آشنایی با شرایط و مراحل طلاق توافقی در ایران

کدخبر: ۴۹۴۴۳۲
طلاق یکی از اتفاق‌های ناراحت‌کننده محسوب می‌شود.
آشنایی با شرایط و مراحل طلاق توافقی در ایران

طلاق توافقی، طلاقی ساده و آسان است که در آن زن و شوهر بنا به دلایل مختلفی با توافق یکدیگر تصمیم می‌گیرند تا با رضایت خود به زندگی مشترک‌شان پایان دهند و از هم طلاق بگیرند. تمام توافقاتی که در مورد نفقه، جهیزیه‌، مهریه، حق حضانت فرزندان و شرایط ملاقات آنها گرفته شده، توسط دادگاه قابل قبول واقع می‌شود.

متاسفانه تعداد زیادی از پرونده‌های دادگاه خانواده به انواع طلاق اختصاص دارد. مهمترین تفاوت این نوع طلاق با طلاق یک‌طرفه این است که در آن هر دو طرف، یعنی هم زن و هم مرد تمایل به جدایی دارند. درحالی که در طلاق یک طرفه، همواره یکی از زوجین با جدایی مخالف است.

در این مقاله قصد داریم درباره شرایط، مراحل و مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی توضیح دهیم. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله، میزان اطلاعات و آگاهی خود را درباره این موضوع افزایش دهید. در پایان مقاله نیز با یکی از بهترین موسسه‌ حقوقی کشور یعنی موسسه دادسو آشنا خواهید شد.

برای طلاق توافقی چه شرایطی لازم است؟

 طلاق یکی از اتفاق‌های ناراحت‌کننده محسوب می‌شود. اما گاهی اوقات بهترین راه رهایی از مشکلات زندگی مشترک برای زن و شوهرهایی که به‌هیچ‌ عنوان تفاهم ندارند، طلاق است. برای این افراد، امر طلاق نه تنها ناراحت‌کننده نیست؛ بلکه یک نوع رهایی و آزادی برای هر دو طرف است.

مهم‌ترین شرط برای طلاق توافقی این است که هر دو نفر، یعنی زن و شوهر برای طلاق رضایت داشته باشند. برای این امر باید ابتدا به دادگاه مراجعه کنند و سپس برای صدور گواهی عدم امکان سازش، درخواست خود را ارائه دهند. البته ارائه دادخواست طلاق به یکی از دفاتر خدمات قضایی نزدیک محل زندگی نیز امکان‌پذیر است.

زوجین قبل از ارائه دادخواست طلاق درباره مهریه، نفقه و حضانت فرزندان نیز باید به توافق برسند. تکلیف اموالی که پس از ازدواج با همکاری یکدیگر برای زندگی خود فراهم کرده‌اند هم باید مشخص شود. زن می‌تواند مهریه خود را ببخشد یا آن را درخواست کند. زوجین در میزان مهریه‌ای که باید پرداخت شود، با هم توافق می‌کنند. در مورد حضانت فرزندان هم تصمیم می‌گیرند که تا چند سالگی نزد مادر باشند و پس از چند سالگی به پدر داده شوند.

چه مدارکی برای طلاق توافقی لازم است؟

ارائه مدارک مورد نیاز طلاق توافقی به دادگاه معمولا توسط خود زوجین یا وکیل آنها انجام می‌شود. این نوع طلاق نیز یک پرونده حقوقی است و مانند تمام پرونده‌های حقوقی به مدارک هویتی نیاز دارد. از جمله این مدارک می‌توان به سند ازدواج یا عقدنامه، مدارک شناسایی زن و شوهر که شامل شناسنامه و کارت ملی است، وکالت‌نامه محضری طلاق در صورت گرفتن وکیل به‌صورت فیزیکی یا به صورت ثبت شده در سامانه الکترونیک ثنا، شرح تمام توافقات زوجین، گواهی‌ باردار نبودن زن و نامه ارائه شده توسط واحد مشاوره خانواده درباره زوجین تحت عنوان گواهی عدم امکان سازش اشاره کرد.

طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟

یکی از سوالات مهمی که در ذهن زن و شوهر بعد از تصمیم به جدایی شکل می‌گیرد این است که انجام مراحل طلاق به صورت توافقی چقدر طول خواهد کشید؟‌ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر زن و شوهر بخواهند خودشان برای انجام مراحل قانونی طلاق اقدام کنند و گواهی عدم امکان سازش را دریافت نمایند؛ به شش الی نه ماه زمان نیاز دارند و پس از ارائه این گواهی به دفاتر طلاق، حدود سه ماه طول می‌کشد که صیغه طلاق بین زوجین جاری شود. زوجینی که امور خود را به یک وکیل طلاق می‌سپارند با سرعت بیشتری به صورت توافقی از هم جدا می‌شوند.

مراحل طلاق توافقی به چه صورت است؟

اولین مرحله از طلاق توافقی ثبت نام در سامانه تصمیم و شرکت زوجین در جلسات مشاوره اجباری بهزیستی می‌باشد‌. آنها از مرکز مشاوره گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت می‌کنند. در مرحله بعدی دادخواست و گواهی عدم انصراف از طلاق، توسط زوجین یا وکیل آنها به دادگاه ارائه می‌شود‌.

سپس پیامکی به هر دو نفر ارسال می‌شود که حاوی وقت دادرسی حضور در دادگاه است. بعد از حضور زوجین یا وکیل آنها به‌همراه مدارک مورد نیاز در جلسه دادگاه، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود‌. در مرحله بعدی زن و شوهر با به همراه داشتن گواهی عدم امکان سازش و برگه آزمایش باردار نبودن زن به یکی از دفترخانه‌های ازدواج و طلاق مراجعه می‌کنند تا صیغه طلاق بین آنها جاری شود و طلاق به ثبت برسد.

در زمان خواندن صیغه طلاق باید وکیل زن و وکیل مرد حضور داشته باشند. در صورت یائسه بودن یا باکره بودن زن در زمان طلاق، نیازی به ارائه آزمایش بارداری نیست. البته باکره بودن زن باید از طریق معاینه در پزشک قانونی به اثبات برسد. پس از جاری شدن صیغه طلاق دفاتر مربوط به طلاق باید توسط زن و شوهر امضا شوند. اصل عقدنامه را نیز باید به سردفتر دفترخانه بدهند و در نهایت، شناسنامه هر دو طرف توسط سردفتر مهر و امضا خواهد شد‌.

وکیل طلاق توافقی کیست و چه وظایفی دارد؟

بسیاری از زوجین به دلایل مختلفی از جمله مشغله‌های کاری وقت کافی برای حضور در دادگاه و انجام مراحل مختلف طلاق را ندارند و تصمیم می‌گیرند که از یک وکیل طلاق توافقی کمک بگیرند. وکیل هم می‌تواند برای زن و شوهر مشترک باشد؛ یا هر یک از زوجین برای خود وکیل جداگانه بگیرند.

انجام مراحل پروسه طلاق به صورت توافقی با حضور وکیل، فقط یک هفته الی ده روز به طول می‌انجامد. با وجود وکیل دیگر نیاز نیست که زن و شوهر در مراحل مشاوره و دادگاه حضور داشته باشند؛ زیرا تمام امور را وکیل انجام می‌دهد.

دادسو برای شما چکار میکند

زن و شوهرهایی که تصمیم گرفته‌اند به‌صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند،‌ معمولا به موسسه حقوقی دادسو با آدرس اینترنتی dadsoo مراجعه می‌کنند و انجام مراحل طلاق را به یکی از وکلای طلاق توافقی دادسو می‌سپارند. تیم دادسو با هفت سال سابقه درخشان به زوجین کمک می‌کند که برای انجام پرونده طلاق دیگر نیازی به حضور آن‌ها نباشد.

این موسسه حقوقی برای تمام پرونده‌ها پشتیبان اختصاصی دارد و جزئیات روند رسیدگی به پرونده را به‌صورت هفتگی به اطلاع موکلان می‌رساند. با کمک تیم دادسو دغدغه‌های طلاق به میزان زیادی کاهش می‌یابد و زوجین در شرایط روحی مناسبی برای جدایی و آغاز یک زندگی جدید آماده می‌شوند. بلافاصله بعد از تشکیل پرونده در این موسسه قراداد وکالت بین متقاضی و وکلا در سامانه ثنا قوه قضاییه به ثبت خواهد رسید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید