استفاده از رطوبت ساز ها در گلخانه گل های زینتی

کدخبر: ۴۵۱۷۱۱
در این نوشته به بررسی روش ها و تجهیزات تامین رطوبت در سالن های گلخانه ای که فقط اقدام به فروش گل های زینتی می کنند خواهیم پرداخت.
استفاده از رطوبت ساز ها در گلخانه گل های زینتی

نگهداری از گیاهان زینتی در گلخانه های عرضه ی این گیاهان نیازمند مهیا کردن شرایطی مناسب می باشد در غیر این صورت با کاهش کیفیت گیاه که ناشی از نرسیدن شرایط مناسب به آن می باشد، گیاه با افت قیمت مواجه شده و ارزش اقتصادی خود را از دست خواهد داد. 

نیاز به رطوبت ساز : 

پیش از معرفی روش های تامین رطوبت، بیان این نکته ضروری از که تمامی گیاهان به رطوبت بالا نیازی ندارند. برای مثال گیاهان پرفروشی همچون کاکتوس ها از رطوبت بیزارند و رطوبت بالا سبب پوسیدگی آن می شود. بنابراین نوع گیاه و نیاز آن به رطوبت را پیش از انتخاب رطوبت ساز به طور کامل بررسی کنید.

- روش های سنتی تامین رطوبت : 

با توجه به اینکه این مشکل از قدیم الایام وجود داشته است، روش های سنتی بسیاری در تامین رطوبت سالن های گلخانه ای مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از این روش ها استفاده از جوی آب می باشد. جوی های آب بخصوص در قسمت مرکزی گلخانه راه اندازی شده و به وسیله ی پمپاژ اب توسط موتور های مخصوص به صورت چرخشی در داخل سالن چرخانده میشود. همین حرکت چرخشی در تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان بسیار مفید عمل کرده و درصد رطوبت داخل سالن را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. 

از دیگر روشها که مخصوص استفاده در فصول سرد سال است، استفاده از دیگ های آب بر روی بخاری های سنتی می باشد. این نوع از بخاری ها با اینکه خطرات بسیار بالایی دارند ولی در سالن های اینچنینی به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرد. 

- استفاده از دستگاه های مدرن :

از بهترین روش های تولید رطوبت در سالن های گلخانه ای، استفاده از رطوبت ساز ها می باشد. این دستگاه ها با استفاده از نیروی برق و به روش های مختلفی رطوبت را در داخل سالن منتشر می کنند. از انواع رطوبت ساز ها می توان به رطوبت ساز های التراسونیک، رطوبت ساز های نازلی و رطوبت ساز های پروانه ای اشاره کرد. 

رطوبت ساز های پروانه ای: 

این نوع از رطوبت ساز ها دارای یک پروانه ی مرکزی می باشند که با سرعتی بالغ بر 3000 دور در دقیقه در حال چرخش است. هنگامی که رطوبت ساز با چنین سرعتی در حال چرخش است، آب به صورت قطره ای بر روی پروانه ریخته میشود و با توجه به فشار بالایی که پروانه برای پرتاب آب استفاده میکند، رطوبت به جلو پرتاب شده و در نتیجه رطوبت سالن تامین میشود. 

استفاده از این دستگاه ها بخصوص در فصول گرم سال پیشنهاد میشود چرا که علاوه بر تامین رطوبت در هوادهی و کمک به تامین رطوبت سالن نیز بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

از جمله مهمترین نکات در این نوع از رطوبت ساز ها عملکرد صحیح پمپ آب و همینطور بدنه ی مقاومت در مقابل زنگ زدگی می باشد. همچنین به دلیل سختی آب در بیشتر مناطق کشور، پیشنهاد میشود دستگاه به صورت منظمی سرویس شود تا از ایجاد مشکل برای آن جلوگیری شده و راندمان کاری آن حفظ شود.

التراسونیک

رطوبت ساز های التراسونیک : 

فناوری التراسونیک از جمله جدیدترین فناوری های تولید رطوبت می باشد که با استفاد از امواج مافوق صورت آب را به رطوبت تبدیل میکند. این نوع از رطوبت کاربردهای بسیار زیادی دارد. از این نوع فناوری در دستگاه های بخور سرد نیز بسیار استفاده میشود. 

رطوبت ساز های التراسونیک دارای یک یا چند پیزو می باشند. پیزو الکتریکی وسیله ای است که با استفاده از امواج مافوق صوت آب را به صورت بخار در محیط آزاد میکند. سپس این بخار به وسیله ی فن موجود در داخل دستگاه با فشار به بیرون پرتاب میشود. بدین ترتیب رطوبت ساز، رطوبت مدنظر را در محیط آزاد میکند. 

رطوبت ساز التراسونیک برای گلخانه ها نیز کاربرد بسیاری دارد. بخصوص در گلخانه های کوچک می توان از این نوع رطوبت ساز ها برای ایجاد رطوبت مناسب محیطی استفاده کرد. با توجه به حجم محدود این رطوبت ساز ها و مصرف انرژی آنها، پیشنهاد میشود که از این دستگاه ها در سالن های بزرگ استفاده نشود چراکه اولا توان تامین رطوبت مناسب محیط را نخواهد داشت ثانیا مصرف انرژی زیاد در چنین سالنهایی با توجه به حجم رطوبت تولیدی به صرفه نخواهد بود. 

رطوبت ساز های نازلی : 

این نوع از رطوبت ساز ها دارای یک نازل مخصوص بوده که آب با فشار زیاد وارد آن شده و این نازل آب را به قطراتی بسیار ریز تبدیل میکند که در نتیجه رطوبت مورد نیاز محیط را به آسانی مهیا خواهد کرد. این نوع از رطوبت ساز ها بخصوص برای استفاده در سالن های بزرگ و مراکزی که استفاده از رطوبت ساز های دیسکی و التراسونیک به صرفه نیستند مناسب است. 

یک سیستم رطوبت رسانی نازلی شامل مخزن، پمپ آب، لوله های حمل آب پرفشار و نازل می باشد. امکان اتصال تعداد مشخصی نازل بر روی هر لوله وجود دارد و برای هر متراژ مشخصی از لوله نیز یک مخزن و یک پمپ لازم است .در نتیجه اگر پمپ قوی بوده و مخزن نیز بزرگتر شود ، متراژ تحت پوشش افزایش خواهد یافت. 

در گلخانه های تولیدی مدرن از این نوع رطوبت ساز ها بر روی بازوهای آبرسانی اتوماتیک نیز استفاده میشود که به عنوان زیر مجموعه ای از سیستم های آبیاری هوشمند تلقی می شود.

انتخاب رطوبت ساز مناسب: 

گلخانه های فروش گل های زینتی غالبا از متراژ بسیار بالا برخوردار نیستند و از این رو کمتر از رطوبت ساز های نازلی در این سالن ها استفاده میشود. از سویی دیگر با توجه به هوادهی بالای رطوبت ساز ها دیسکی استفاده از این رو رطوبت ساز های التراسونیک برای استفاده در این سالن های بهترین انتخاب می باشد. 

برای آشنایی هر چه بیشتر با این نوع از رطوبت ساز ها و سازوکارهای عملکردی آنها پیشنهاد می کنیم به صفحه مقالات رطوبت ساز اندیشه سبز به آدرس https://www.andisheh-sabz.com/category/humidifier-article/ مراجعه کنید تا علاوه بر افزایش اطلاعاتتان در خصوص این نوع از رطوبت ساز ها بتوانید انتخابی بهینه برای کسب و کار خود انجام دهید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید