات مسئول

  2. پایش وضعیت  اجزای میدان شامل وضعیت های پیش آلارم (Pre-Alarm) ،‌ آلارم ،‌ خرابی (Fault)

  3. امکان غیر فعال نمودن اجزای میدانی در مواقعی همچون تعمیرات

  4. امکان تنظیم حساسیت دتکتورها و جبران سازی آلودگیهای محیطی که عملکرد دتکتورها را مختل می کنند

  5. امکان برنامه ریزی منطقی خروجیها و امکان تغییر آن در آینده بدون تغییر در سخت افزار

  6. امکان ناحیه بندی (زون بندی) محل های مجهز به سیستم اعلام حریق و تغییر آن به سادگی

  7. امکان صورت برداری و ذخیره وقایع جهت پایش عملکرد سیستم و کارکنان

  8. امکان پایش خودکار و هوشمند اجزای سیستم

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

اتاق سرور منبع ارزشمندی برای هر شرکتی است. سخت افزار نه تنها بخشی گران قیمت از زیرساخت های شرکت است، بلکه داده های ذخیره شده در آن سرورها اغلب غیر قابل تعویض و برای تجارت بسیار ضروری هستند.

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور و حفظ و نگهداری اتاق سرور در برابر تهدیدات سایبری و دسترسی غیر مجاز در ذهن هر شرکتی است. آتش سوزی برای کل مشاغل خطرناک است، اما سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور  به منظور محافظت از فناوری پیچیده موجود در آنها و اطمینان از این که در صورت آتش سوزی، ضربه جدی به سرورهای آسیب دیده وارد نمی شود، باید ملاحظات خاصی را در نظر گرفت.

آتش سوزی علاوه بر اینکه خطری برای امنیت مردم محسوب می شود، همچنین اگر در مرکز پایگاه داده از کنترل خارج شود، آسیب زیادی به سرورهای گران قیمت وارد می کند و باعث خرابی قابل توجه می شود. 

سیستم های آب پاش آتش نشانی سنتی حاوی آب می توانند باعث آسیب رساندن به سرورهای ظریف شوند. نقص سیم کشی، گرم شدن بیش از حد، اضافه بار یا اتصال کوتاه همه می تواند به سرعت باعث آتش سوزی در اتاقهای سنگین برقی مانند اتاق سرور شود. 

مشاغل به راه حلی نیاز دارند که به سرعت بدون آسیب رساندن به سرور ها با سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور وضعیت را کنترل نمایند. یک تکنسین آموزش دیده سیستم اعلام و اطفاء حریق می تواند به طراحی سیستمی کمک کند که این خطر را کاهش داده و هرگونه خطری که ممکن است ایجاد شود را محدود کند.

به همین دلیل سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور معمولاً از سیستم اعلام و  اطفاء حریق مبتنی بر گازهای تمیز مانند گاز fm200 استفاده می کنند.

سیستم اعلام حریق

سیستم های اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک

به طور کلی سیستم های اعلام و  اطفاء حریق اتوماتیک را می‌توان به پنج دسته زیر تقسیم کرد

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک آبی 

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک گازی

 سیستم اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک پودری 

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک فوم 

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک مه  یا پودر آب

 سیستم اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک

این سیستمها به نحوی طراحی و نصب می گردند که به صورت اتوماتیک حریق را کشف و اطفاء می نماید . راه اندازی و اطفاء حریق در این سیستم بدن دخالت افراد صورت می گیرد .

منبع : fsc-co

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید