دانلود کتاب مدیریت دولتی نوین آون هیوز فارسی

کدخبر: ۵۱۲۶۱۱
دانلود کتاب مدیریت دولتی نوین آون هیوز فارسی

کتاب مدیریت دولتی نوین

تایپ شده و رنگی با کیفیت بالا

ترجمه اختصاصی 

ویرایش جدید

فرمت :PDF

نویسنده: آون هیوز

مترجم:هانیه اسود قدیری

دانلود کتاب

کیفیت متن کتاب:

دانلود کتاب مدیریت دولتی نوین آون هیوز

در طول 20 سال گذشته، بخش‌های عمومی کشورهای غربی دستخوش تغییرات اساسی شده‌اند، زیرا دولت‌ها تلاش می‌کنند به چالش‌های تغییرات تکنولوژیک، جهانی‌سازی و رقابت بین‌المللی پاسخ دهند. این دوره بیش از هر دوره دیگری از قرن بیستم شاهد اصلاحات بخش عمومی گسترده‌تر بود و هیچ نشانه‌ای از کاهش تغییر به اوایل قرن بیست و یکم نداشت.

در اینجا بحث می شود که این دوره از تغییر نشان دهنده یک تغییر پارادایم از مدل سنتی مدیریت دولتی است که در بیشتر قرن بیستم  ، به «مدیریت گرایی» یا مدیریت دولتی غالب بود . تئوری بوروکراسی در چارچوب حکومتی آن با تئوری های اقتصادی و ارائه توسط بازارها جایگزین می شود.

این کتاب مقدمه و ارزیابی تئوری ها و اصول مدیریت دولتی، به ویژه اصلاحات بخش دولتی مرتبط با جنبشی که اغلب به عنوان مدیریت دولتی جدید از آن یاد می شود، ارائه می دهد و آنها را با مدل سنتی مدیریت دولتی مقایسه و مقایسه می کند.

برنامه مدیریتی یک برنامه بین المللی است و تغییرات کاملاً مشابهی در طیف وسیعی از کشورهای مختلف رخ می دهد، اگرچه میزان شباهت محل بحث است. علاوه بر این، پشتوانه فکری مشترکی برای این تغییرات به ویژه در نظریه اقتصادی و اصول مدیریت خصوصی وجود دارد.

به همین دلیل، کتاب به جای تمرکز بر مطالعات موردی ملی فردی که می‌تواند مسائل کلیدی را در انبوهی از جزئیات غیرضروری پنهان کند، بر گستره وسیع تحولات بین‌المللی متمرکز است.ویرایش سوم یک بازنویسی عمده با اندکی  بدون تغییر است. فصل 1، 2، 3،4،8، 9، 13، 14 به طور کامل بازنویسی شده است و فصل 10 جدید است.

فصل های 5، 6، 7، 11 و 12 تغییرات جزئی بیشتری دارند. همان استدلال اساسی دو نسخه اول را حفظ می کند، اما آن را در چندین زمینه به روز می کند. وقایع از زمان نگارش نسخه اول به وضوح نشان می دهد که تغییر عمده ای در مدیریت بخش های عمومی در سراسر جهان در حال انجام است، اگرچه سرعت تغییرات در برخی کشورها مانند نیوزلند، استرالیا و ... بیشتر بوده است.

بریتانیا، نسبت به کشورهای دیگر، مانند ایالات متحده و آلمان، اگرچه حتی در آنجا نیز برخی از نشانه‌های تغییر اکنون آشکار است. همچنین قابل توجه است که مدیریت دولتی تا حدی در تعدادی از کشورهای در حال توسعه اتخاذ شده است. جالب خواهد بود که ببینیم تا چه اندازه مدیریت دولتی می تواند توسط کشورهای در حال توسعه با موفقیت اتخاذ شود، که تعدادی از آنها قبلاً ابتکارات مهمی را انجام داده اند، در حالی که برخی دیگر فعالانه به دنبال جایگزین هایی برای مدل سنتی بی اعتبار شده بوروکراتیک هستند.

دانلود کتاب مدیریت دولتی نوین آون هیوز

بخش اول (فصل 1-3) تئوری های رقیب مدیریت دولتی سنتی و مدیریت دولتی را بیان می کند. استدلال می شود که این دو پارادایم کاملاً متفاوت هستند که منجر به برداشت های متضادی از خدمات عمومی می شود.مدیریت به عنوان یک فعالیت گسترده تر و جامع تر از مدیریت نشان داده شده است.

بخش دوم (فصل 4-6) تغییر نقش دولت را مورد توجه قرار می دهد، تغییری که تا حد زیادی در پس تغییر مدیریت است. این شامل بحث در مورد نقش بسیار کاهش یافته شرکت های دولتی و مدل های سیاست گذاری عمومی برای دولت است. بخش سوم (فصل 7-12) با جزئیات بیشتری جنبه های خاص مدیریت عمومی - برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک، مدیریت پرسنل و عملکرد، مدیریت مالی و مدیریت حوزه های خارجی و همچنین مدیریت در کشورهای در حال توسعه را بیان می کند.

فصل 13 به موضوع مهم پاسخگویی و چگونگی تأثیرپذیری آن از اصلاحات می پردازد، در حالی که فصل 14 به برخی از انتقادات به رویکرد جدید به طور کلی نگاه می کند.جایی که هر فصل قبلی برخی از مشکلات مربوط به آن جنبه خاص را بررسی می کند.در نگاه به مدیریت دولتی، یک مدل به خوبی تثبیت شده و شناخته شده با سابقه طولانی و ادبیات گسترده وجود دارد. مدیریت دولتی، به ویژه مدیریت دولتی جدید، اکنون ادبیات خاص خود را توسعه داده است.

انتقادهای بسیار گسترده ای به ویژه بر مدیریت دولتی جدید وجود دارد که برخی از آنها نکات جالبی را بیان می کنند، در حالی که برخی دیگر به وضوح توسط پیروان مدیریت دولتی به سبک قدیمی نوشته شده اند که در احکام آن آموزش دیده اند و نمی خواهند یا نمی توانند چیز مثبتی ببینند.

در تغییرات بحث های گسترده ای در مورد اینکه آیا یک پارادایم جدید یا حتی یک الگوی قدیمی وجود دارد یا نه، وجود دارد یا نه، جنبش جهانی اصلاحات بخش عمومی وجود دارد یا نه، و حتی اینکه آیا اصلاً چیزی تغییر کرده است یا خیر، بحث های گسترده ای صورت گرفته است.

بحث در اینجا این است که یک تغییر عمده رخ داده است و این سزاوار نام پارادایم است. هر کسی که در خدمات عمومی کار می کند می تواند ببیند که اتفاقی افتاده است. مدیریت دولتی با مدیریت دولتی سنتی متفاوت است و به طور گسترده ای پذیرفته شده است. صرف نظر از نقدها، اینجا و اینجاست که بماند.

به احتمال زیاد در اتخاذ مدیریت دولتی مشکلاتی از نظر مسئولیت پذیری، روحیه و اخلاق وجود دارد و ممکن است برخی تغییرات مدیریتی منتج به سود ناچیزی شود. با این حال، هیچ دلیلی وجود ندارد که فرض کنیم برنامه مدیریتی و مدل سنتی کنار گذاشته خواهد شدبخش و خدمات عمومی، که تأثیرات اساسی بر روابط بین دولت، بوروکراسی و شهروندان دارد.

با پیشرفت برنامه اصلاحات در کشورهای مختلف، آشکارتر به نظر می رسد که روزهایی که در آن بوروکراسی رسمی و مدل سنتی مدیریت مشخصه مدیریت دولت بود، به سرعت در حال سپری شدن است.

دانلود کتاب مدیریت دولتی نوین آون هیوز

تحولی در مدیریت بخش دولتی کشورهای پیشرفته رخ داده است. مدل سنتی مدیریت دولتی، که در بیشتر قرن بیستم غالب بود، از اواسط دهه 1980  به شکلی انعطاف‌پذیر و مبتنی بر بازار از مدیریت دولتی تغییر کرد. این موضوع صرفاً یک اصلاح یا تغییر جزئی در سبک مدیریت نیست، بلکه تغییر در نقش دولت در جامعه و رابطه بین دولت و شهروندی است.

مدیریت دولتی سنتی از نظر نظری و عملی بی اعتبار شده است و اتخاذ اشکال جدید مدیریت دولتی به معنای ظهور پارادایم جدیدی در بخش دولتی است.این پارادایم جدید چالشی مستقیم برای چندین مورد از آنچه قبلاً به عنوان اصول اساسی مدیریت دولتی سنتی در نظر گرفته می شد، ایجاد می کند.

اولین مورد بوروکراسی بود، که دولت ها باید خود را بر اساس اصول سلسله مراتبی و بوروکراتیک سازماندهی کنند که به وضوح در تحلیل کلاسیک بوروکراسی توسط جامعه شناس آلمانی ماکس وبر  بیان شده است. اگرچه این قوانین توسط مؤسسات تجاری و سایر نهادها پذیرفته شده بودند، اما این قوانین با جدیت بیشتری و برای مدت طولانی تری در بخش عمومی اجرا می شدند.

ثانیاً، بهترین راه کار وجود داشت و رویه‌ها در کتابچه‌های راهنمای جامع برای مدیران تعیین شده بود تا از آن پیروی کنند. پایبندی دقیق به این اصول مدیریت علمی (تیلور، 1911) بهترین راه را برای اداره یک سازمان فراهم می کند.

دانلود کتاب مدیریت دولتی نوین آون هیوز pdf

اصل سوم تحویل بوروکراتیک بود. زمانی که دولت خود را در یک حوزه سیاستی درگیر کرد، از طریق بوروکراسی به ارائه دهنده مستقیم کالاها و خدمات نیز تبدیل شد. چهارم، باور عمومی در بین مدیران به دوگانگی سیاست  اداره وجود داشت، یعنی جایی که می توان امور سیاسی و اداری را از هم جدا کرد.

اداره صرفاً ابزاری برای اجرای دستورالعمل‌ها خواهد بود، در حالی که هر موضوع خط مشی یا استراتژی در اختیار رهبری سیاسی بود (ویلسون، 1941). پنجم، انگیزه کارمندان دولتی منفعت عمومی در نظر گرفته شد. در آن خدمت به مردم فداکارانه ارائه شد. ششم، مدیریت دولتی نوعی فعالیت خاص تلقی می شد و از این رو نیازمند بوروکراسی حرفه ای، بی طرف، ناشناس، شاغل مادام العمر بود.توانایی خدمت به هر ارباب سیاسی به طور یکسان.

هفتم، وظایف مربوط به خدمات عمومی واقعاً اداری به معنای فرهنگ لغت بود، یعنی پیروی از دستورالعمل های ارائه شده توسط دیگران بدون مسئولیت شخصی برای نتایج.این هفت حقیقت به ظاهر به چالش کشیده شده اند. اولاً، بوروکراسی واقعاً قدرتمند است، اما در همه شرایط خوب کار نمی کند و پیامدهای منفی دارد.

ثانیاً، تلاش برای یافتن بهترین راه گریزان است و می تواند منجر به استحکام در کار شود. سیستم‌های مدیریت انعطاف‌پذیر که توسط بخش خصوصی پیشگام شده‌اند توسط دولت‌ها اتخاذ می‌شوند. ثالثاً، تحویل توسط بوروکراسی تنها راه برای ارائه کالاها و خدمات عمومی نیست.

دولت‌ها می‌توانند به‌جای اینکه همیشه تأمین‌کننده مستقیم باشند، به‌طور غیرمستقیم از طریق یارانه‌ها، مقررات یا قراردادها فعالیت کنند. رابعاً، مسائل سیاسی و اداری در واقعیت برای مدت طولانی در هم تنیده شده اند، اما پیامدهای این امر برای ساختارهای مدیریتی تنها اکنون در حال بررسی است. در جایی که زمانی بوروکراسی جدا از جامعه عمل می کرد، مردم مکانیسم های بهتری برای پاسخگویی می خواهند. پنجم، در حالی که ممکن است خدمات عمومی وجود داشته باشد. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید