چگونه صادرات میوه انجام دهیم؟

کدخبر: ۵۱۵۶۱۵
درآمد دلاری و ارزآوری ملی، یکی از هدف‌های صادرات میوه است. اختلاف قیمت بین ارز ملی و خارجی، باعث تضمین سودآوری و توجیه اقتصادی مشکلات صادرات میوه می‌شود.
چگونه صادرات میوه انجام دهیم؟

 علاوه‌بر این، برقراری توازن بین عرضه و تقاضای میوه‌های مختلف، یکی دیگر از اهداف صادرات برخی از میوه‌ها به کشور‌های همسایه خواهد بود. اگر قصد دارید وارد این بازار پر‌سود شوید و سوال «چگونه صادرات میوه انجام دهیم» ذهن شما را به خود مشغول کرده است، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

ما در این مطلب، صفر تا صد مراحل و قوانین صادرات میوه به کشور‌های مختلف را بررسی کرده‌ایم تا از مسیر انتخاب‌شده خود، مطمئن باشید. 

تهیه مدارک لازم برای صادرات میوه؛ اولین مرحله بررسی فرایند صادرات

هر کشوری برای واردات میوه از ایران و سایر کشور‌ها، قوانین خاصی دارد. به همین دلیل، قبل از تهیه مدارک لازم برای صادرات میوه، باید نسبت به وضع بازار کشور مقصد، مطمئن شوید. داشتن یک برنامه منسجم از آغاز تصمیم‌گیری تا پایان صادرات، شما را به سودآوری از طریق صادرات موفق نزدیک می‌کند.

مشاوره با تاجران با‌تجربه یا کارشناسان متخصص در این زمینه، برای تعیین چگونگی حمل و نقل بین المللی مواد غذایی، روند ترخیص بار و سایر موارد راهنمایی خواهد کرد. از این طریق می‌توانید پاسخ سوال «چگونه صادرات میوه انجام دهیم» را بیابید. برخی از مراحل و مدارک مورد‌نیاز در طی فرایند صادرات میوه به‌ شرح زیر است:

  • گواهی قرنطینه، تایید در گمرک استانی

  •  ارزیابی ضوابط و شاخص‌های بسته‌بندی در وزارت جهاد کشاورزی

  • مجوز آزمایش سلامت محصولات 

  • به همراه داشتن بارنامه صادرات

  • ارائه فاکتور خرید، مانیفست و پکینگ لیست قبل از اقدام به صادرات

  • ثبت ارزش صادراتی کالا، تعیین اختلاف تعرفه‌ای و تعیین انوانتر در دفتر تعرفه گمرک

بعد از بررسی مدارک گفته شده در دفتر گمرک مرزی، مدارک و اسناد به بخش حسابداری ارجاع داده می‌شوند. پس از آن باید سایر پیگیری‌ها را به کمک کارشناسان حسابداری گمرک انجام دهید.

شناخت کشور‌های هدف برای صادرات میوه از ایران

گزارش‌های به‌دست آمده از گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶ صادرات میوه به بیش از ۱۱۸۰ میلیون دلار رسیده که در سال ۹۷، این مقدار تا ۳۵ درصد افزایش داشته است. در این بین، سه کشور روسیه، عراق و امارات جزو کشور‌های خواهان میوه‌های ایران بوده‌اند که در مجموع بیش از ۱۲۰۰ میلیون دلار از تجار ایرانی خرید کرده‌اند. 

از‌آن‌جایی که اکثر شهر‌های ایران پتانسیل تولید و صادرات میوه را دارند، کشور‌های همسایه یعنی، قطر، پاکستان و افغانستان نیز جزو مقاصد صادرات میوه از ایران محسوب می‌شوند. مهم‌ترین اقدام برای یافتن پاسخ سوال «چگونه صادرات میوه انجام دهیم»، آگاهی در‌خصوص قوانین کشور‌های خارجی است. این قوانین در‌مورد کیفیت میوه‌ها و نحوه حمل و نقل زمینی بین المللی یا حمل‌و‌نقل هوایی و نوع بسته‌بندی میوه‌ها، صدق می‌کند. 

صادرات میوه به عراق؛ مهم‌ترین کشور خریدار میوه‌های ایرانی

کشور عراق به‌دلیل نداشتن خاک حاصلخیز، امکان تامین مایحتاج میوه و کشاورزی مردم خود را ندارد. از‌این‌رو، جزو یکی از مهم‌ترین مقاصد صادرات محصولات کشاورزی و میوه از ایران محسوب می‌شود. همچنین، مرز کوتاه زمینی، امکان صادرات با حمل و نقل بین المللی ریلی و زمینی را ممکن ساخته است. مرکبات، انگور، انجیر، گوجه، طالبی، خربزه، هندوانه از جمله میوه‌هایی هستند که بیشترین فروش را در کشور عراق دارند. علاوه‌بر میوه‌ها، محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی و پیاز نیز در بازار عراق به‌خوبی فروش می‌روند. 

صادرات-میوه

بررسی لیست شرکت های صادرات میوه؛ پیدا کردن شرکت صادراتی مطمئن 

اگر هنوز هم فرایند صادرات برایتان دشوار به‌نظر می‌رسد و پاسخی برای سوال چگونه صادرات میوه انجام دهیم پیدا نکردید، اصلاً نگران نباشید. نام برخی از شرکت‌های معتبر در سازمان توسعه تجارت ایران ثبت شده است که در زمینه‌های گوناگون، از جمله صادرات میوه فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید از تجربیات آن‌ها استفاده کنید یا کار صادرات را به آن‌ها بسپارید. اطمینان از اعتبار شرکت و تجربه آن، در موفقیت فرایند صادرات و جلوگیری از بروز مشکلات قانونی جلوگیری می‌کند. 

مشکلات صادرات میوه؛ بررسی قوانین گمرک و کشور‌های وارد‌کننده

انجام هیچ‌کاری بدون مشکل نیست. برای صادر‌کنندگان میوه نیز مشکلات متعددی وجود دارد که به دلایل گوناگون رخ می‌دهد. مهم‌ترین مشکل، دلالان این حوزه هستند. بخشی از این مشکلات را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • افزایش نهاد‌های باغبانی و کشاورزی

  • ثبات نداشتن در جنبه اقتصادی

  • افزایش قیمت بسته‌بندی به دلیل ناهمگونی در توزیع امکانات کشاورزی 

  • هزینه بالای لجستیک و مشکلات متعدد در این بخش

دلالان صادراتی، امکان ارتباط مستقیم تاجر و تولید‌کننده با خریدار مقصد را امکان‌پذیر نمی‌کنند. این ارتباط غیر‌مستقیم مشکلاتی را در بخش هزینه‌ها و ارسال بار به‌وجود می‌آورد. با‌این‌وجود، همه این مشکلات به دلیل سود بالای صادرات میوه صرفه اقتصادی دارد. 

سود صادرات میوه از ایران چقدر است؟

میزان سود صادرات میوه بستگی به محصول، مقدار، کشور مقصد و ارز مبادله‌ای دارد. به‌طور حتم، صادرات به کشور‌های اروپایی و روسیه سود بالا‌تری نسبت به کشور‌های همسایه و حوزه خلیج فارس خواهد داشت. اگر موارد مختلفی مانند مرغوبیت میوه، بسته‌بندی مناسب با استاندارد‌های کشور مقصد و انتخاب بهترین روش حمل‌و‌نقل میوه رعایت شود، سود‌دهی بالای آن تضمین شده است. به همین دلیل، باید شرکتی را انتخاب کنید که سابقه بالایی در حمل‌و‌نقل دارد و ایمنی محصولات شما را تضمین می‌کند. 

سود صادرات میوه

اطمینان از سلامت محصولات با ارسال بار‌‌های تجاری به سراسر دنیا با شرکت هنزا ناو ‌دریا

در این مقاله سعی کردیم پاسخی جامع برای سوال «چگونه صادرات میوه انجام دهیم» پیدا کنیم. فرایند صادرات میوه، نیاز به تامین سرمایه اولیه، مدارک و انتخاب شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی مطمئن دارد. حمل‌و‌نقل بین‌المللی، مرحله مهمی از صادرات محسوب می‌شود. زیرا انتخاب کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیر برای انتقال میوه‌های تازه و بدون آسیب به کشور مقصد، به این صنف بستگی دارد.

شرکت نمایندگی کشتیرانی هنزا ناو‌ دریا با داشتن مجوز فعالیت تجاری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایران و سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، خدمات متعددی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. هانزا، کلیه خدمات حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی، چند وجهی و ترانزیت کالا، ترخیص و لجستیک را در ایران و کلیه نقاط جهان با همکاری شرکت‌های حمل و نقل مطرح بین المللی، داخلی و منطقه‌ای، در مقیاس حرفه‌ای و با‌کیفیت، سرعت و ایمنی کم نظیر عرضه می‌کند. برای مشاهده خدمات این شرکت وارد سایت hansanav شوید و یا با شماره ۰۲۱۴۳۳۱۲۰۰۰ تماس بگیرید تا کارشناسان هانزا شما را برای تجارتی پر‌سود راهنمایی کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید