همه‌چیز درباره‌ی چیستی و سازکار شبکه‌ی شاپرک

کدخبر: ۴۵۷۹۳۲
شبکه‌ی الکترونیکی پرداخت کارت که با حروف مخفف شاپرک شناخته می‌شود، اصولا به این منظور ایجاد شده است که فعالیت‌ تمام شرکت‌های ارائه دهنده‌ی انواع خدمات پرداخت را به‌صورت یکپارچه تحت نظارت داشته باشد.
همه‌چیز درباره‌ی چیستی و سازکار شبکه‌ی شاپرک

همچنین توسعه و مشارکت بخش خصوصی در شبکه‌ی پرداخت کشور نیز یکی دیگر از اهداف پدید آمدن شبکه‌ی شاپرک بوده است. به عبارت دیگر سیستم شاپرک، با ایجاد ترمینال‌های فروشگاهی، تمام کارت‌های بانکی را تحت پوشش قرار داده و شرکت‌هایی را که ارائه دهنده درگاه‌ پرداخت هستند را به یک شبکه‌ی واحد متصل می‌نماید.

شبکه‌ی بانکی شاپرک، اکنون به عنوان یک نهاد قابل اعتماد و الزامی در میان کاربران شناخته می‌شود؛ تا آن‌جا که بر روی تمام دستگاه‌های کارتخوان و قبض‌های صادر شده توسط آن‌ها و حتی در صفحه درگاه‌ پرداخت نیز لوگوی شاپرک، به عنوان نماد اعتماد و اعتبار، دیده می‌شود.

سازکار شبکه‌ی شاپرک چیست؟

اگر به زبان ساده بخواهیم درباره‌ی سازکار شبکه‌ی شاپرک توضیحی بدهیم، باید بگوییم شاپرک یک شبکه‌ی الکترونیکی پرداخت کارتی است که وظیفه‌اش ایجاد ارتباطی یکپارچه میان بانک مرکزی، شبکه‌ی بانکی و شرکت‌های ارائه خدمات پرداخت می‌باشد.

اما این پایان ماجرا نیست؛ شاپرک علاوه‌بر این، شبکه‌های پرداخت بین‌المللی را نیز راه‌اندازی نموده است. به عبارت دیگر سیستم شاپرک با ایجاد شبکه‌ای گسترده، این امکان را برای کاربران فراهم آورده است تا با انواع کارت‌های بانکی و بدون نیاز به جابه‌جایی فیزیکی پول، انواع عملیات‌های بانکی را در زمانی بسیار سریع به انجام برسانند.

اگر به خاطر داشته باشید، پیش از راه‌اندازی شبکه‌ی شاپرک، تمام ارائه دهندگان خدمات پرداخت، برای اتصال به سیستم شتاب، می‌بایست از کانال سامانه‌ی یکی از بانک‌های معتبر اقدام می‌نمودند. سازکار سیستم شتاب به این صورت بود که تراکنش‌های انجام شده، بر روی دستگاه‌های کارتخوان، از طریق PSP به سوییچ بانک مورد نظر ارسال می‌شد و بانک مربوطه آن تراکنش‌ها را به شبکه‌ی شتاب ارسال می‌کرد و سپس نتیجه را از نو به PSP و دستگاه کارتخوان برمی‌گرداند.

اما این سازکار سیستم شتاب، نقصان‌هایی داشت. مهم‌ترین نقص این سیستم، نبود تسویه و واریز وجوه به صورت آنی بود. در نهایت نیز همین نقص‌ها بود که بستر را فراهم کرد برای ایجاد شبکه‌ای با عنوان شاپرک.

اکنون سازکار شبکه‌ی شاپرک این‌گونه تعریف می‌شود که برای انجام تراکنش‌ها به صورت برخط و به کمک سوئیچ شاپرک، زیرساخت شبکه‌ای فراهم شده است. سپس درون این شبکه‌ که از امنیت بالایی نیز برخوردار است، تراکنش‌ها از پایانه‌ی فروش و سوئیچ شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت به سوئیچ شبکه‌ی شاپرک ارسال می‌شود و از آن‌جا به سمت سوئیچ بانک صادرکننده ارسال می‌گردد.

پس تراکنش برخط انجام شده است و حاصل این است که مبلغ تراکنش از حساب دارنده‌ی کارت کسر شده و در صورت‌حساب دارنده‌ی کارت اعتباری درج شده است.

نکته‌ی دیگر در زمینه‌ی سازکار شبکه‌ی شتاب این است که تراکنش‌های دستگاه کارتخوان برای ارسال به شبکه‌ی شتاب، باید حتما از کانال شاپرک صورت پذیرد و شرکت‌ها و بانک‌ها، امکان ارتباط مستقیم را ندارند و همچنین شرکت‌های  خدمات پرداخت نیز امکان انجام فعالیت‌های مالی به صورت مستقیم را نخواهند داشت. این سازکار به معنای ایجاد یک بستر نظارتی بسیار سفت و سخت در سیستم مبادلات بانکی کشور است.

نقش شاپرک در فرآیند تسویه

شبکه‌ی شاپرک در فرآیندهای مربوط به تسویه‌ی تراکنش‌های انجام شده، که به شیوه‌ی پایا انجام می‌شود، نقش بسیار پررنگی دارد. در واقع مبلغ کل تراکنش‌ها بر اساس قرارداد شرکت ارائه‌ دهنده‌ی خدمات پرداخت با صاحبان شماره‌ی حساب و در زمان‌بندی‌های مشخص انجام می‌شود‌.

در این صورت است که بانک‌ها نسبت به یکدیگر بدهکار یا بستانکار می‌شوند؛ یعنی بانک‌های صادرکننده و بانک‌هایی که حساب پذیرندگان در آن‌ها تعریف شده‌اند با هم در یک فرآیند یکپارچه‌ی مالی قرار می‌گیرند. در نهایت نیز فرآیند تسویه بین بانکی، طبق روال‌های تعیین‌شده برای این کار انجام می‌گیرد.

کارکردهای شبکه‌ی شاپرک

در وهله‌ی اول، شاپرک سبب می‌شود امنیت تراکنش‌ها همواره برقرار باشد. در ضمن با وجود سیستم شاپرک تراکنش‌های مفقودی و غیرقابل شناسایی دیگر معنا و مفهومی نخواهد داشت. در حقیقت شاپرک توانسته شبکه‌ای ناپیوسته و گسترده را به زیر خیمه‌ی بزرگی جمع نماید و امکان نظارت بر تمام فعالیت‌های این شبکه‌های مختلف را فراهم آورد.

همچنین سازکار شبکه‌ی شاپرک سبب ایجاد یک فضای رقابتی در میان شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات پرداخت شده است. در ادامه به برخی از دستاوردهای فراوانی که ایجاد شبکه‌ی شاپرک برای سیستم بانکی کشور به ارمغان آورده است، اشاره خواهیم کرد.

  • ایجاد استاندارد و روند یکسان‌سازی فرآیندهای شبکه‌ی الکترونیکی پرداخت کارت، برای تمام شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات پرداخت

  • ایجاد امنیت و نظارت برای تمام تراکنش‌های شبکه

  • ایجاد ضمانت و امنیت در روند تراکنش‌های مختلف کاربران و همچنین امکان رصد کردن تراکنش‌ها

  • صدور رسید با لوگوی شاپرک برای ایجاد بستری امن برای فروشندگان و کاربران

  • حذف فعالیت‌های غیر بانکی در بستر شبکه‌ی الکترونیکی پرداخت کارت و ایجاد فضای رقابتی عادلانه در شرایطی یکسان

  • ایجاد یک فضای شفاف، برای پیگیری تراکنش‌ها در جهت رفع مشکلاتی که ممکن است پدید بیاید

  • شفاف‌سازی تمام فرآیندهای دریافت و پرداخت تراکنش‌ها

  • امکان نظارت بر عملیات عودت وجوه ناشی از معاملات نیمه‌تمام

  • مستند بودن تمام تراکنش‌ها بر مبنای استانداردهای امنیتی مدون

  • ارائه‌ی خدمات مناسب به تمام صاحبان کارت‌های بانکی و امکان استفاده از همه‌ی کارت‌ها در تمامی کارتخوان‌ها

چگونگی ساخت درگاه پرداخت شاپرک

Untitled-1-1024x554

برای ساخت درگاه پرداخت که تحت نظارت شبکه‌ی شاپرک باشد، به طور کلی باید اقداماتی را انجام بدهید. در گام اول باید یکی از انواع درگاه پرداخت را انتخاب کنید. در واقع شما ابتدا باید انتخاب کنید که قصد دریافت درگاه پرداخت مستقیم دارید و یا می‌خواهید درگاه پرداخت واسط از شرکت‌های موسوم به پرداخت‌یار دریافت کنید.

در این‌جا اطلاع از این نکته الزامی است که هر دو نوع درگاه پرداخت مستقیم و واسط تحت نظارت شبکه‌ی سراسری شاپرک می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت شاپرک شرکت‌های معتبر در ایران را بشناسید که ارائه دهنده‌ی درگاه پرداخت هستند.

اما با توجه به پیچیدگی‌هایی که دریافت درگاه پرداخت مستقیم دارد؛ از جمله اجبار داشتن ای‌نماد و همچنین طولانی بودن روند دریافت این نوع درگاه اینترنتی، توصیه می‌کنیم درگاه‌های پرداخت واسط را برای کسب و کار خودتان انتخاب نمایید.

برای این منظور باید به سایت شرکت‌های پرداخت‌یار از جمله درگاه پرداخت رایان پی، که تایید شاپرک را دارند مراجعه نمایید و سپس با عبور از مراحل ساده‌ی ثبت درخواست، ارائه‌ی مدارک و احراز هوایت در عرض ۲۴ ساعت یک درگاه پرداخت اینترنتی دریافت نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید