رگولاتوری اصلی‌ترین دغدغه ما در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین است

کدخبر: ۴۹۵۰۰۷
کسب و کارهای بلاک‌چینی هنوز کوچک هستند و جوانانی از دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در این حوزه وارد شده‌اند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و درخواستشان این است که حرفشان شنیده شود.
رگولاتوری اصلی‌ترین دغدغه ما در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین است

در پنل گفتگو و رویداد همرسانی که در نمایشگاه اینوتکس برگزار شد، نمایندگانی از کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند تا دغدغه‌های حوزه فینتک را از زبان فعالان این حوزه بشنوند و صحبت‌هایی در این زمینه داشته باشند.

در این پنل گفتگو آقای دکتر مهدی طغیانی نماینده مجلس و عوض کمیسیون اقتصاد حضور داشت و ضمن شنیدن نگرانی‌ها و درخواست‌های مدیران این حوزه، دیدگاه‌های مجلس را در این زمینه بیان کرد.

آقای آرش فروزان علا عضو هیئت مدیره شرکت فینوپیا که در حوزه ارز دیجیتال، NFT و خدمات مرتبط فعالیت می‌کند، در این رویداد دغدغه‌ها و پیشنهادهایی برای رگولاتوری کسب و کارهای مبتنی بر بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال مطرح کرد.

آقای فروزان در این پنل گفتگو بیان کرد: در حال حاضر حدود ۶۰ صرافی ارز دیجیتال فعال در ایران وجود دارد که گردش مالی خوبی هم در این کسب و کارها می‌بینیم. این افراد و شرکت‌ها دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی دارند که بنده از جانب آنها چند مورد مهم را مطرح می‌کنم.

خوشبختانه شاهد هستیم مجلس نسبت به قضیه رگولاتوری و قانون‌گذاری منعطف برخورد می‌کند و در سایر نهادهای بالادستی شاهد ساختارسازی و تحقیق و توسعه در این زمینه هستیم. اولین دغدغه ما اسناد مالیاتی است؛ هنوز مشخص نیست سند‌های هزینه‌ای چطور محاسبه خواهند شد. بحث‌های اسناد مالی و مالیات ارزهایی مثل دلار یا سایر انواع دارایی مشخص است اما در مورد ارز دیجیتال خلاء وجود دارد.

در بحث احراز هویت و پولشویی تا همین چند سال قبل نگرانی‌هایی به حق از جانب دولت، پلیس فتا و بانک مرکزی وجود داشت و حالا این نگرانی‌ها با مشارکت افراد متخصص و دغدغه‌مند و صحبت‌های کارشناسی حل شد و خوشبختانه مشکلی از این بابت وجود ندارد. در حوزه اسناد مالیانی هم درخواست ما همین است که این همکاری تکرار شود و نگرانی‌های هر دو طرف یعنی کسب و کارها و نهادها دولتی برطرف شود.

آرش فروزان علا

باید کمیته‌ها و جلسه‌هایی تشکیل و درباره این موضوعات صحبت شود و ما هم از بخش خصوصی بتوانیم نظرات کارشناسی خودمان را منتقل کنیم. برای مثال، زمانی که شاپرک شکل گرفت با دستور العمل‌هایی ساده شروع شد و حالا همه چیز حل شده و شفاف است؛ این رگولاتوری به کمک افراد متخصص که تعداشان هم زیاد بود شکل گرفت و همین اتفاق در حوزه رمز ارز هم قابل انجام است.

کسب و کارهای بلاک‌چینی هنوز کوچک هستند و جوانانی از دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در این حوزه وارد شده‌اند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و درخواستشان این است که حرفشان شنیده شود. با شنیدن این حرف‌ها می‌توانبا سرعت بیشتری پیش رفت و از منافع آن بهره‌مند شد. اگر محفل‌ها و انجمن‌هایی برای گفتگو و انتقال نظرات شکل بگیرد، رگولاتوری به شکل درستی پیش خواهد رفت.

این که چطور رگولاتوری شود هم بخشی است که نگرانی داریم. در کشورهای دیگر دنیا اتفاق‌های خوبی افتاده و پیش‌فرض‌هایی وجود دارد که می‌توانیم الگوبرداری و اقتباس کنیم. در مجلس نمایندگانی هستند که نگاه درستی دارند و اقتصاد نوآور و خلاق را می‌شناسند. این نگاه درست کمک کننده است.

آقای فروزان در ادامه افزود، مثلا اگر قرار باشد برای کارمزد شبکه ارزهای دیجیتال در قانون بندی اضافه شود، باید بدانیم که این کارمزد داینامیک است و مثل تراکنش‌های بانکی نیست که به راحتی درصد مشخص شود. این یک مثال ساده است که نیاز به کارشناسی دارد.

دوست داریم همانطور که در مورد احراز هویت دستورالعمل‌هایی داده شد، در مورد مسائل داخلی و توسعه هم رگولاتوری انجام شود. این ارائه دستورالعمل و راهکارها باید از جایی شروع شود و همه لایه‌ها از فنی تا بازاریابی و حتی تبلیغات را پوشش دهد.

بخش سوم دغدغه‌ها که باز هم ارتباط با رگولاتوری دارد، دادن فضای رشد به اقتصاد خلاق است. به طور مثال اتصلال بین بلاکچین و اقتصاد هنر که  در کشور ما در حال رشد است و اتفاق‌های خوبی هم افتاده است. ما در کشورمان تعداد بسیار زیادی آثار هنری، فرش، نقاشی و ... داریم که می‌توان به کمک NFT کانال‌های درآمدی جدیدی ساخت. این درآمدهای جدید نیازمند سر و سامان دادن است.

در حال حاضر فینوپیا تنها شرکتی است که به صورت جدی در حوزه NFT و متاورس در ایران فعالیت بازرگانی انجام می‌دهد. محصولاتی با این روش فروخته شده و ارزآوری برای کشور داشتیم  اما هنوز این اتفاق‌ها ملموس نیستند، به طور مشخص محلی برای اثبات این ورود ارز به کشور وجود ندارد.

امیدوارم با وجود افرادی مثل دکتر طغیانی در مجلس اتفاقات خوبی بیفتد. در ادامه پنل همرسانی شرکت‌های فینتک و مجلس در حاشیه نمایشگاه اینوتکس، دکتر طغیانی نظراتی را مطرح کرد و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

به گفته ایشان، تکلیف دولت و مجلس هنوز در قضیه ارزهای دیجیتال روشن نشده و جای ما در میان  طیف کشورهایی که درگیر این حوزه شده‌اند مشخص نیست. بعضی کشورها به سمت ممنوعیت کامل رفته‌اند و بعضی هم آزادی کامل را انتخاب کرده‌اند. کشورهایی هم هستند که ترجیح می‌دهند در میان طیف قرار بگیرند. مشکل اصلی اینجاست که هنوز نمی‌دانیم در ایران دیدگاه نهایی کدام است و باید کجای این طیف باید باشیم.

هنوز اختلاف نظرها خیلی زیاد است و حتی در به رسمیت شناختن یا نشناختن اختلاف داریم. ما در مجلس فکر می‌کنیم این تعیین تکلیف باید در دولت اتفاق بیوفتد و بعد ما در زمینه قانون‌گذاری بر مبنای همان مسیر تعیین شده کمک کنیم. 

آقای آرش فروزان در ادامه افزود: 

همین حالا تاجران و بازرگانان خارجی درخواست می‌کنند که اگر راه‌های مبتنی بر ارز دیجیتال برای انتقال مبالغ بلوکه شده وجود داشته باشد ما حاضریم استفاده کنیم اما خلاء‌های قانونی در داخل ایران مانع هستند.

آقای دکتر طغیانی در این جلسه بیان کرد دیدگاه بنده و کمیسیون اقتصادی مجلس این است که منافع این حوزه از هزینه‌ها و ضررها بیشتر است اما قدم اصلی همان تعیین تکلیف و به رسمیت شناختن است تا جزئیات هم حل شود.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید