تکالیف مالیاتی پیمانکاران چیست؟

کدخبر: ۴۸۷۶۸۸
یکی از عمده‌ترین مسائلی که با آن روبه‌رو هستیم، مسائل مالیاتی یا تکالیف مالیاتی پیمانکاران است.
تکالیف مالیاتی پیمانکاران چیست؟

 در یک دهه اخیر، دولت با توجه به رعایت سیاست های اصل 44 قانون اساسی تصمیم به واگذاری کارها به بخش خصوصی داشته است که البته فارغ از رعایت قانون، واگذاری امور اجرایی به پیمانکاران در شرایط غیر انحصاری و رقابت بر سر عقد قرارداد با کمترین قیمت از یک طرف و در مقابل، بررسی بالاترین سطح کیفیت از طرف کارفرما باعث شد تا با کمترین سود ممکن، کار پذیرفته و انجام بشود.

اصولاً از بدو این رقابت ضمانت‌نامه‌ای برای عقد قرارداد، اخذ و در طول کار نیز سپرده‌ای تحت عنوان حسن انجام کار از مبالغ پرداختی به کارفرما برای اطیمنان از کیفیت بعد از پایان کار به عنوان ضمانت نگه داشته می‌شود. باید توقع داشته باشیم با این حجم کاری و تورم و فشار اقتصادی، کارفرمای محترم شش دانگ حواسش به موضوع مالیات و شکایت‌های کارگری و کارفرمایی نیز باشد.

در این میان شاهد بوده‌ایم که موسسه مالیاتی دادیس همواره پشتیبان خوبی برای پیمانکاران محترم بوده است. ما نیز در این مقاله سعی داریم با توجه به تجربیات این موسسه، توضیحاتی با توجه به آخرین تغییرات در قانون بودجه به خدمت شما عرضه کنیم.

با توجه به قانون بودجه مصوب سال 1401 پیمانکارانی یا تولید کنندگانی که کالاهای با پسماند قابل بازیافت تولید می‌کنند، چنانچه آن کالاهای پسماند را بازیافت نمایند، مشمول مالیات نمی‌شوند. ولی چنانچه اقدامی برای بازیافت پسماند ایجاد شده از کالاهای وارداتی یا تولیدی نکنند، مشمول یک در هزار ارزش کالای بازیافتی به عنوان عوارض می‌شوند.

تکالیف مالیاتی پیمانکاران چیست؟

مبنای محاسبه مالیات پیمانکاران

از مهمرین سوالاتی که کارفرمایان مطرح می‌کنند، مبنای محاسبه مالیات پیمانکاران است. در پاسخ به این سوال می‌توان اشاره کرد، 25% از سود خالص مبنای محاسبه مالیات شماست. اما برای اینکه برخورد مناسبی با مسئله داشته باشیم، می‌توان به رعایت صحیح جزئیات قانون اشاره کرد تا بتوانیم از حداکثر ظرفیت های قانونی بهره‌مند شویم و در مقابل، مشمول جرائم مالیاتی نشویم.

از جمله آنها می‌توان دقت در ارائه اظهارنامه صورت وضعیت معاملات فصلی، ارائه اظهارنامه ارزش افزوده، اخذ و نگارش دفاتر پلمپ قانونی، ارائه اظهارنامه مالیات حقوق، مالیات اجاره، پرداخت مالیات ‎‌های تکلیفی و ارائه اظهارنامه عملکرد، به عنوان مهم‌ترین اجزای گزارشگری و تصفیه به موقع مالیات یا مهلت و نوع اعتراض پیمانکاران برای محاسبه مالیات پیمانکاران اشاره کرد.

در این خصوص باید به ضمانت اجرایی قوانین مؤخر نسبت به قوانین مستمر یا قوانین دائمی و بخشنامه ها و آئین نامه ها و قوانین معافیت یا مشمولیت موضوع پیمان‌های دولتی نیز توجه داشت که در این خصوص ساده‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین اقدام، تماس با یک مشاور مالیاتی و استفاده از معافیت های مالیاتی می‌باشد که ما به شما مشاوره با کارشناسان مشاور مالیاتی موسسه خدماتی dadis.ir را پیشنهاد می‌کنیم. که در این مقاله نیز موسسه دادیس همراه ما در تدوین این نوشتار بوده است.

دفاتر قانونی پلمپ پیمانکاران

از جمله مهم‌ترین اقداماتی که پیمانکاران موظف به انجام آن هستند، اخذ دفاتر پلمپ قانونی روزنامه و کل قبل از شروع سال مالی جدید است. پیمانکاران از ابتدای سال مالی موظف به درج وقایع روزانه در دفتر روزنامه هستند و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد موظف به انتقال اطلاعات وارد شده در دفتر روزنامه به دفتر کل منتقل می‌باشند.

با توجه به کمرنگ شدن نقش دفاتر در واحد های تجاری سازمان امور مالیاتی تصویب کرد که در صورت درخواست مؤدیان و معرفی نرم‌افزار قانونی به سازمان امور مالیاتی واحد های تولیدی این امکان را داشته باشند که به صورت ماهیانه ثبت مرکبی از وقایع روزانه را به دفتر روزنامه و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد اطلاعات را به دفتر کل منتقل کنند.

به این ترتیب، اطلاعات آنها به جزئیات در نرم‌افزار به خدمت مسئول رسیدگی‌کننده داده می‌شود و دفاتر هم به لحاظ مطابقت قابل اتکا و رسیدگی‌اند. البته در صورتی که تا قبل از شروع سال مالی به هر دلیلی دفاتر قانونی دریافت نکرده باشند و پیمانکارانی که بنا به دلیلی موفق به اخذ دفاتر قبل از سال مالی نشده‌اند، اگر تا قبل از اخذ دفاتر قانونی هیچ گونه فعالیت پولی و مالی نداشته باشند، می‌توانند نسبت به اخذ دفاتر در سال جاری اقدام نمایند.

شایان ذکر است، بر اساس آیین‌نامه تحریر دفاتر، سند قابل اتکای فروش از نظر سازمان امور مالیاتی فاکتور رسمی با شماره ملخی و ذکر مشخصات اقتصادی و هویتی خریدار و فروشنده و ذکر مشخصات و مقدار و مبلغ فروش به همراه مهر و امضای فروشنده است و قرارداد یا صورت وضعیت تأییدشده‌ی پیمان جایگزین فاکتور فروش رسمی نمی‌گردد.

هزینه های قابل قبول پیمانکاران

مهم‌ترین موضوعی که در خصوص هزینه های قابل قبول پیمانکاران باید مد نظر داشته باشیم، شکل ارائه هزینه ها و محتوای هزینه ها در شرکت ها یا واحد های پیمانکاری است؛ به این معنی که سرفصل‌ ارائه هزینه ها منطبق با سرفصل هزینه های قابل قبول باشد که در قانون مالیات مستقیم ذکر شده است؛ به طور مثال، هزینه های متفرقه یا سایر هزینه ها از جمله مواردی‌اند که در قانون به آنها اشاره نشده است و مسئول رسیدگی‌کننده یا ممیز مالیاتی نیز آنها را جزء هزینه های غیر قبول مالیاتی شناسایی می‌نماید.

طبق قانون و عرف تجاری، هزینه باید مرتبط با دوره و واحد مورد رسیدگی باشد و جبران هزینه از محلی دیگر (شرکت بیمه‌گر) صورت نگرفته باشد. از دیگر شرایط قبول هزینه های قابل قبول پیمانکاران باید به پرداخت مبالغ بالای 5 میلیون تومان توجه داشته باشیم که این هزینه ها باید از حساب بانکی پیمانکار یا حساب بانکی شرکا صورت بپذیرد که گردش حساب مذکور در دفاتر قانونی و اظهارنامه عملکرد نمایش داده می‌شود. 

روشهای تامین مالی پیمانکاران 

از مهم‌ترین دغدغه‌های همیشگی کارفرمایان، روشهای تامین مالی پیمانکاران است که طبق ماده 138 مکرر، کلیه تولیدکنندگان بر اساس فرض تفکیک شخصیت می‌توانند از شرکا مبلغی را تحت عنوان وام دریافت کنند (به شرط عدم برداشت مبلغ واریزی تا دو سال بعد از تاریخ واریز) و بر اساس حداقل سود شورای پول و اعتبار سود، وام دریافتی را به شرکا پرداخت نمایند که در این خصوص مصوبه هیات مدیره به‌همراه ارائه طرحی توجیهی است 

لازم به ذکر است، هزینه سود پرداختی به شرکا جزء هزینه های قابل قبول سازمان امور مالیاتی است که پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از سایر زوایای این قانون به وب سایت موسسه مالیاتی دادیس مراجعه کنید یا با مشاورین موسسه دادیس تماس بگیرید.

هزینه های قابل قبول پیمانکاران

صورت معاملات فصلی پیمانکاران

از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که باعث رد دفاتر و اسناد و مدارک می‌شود، صورت معاملات فصلی پیمانکاران است که موظف به ارائه صورتی از معاملاتی که در طول یک فصل از جمله خرید و واردات، فروش و صادرات، ثبت گزارش حق‌العملکاری و مدیریت پیمان و ثبت گزارش اجاره را تا 45 روز بعد از پایان هر فصل به سازمان امور مالیاتی هستند.

اما موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، گزارش صورت وضعیت‌های ارسالی و تأیید شده در پایان یک فصل به سازمان امور مالیاتی است. از این نظر که گاهی با این تجربه مواجه می‌شویم که کارفرمای دولتی برای دریافت اعتبار یا گزارش مصرف اعتبار از پیمانکار درخواست می‌کند 15 تا 20 روز زودتر صورت وضعیت را برای تأیید ارسال کند و مابقی پیمان را بعد از ارائه صورت وضعیت با شرط تأیید آن ارسال نماید که در زمان درخواست و ارائه این رویداد مالی هیچ ایرادی بر شکل ارائه وارد نیست.

اما زمانی که مسئول رسیدگی مالیاتی مراجعه و تاریخ تأیید صورت وضعیت را مشاهده می‌کند، توجیهی برای خریدهای شما به منظور تکمیل صورت وضعیت تا 15 روز بعد از تأیید آن وجود ندارد. در صورتی که شما از کارفرما درخواست کنید نامه‌ای به این مضمون ارائه کند که صورت وضعیت زودتر از موعد تأیید شده است، ایشان هم طبیعتاً از تأیید چنین نامه‌ای که مغایر با قوانین پیمان است، سر باز می‌زند و در این شرایط هزینه های صورت گرفته توسط شما رد و غیر قابل قبول تلقی می‌گردد. با توجه به پرداخت مالیات بر اساس کسب سودی بیشتر از واقع، قرارداد برای شما زیان‌ده خواهد بود و حتی امکان ورشکستگی شما را نیز به‌همراه خواهد داشت.

صورت معاملات فصلی پیمانکاران

مشاوره مالیاتی پیمانکاران

در این نوشتار سعی داشتیم به تمام زوایا و بررسی قوانین مالیاتی پیمانکاران بپردازیم، اما محدودیت‌های موجود امکان تشریح بیشتر را از ما سلب کرد. شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و اطلاع از آخرین قوانین مصوب در خصوص معافیت ها و سایر زوایای قوانین پیمانکاری، با مراجعه به وب سایت دادیس و یا با شماره همراه 09121966291 تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید