مقایسه اسکلت بتنی و فلزی

کدخبر: ۴۵۴۰۸۱
برای ساخت یک سازه کدام اسکلت بهتر است؟ کدام اسکلت هزینه کمتر و مقاومت بیشتر دارد؟ کدام اسکلت طول عمر بالاتر دارد؟ اسکلت بتنی یا فلزی؟
مقایسه اسکلت بتنی و فلزی

اگر مایلید جواب سؤال‌های بالا را بدانید و از مقایسه اسکلت بتنی و فلزی اطلاعات لازم را کسب کنید، از وبسایت تجارت گرام بازدید کنید.

اسکلت بتنی

اسکلت بتنی نام دیگری به‌عنوان سازه بتنی نیز دارد. برای ساخت سازه بتنی از بتن‌آرمه استفاده می شود. بتن‌آرمه، بتن مسلح است و علاوه بر شن و ماسه، سیمان و آب از صفحات فلزی و میلگرد در آن استفاده می شود. قسمت افقی اسکلت بتنی شامل تیرها و قسمت عمودی شامل ستون ها است. 

اسکلت بتنی دارای مزایایی است که عبارتند از:

• بتن‌آرمه از لحاظ مقاومت و مقابله با شرایط محیطی سخت و مقاوم است.

• بتن‌آرمه در مقابل آتش و حرارت بسیار مقاوم است و زمان زیادی می برد تا میلگردهای داخل بتن در برابر حرارت از خود تغییر شکل نشان دهند.

• طول عمر سازه های بتنی بالا است.

• اجرای اسکلت بتنی زمان کمی می برد.

• اجرای اسکلت بتنی از ظرافت، تخصص و حساسیت کمتری برخوردار است.

• کمانش اجزا و مقاطع در اسکلت بتنی کمتر است.

• هزینه نگهداری اسکلت بتنی ساختمان کمتر است.

اسکلت بتنی دارای معایبی است که عبارتند از:

• وزن بالاتر

• نیاز به ساخت سقف کاذب در اسکلت بتنی

• ارزش آتی کمتر ساختمان¬های با اسکلت بتنی

اسکلت بتنی از اجزایی چون فونداسیون، دال بتنی، تیرها و دیوار برشی تشکیل می شود. فونداسیون قسمتی از سازه است که عمدتاً در پایین تر از سطح زمین قرار گرفته و وظیفه آن انتقال نیروهای ناشی از سازه به خاک است. دال بتنی مجموعه ای از قطعه های صفحه ای است که در معرض نیروهای عمود بر خود است. در اسکلت بتنی برای انتقال بارهای مرده و زنده از سقف، از تیر بتنی استفاده می کنند. دیوار برشی که یکی از اجزای اسکلت بتنی است، بخش بزرگی از فشار و لنگر حاصل از نیروهای جانبی بر سازه را تحمل می کند.

اسکلت فلزی

اسکلت فلزی متشکل از فولاد، تیر و ستون است. مهم ترین مصالح بکار رفته در اسکلت فلزی فولاد است. اسکلت فلزی دارای انواعی چون اسکلت فلزی پیچ‌ومهره‌ای و جوشی است.

اسکلت فلزی دارای مزایایی است که عبارتند از:

• کاهش حجم فونداسیون موردنیاز

• کاهش قابل‌توجه وزن ساختمان

• امکان عملیات در شرایط مطلوب کارخانه و دقت و کیفیت در نصب اسکلت فلزی پیش¬ساخته

اسکلت فلزی پیچ‌ومهره‌ای

در این نوع اسکلت تمامی ستون ها و تیرهای فولادی در کارخانه تولید و در محل ساختمان به یکدیگر پیچ‌ومهره می شوند. سرعت ایجاد اسکلت فلزی به‌صورت پیچ‌ومهره‌ای از اسکلت فلزی جوشی و میخی بیشتر است. اسکلت فلزی پیچ‌ومهره‌ای نسبت به نوع جوشی و میخی ایمن تر است و احتمال تخریب و ریزش ساختمان در آن ها بسیار کمتر است.

اسکلت فلزی جوشی

اسکلت فلزی جوشی در ساختمان های کوچک تر محسوب می شود. ساخت اسکلت فلزی جوشی می بایست بادقت انجام شود زیرا اجرای نادرست اتصالات موجب واردشدن آسیب های جدی به ساختمان می شود. متداول ترین جوش های مورداستفاده در اسکلت فلزی جوشی، جوش ذوبی شامل جوش گازی و یا جوش قوس الکتریکی است. در اسکلت فلزی جوشی از انواع جوش شیاری، انگشتانه، گوشه و کام استفاده می شود. به دلیل اهمیت جوش و کاهش مخاطرات مربوط به جوش های بی کیفیت بازرسی جوش در حین اجرا، قبل و پس از اجرا از الزامات است.

اسکلت بتنی یا فلزی

جهت ساخت ساختمان با اسکلت بتنی یا فولادی المان های تعیین‌کننده‌ای وجود دارند لذا برای همگان و در تمامی شرایط نمی توان از یک روش استفاده کرد، برخی از این المان های تعیین کننده عبارتند از:

• مسائل اقتصادی

• شرایط اجرایی ساختمان

• محل اجرای پروژه

• شرایط آب‌وهوایی

• عوامل فنی اجرای پروژه و ...

در کل می توان گفت که ساختمانی که تیر و ستون های آن از بتن مسلح (بتن و آرماتور) تشکیل شده باشد اسکلت بتنی است. به اسکلت بتنی سازه بتن‌آرمه هم می گویند. علت کاربرد آرماتور در بتن جبران مقاومت کششی پایین بتن است.

ساختمانی که تیر و ستون های آن از آهن آلات تشکیل شده باشد اسکلت فلزی است.

یکی از تفاوت های میان اسکلت بتنی و فلزی در هزینه ساخت است. ساختمان با اسکلت بتنی عموماً ارزان تر از ساختمان با اسکلت فلزی است. این اختلاف قیمت مقداری در حدود 20 تا 30 درصد قیمت تمام شده ساختمان می باشد.

از دیگر تفاوت های اسکلت بتنی و فلزی در سرعت اجرا و بازگشت سرمایه است. در اسکلت فلزی به دلیل پیش ساخته بودن اسکلت و تنها نصب آن در ساختمان سرعت اجرای اسکلت فلزی بالاتر و بازگشت سرمایه سریع‌تری دارد.

تفاوت دیگر اسکلت بتنی و فلزی در میزان سرمایه اولیه است. در اسکلت فلزی چون تمامی اسکلت در کارخانه تولید می شود لذا نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارد، اما سازه بتنی چون طبقه‌طبقه اجرا می شود سرمایه اولیه کمتری برای شروع کار نیاز است.

یکی از المان های تعیین‌کننده در نوع اسکلت فلزی و بتنی میزان رطوبت موقعیت جغرافیایی است. در محیط های مرطوب به دلیل خوردگی فولاد اغلب از اسکلت بتنی استفاده می شود.

از دیگر تفاوت های میان اسکلت بتنی و فلزی مقاومت در مقابل آتش سوزی است. اسکلت بتنی مقاومت بالاتری در برابر آتش از خود نشان می دهد.

طول عمر از تفاوت های دیگر اسکلت بتنی و فلزی است. عمر مفید سازه های با اسکلت بتنی 50 تا 60 سال است و پس از این مدت بتن دچار افت و خیزش شده و در عملکرد سازه در هنگام وقوع زلزله تأثیر منفی می گذارد. اسکلت فلزی کاهش مقاومت با افزایش عمر ساختمان وجود ندارد که این یک مزیت برای ساختمان های با اسکلت فلزی است.

تفاوت دیگری که میان اسکلت بتنی و فلزی وجود دارد، ارزش اسقاطی است. ساختمان های با اسکلت فلزی در زمان تخریب ارزش اسقاطی به‌مراتب بالاتری داشته و هزینه تخریب نیز در آن ها کمتر است.

تخصص و مهارت در اجرای هرکدام از این سازه ها از تفاوت های آن ها است. در اسکلت بتنی مهارت و تخصص کمتری نیاز است درحالی‌که در اسکلت فلزی به دلیل حساسیت در عملیات برش کاری، جوشکاری، حمل و نصب و ... تخصص و مهارت بالاتری موردنیاز است.

مقاومت کششی از المان هایی است که بین اسکلت بتنی و فلزی تفاوت ایجاد می کند. مقاومت کششی در سازه بتنی در برابر اسکلت فلزی کمتر است.

هزینه تعمیر و نگهداری عامل دیگر تفاوت بین سازه بتنی و فلزی است. تعمیر و نگهداری ساختمان هایی با اسکلت بتنی عموماً زمان برتر و هزینه برتر است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید