معرفی سامانه و برنامه های ثبت چک صیادی

کدخبر: ۴۳۷۵۶۴
سامانه صیاد از فروردین ماه سال 1400 که صدور چک در وجه حامل ممنوع گردید، به عنوان یک سامانه اجباری آغاز به کار نمود.
معرفی سامانه و برنامه های ثبت چک صیادی

یکی از مشکلاتی که اقتصاد کشور ما و به تبع آن سیستم قضایی در سال های اخیر با آن مواجه بوده، حجم بالای چک های برگشتی بوده که منجر به تشکیل پرونده های متعدد حقوقی و کیفری مرتبط با چک همچون الزام به پرداخت وجه چک و شکایت چک برگشتی در دادگاه های حقوقی و کیفری شده است. 

با هدف مقابله با این مشکل و کاهش حجم چک های برگشتی و نظارت بر فرآیند صدور دسته چک از سوی بانک ها و صدور و دریافت چک از طرف اشخاص، بانک مرکزی اقدام به تاسیس سامانه صدور یکپارچه دسته چک (سامانه صیاد ) نمود که در سال 1400 با ممنوعیت صدور چک در وجه حامل و الزام به ثبت چک های بنفش رنگ در این سامانه، شکل الزامی گرفت و در مدت کوتاهی منجر به کاهش حجم چک های برگشتی گردید.

نکته ای که در رابطه با سامانه صیاد باید مورد توجه قرار گیرد آن است که به غیر از استعلام چک صیادی، بقیه خدمات سامانه صیاد از جمله ثبت چک و انتقال چک از طریق سایت بانک مرکزی قابل انجام نبوده و برای انجام این خدمات باید از برنامه های معتبر پرداخت موبایل و یا درگاه های بانکی ( اینترنت بانک و همراه بانک ) استفاده نمود. 

با توجه به این توضیحات، در این مقاله ابتدا به معرفی سامانه صیاد پرداخته، سپس یکی از پرکاربردترین برنامه های پرداخت موبایل یعنی برنامه ثبت چک در سامانه صیاد (آپ) را معرفی نموده و در پایان ، در مورد سامانه صیاد بانک سپه به عنوان یکی از سامانه های صیادی مهم توضیحاتی را ارائه خواهیم نمود.

سامانه صیاد چیست ؟

به گزاش سایت حقوق تجارت دینا سامانه صدور یکپارچه دسته چک که به اختصار، سامانه صیاد نامیده می شود، سامانه ای است که با طرح ارائه شده از سوی بانک مرکزی و از سال 1396 راه اندازی گردید تا به این ترتیب، نظارت بر روند صدور دسته چک برای متقاضیان و عملیات مربوط به چک مانند انتقال و ثبت آن تشدید و از حجم چک های برگشتی کاسته شود. با این وجود، عملا سامانه صیاد از فروردین ماه سال 1400 که صدور چک در وجه حامل ممنوع گردید، به عنوان یک سامانه اجباری آغاز به کار نمود.

مهم ترین ویژگی های سامانه صیاد عبارتند از :

1- شرط دریافت دسته چک، اعتبار سنجی درخواست کننده دسته چک و احراز صلاحیت وی توسط بانک مرکزی در سامانه صیاد می باشد.

2- این سامانه، به هر چک صیادی یک شماره منحصر به فرد با عنوان شناسه صیادی چک اختصاص داده که استعلام چک از طریق آن امکان پذیر می باشد.

3- با ثبت اطلاعات هویتی صاحب چک در سامانه صیاد، وضعیت عملکرد او و تعداد چک های برگشتی او توسط گیرنده چک قابل استعلام می باشد.

برنامه ثبت چک در سامانه صیاد 

همانطور که توضیح دادیم به غیر از استعلام چک صیادی، بقیه خدمات سامانه صیاد از طریق سایت بانک مرکزی قابل انجام نبوده و برای انجام این خدمات باید از برنامه های معتبر پرداخت موبایل و یا درگاه های بانکی (اینترنت بانک و همراه بانک) اقدام نمود. یکی از پرکاربردترین برنامه های پرداخت موبایل، برنامه ثبت چک در سامانه صیاد یا همان برنامه آپ بوده که در این بخش به توضیح آن می پردازیم.

برنامه ثبت چک در سامانه صیاد یا همان برنامه آپ، یکی از اپلیکیشن های پرداخت موبایلی معتبر بوده که نام آن در سایت شاپرک به عنوان برنامه معتبر سامانه صیاد قید گردیده، بنابراین افراد به راحتی می توانند اقدام به نصب این برنامه بر روی موبایل خود نموده و از خدمات سامانه صیاد آن استفاده نمایند. نحوه ثبت چک برنامه ثبت چک در سامانه صیاد، مطابق راهنمای زیر می باشد:

1- برنامه آپ را دانلود و بر روی موبایل خود نصب نمایید. سپس برنامه را باز کرده و گزینه سامانه صیاد را انتخاب نمایید.

2- گزینه ثبت چک صیادی را کلیک کنید.

3- اطلاعات مربوط به نام بانک صادر کننده چک و شناسه 16 رقمی صیادی چک را در کادرهای مربوطه وارد کنید.

4- جهت احراز هویت، اطلاعات کارت بانکی خود شامل شماره کارت، رمز دوم و سایر اطلاعات را وارد نمایید. به این ترتیب، فرآیند ثبت چک شما در برنامه ثبت چک در سامانه صیاد به پایان می رسد.

سامانه صیاد بانک سپه

به گزارش سایت دینا سامانه صیاد بانک سپه، یکی از درگاه های بانکی است که به موجب اعلام سایت شاپرک، دارای مجوزهای لازم برای ارائه خدمات سامانه صیاد می باشد. سامانه صیاد بانک سپه از دو طریق برای مشتریان این بانک قابل دسترس می باشد:

1- درگاه اینترنتی سامانه صیاد بانک سپه به آدرس vbank.ebanksepah

2- نرم افزار ثبت چک سامانه صیاد بانک سپه مخصوص اندروید و IOS

ثبت چک در سامانه صیاد بانک سپه مطابق راهنمای زیر می باشد:

1- آدرس سایت سامانه صیاد بانک سپه یعنی vbank.ebanksepah را در مرورگر دستگاه خود جستجو نموده تا وارد صفحه اصلی سامانه صیاد بانک سپه شوید.

2- کد ملی و شماره تلفن همراه و عبارت امنیتی را در کادرهای مربوطه وارد کرده  و دکمه ورود را کلیک نمایید.

3- اکنون، یک کد یکبار مصرف به شماره همراه شما ارسال شده؛ این کد را در کادر مربوطه وارد نموده و دکمه ثبت کد را بزنید.

4- در صفحه جدید، سه امکان را مشاهده می کنید: ثبت چک صیادی، تایید و استعلام چک صیاد. گزینه ثبت چک را انتخاب نمایید.

5- در این مرحله، تمامی اطلاعات چک خود  از جمله مبلغ چک، تاریخ سر رسید چک، گیرنده چک و شناسه چک و غیره را در کادرهای تعیین شده  وارد کرده و دکمه افزودن را کلیک نمایید.

6- اکنون اطلاعات چکی را که در مرحله قبل وارد سامانه صیاد بانک سپه نموده اید، برای شما نمایش داده می شود. چنانچه این اطلاعات مورد تایید شما است، دکمه ثبت را بزنید تا به این ترتیب مراحل ثبت چک در سامانه صیاد بانک سپه را تکمیل نموده و چک صیادی شما در این سامانه ثبت شود.

لازم به ذکر است که شما می توانید با دانلود و نصب نرم افزار سامانه صیاد بانک سپه، بدون نیاز به طی کردن مراحل بالا تنها با استفاده از این اپلیکیشن برای ثبت چک و انجام سایر خدمات سامانه صیاد بانک سپه اقدام نمایید.

در ادامه بخوانید : ثبت چک در سامانه صیاد بانک سپه

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید