کسب درآمد از حسابداری

کدخبر: ۵۳۹۷۰۲
با توجه به تغییرات قوانین مالیاتی در سال 1401، سونامی درخواست استخدام حسابدار از طرف کارفرما باعث شده تا بازار کار حسابداری رونق شگفت انگیزی داشته باشد
کسب درآمد از حسابداری

با توجه به تغییرات قوانین مالیاتی در سال 1401، سونامی درخواست استخدام حسابدار از طرف کارفرما باعث شده تا بازار کار حسابداری رونق شگفت انگیزی داشته باشد. شنیده ها از بازار، از پیشنهاد حقوق 30 میلیون تومانی یا حتی بیشتر در مشاوره‌های مالی و مالیاتی خبر می‌دهند و همچنین بعضی از حسابدارن در حال حاضر بیش از 10 پروژه در حال انجام دارند.

آمار سرچ شغل حسابداری

برای حسابدار شدن چرتکه ننداز!

در حال حاضر می‌توان گفت که حسابداری یکی از زمینه‌های فعال، موثر و کارآمد در بسیاری از مشاغل است. به صورتی که وجود آن برای پیشرفت کسب و کارها بسیار ضروری به شمار می‌آید و لازم است حسابداران کار خود را بر مبنای پایه و اصول حسابداری و قوانین وضع شده در آن، انجام دهند.

حال سوالی که در ذهن اکثر مردم ایجاد می‌شود این است که آیا با رشته غیرمرتبط هم میتوان آموزش حسابداری دید؟ با توجه به سیر تحصیلی حسابداران از مدرسه تا دانشگاه و مباحث درسی که فرا می‌گیرند می‌توان در جواب این سوال گفت بله قطعا می‌توانید. افراد علاقه‌مند می‌توانند دوره آموزش حسابداری را که در محاسبان با مبلغ منطقی و مناسب و به صورت نقد و اقساط برگزار می‌شود، ظرف مدت 3 الی 6 ماه فرا بگیرند و به عنوان یک حسابدار موفق وارد بازار کار شوند.

یکی دیگر از دغدغه‌هایی که برای داوطلبان ایجاد می‌شود، هزینه دوره‌های حسابداری است. هزینه دوره حسابداری باید منصفانه و با توجه به امکاناتی که به داوطلب داده می‌شود مقرون به صرفه باشد. البته توجه کنید که ارزان بودن به منزله انتخاب بهترین گزینه نیست چرا که "هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست".

درآمد شغل حسابداری در ایران

یکی از دغدغه‌های افرادی که به دنبال این شغل هستند، آگاهی از وضعیت درآمدی حسابداری است. درآمد یک حسابدار باتوجه به نوع فعالیت و شرکتی که در آن مشغول به فعالیت است، متفاوت خواهد بود. به طور کلی درآمد حسابدار به فاکتورهای مختلفی، ازجمله سطح تحصیلات، سطح مهارت، سابقه کاری، مهارت‌های مربوط به نرم افزارهای حسابداری و توافق با کارفرما بستگی دارد.

باتوجه به فاکتورهای مطرح شده، درآمد حسابداری متغیر است. همچنین باتوجه به این که بیشتر سازمان‌ها، اعم از کوچک و بزرگ به حسابدار نیاز دارند، حقوق این شغل بین 10 تا 30 میلیون در ماه تخمین زده می‌شود. البته این میزان درآمد باتوجه به مهارت‌ها و سطح تحصیلات هر فرد متفاوت است.

یک حسابدار موفق باش

مواردی از جمله مسئولیت پذیری در برابر تعهدات، به روز بودن دانش در کسب و کار، دقت و تمرکز بالا روی مسائل، خلاقیت و نوآوری در تغییر روش‌ها، اعتماد به نفس و متکی به خود بودن و در نهایت رازداری از ویژگی‌هایی است که می‌تواند یک فرد را به یک حسابدار موفق تبدیل کند. هر فرد در هر زمینه شغلی که در آن فعالیت دارد، برای رشد و موفقیت نیاز دارد تا به مفاهیم و اصول پایه آن مسلط باشد. این مورد در خصوص شغل حسابداری هم صدق می‌کند و یک حسابدار با تجربه آموزش خود را از مفاهیم اولیه آغاز کرده است تا به این درجه رسیده.

وظایف حسابدار

  • ثبت اسناد حسابداری در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری (این روزها نرم افزارهای حسابداری جای دفاتر حسابداری را گرفته اند).

  • ثبت اطلاعات کارکنان، محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه آن‌ها و پرداخت وجه و صدور فیش حقوقی برای آن‌ها. تهیه و بررسی صورت های مالی و کسب اطمینان از درستی و انطباق آنها با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی جاری کشور.

  • محاسبه بدهی مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و نظارت بر پرداخت صحیح و به موقع مالیات ها. ثبت درآمدها و هزینه های شرکت، کنترل حساب سود و زیان و ارائه گزارش های دوره ای در این خصوص به مدیریت.

  • تهیه، سازماندهی و نگهداری گزارشات مالی قانونی.

  • ارزیابی عملیات مالی و پیشنهاد بهترین روش ها به مدیریت.

  • پیشنهاد روش های کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود سود.

آشنایی با شاخه‌های حسابداری

انواع شاخه های حسابداری

شاخه های حسابداری بسیار متنوع و مختلف هستند. به همین دلیل برای یادگیری حسابداری به صورت تخصصی، بعد از یادگیری حسابداری عمومی، هر فرد تصمیم می‌گیرد در یک یا چند شاخه مختلف از آن مهارت و تجربه ویژه کسب نماید. به طور کلی شاخه‌های حسابداری عبارتند از:

  • حسابداری عمومی

  • حسابداری صنعتی

  • حسابداری مالی

  • حسابداری مالیاتی

  • حسابداری دولتی

  • حسابداری سیستم‌ها

  • حسابداری بهای تمام شده

  • حسابداری بودجه‌ای

  • حسابداری اجتماعی

  • حسابرسی

هر کدام از این شاخه‌ها اصول و مبانی خاص خود را دارند و به همین دلیل به صورت جداگانه یک تخصص محسوب می‌شوند. حال اگر قصد ورود به بازار کار هر کدام را دارید، باید با سرفصل‌های مربوط به آن به صورت کاربردی آشنا شوید.

3 مزیت آموزش حسابداری کاربردی

تا اینجا به ویژگی‌های یک حسابدار موفق و شاخه‌های حسابداری به صورت کلی پرداخته شد. در ادامه به برخی کاربردها و مزایای شغل حسابداری اشاره می‌گردد.

تعیین اهداف و چشم‌انداز شرکت

حسابداری که کار طبقه‌بندی اسناد مالی را برعهده دارد. به مدیریت شرکت برای تعیین چشم‌انداز جدید کمک زیادی می‌کند. این کار معمولا از طریق گزارش‌های مالی انجام می‌شود که این گزارش‌ها حاوی اطلاعات زیادی در مورد تاریخچه خرید، فروش، نقاط قوت، نقاط ضعف و بسیاری موارد مهم دیگر است.

محاسبه درآمد و هزینه شرکت

با یادگیری مبانی کاربردی حسابداری، می‌توان درآمد و هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های تجاری شرکت را بررسی کرد. داشتن اطلاعات جامع در خصوص هزینه و درآمد شرکت، برای مدیران در راستای حرکت به سمت سود بیشتر اهمیت بسیار بالایی دارد.

ارزیابی عملکرد مالی شرکت

در حسابداری کاربردی تمامی اصول و مبانی مرتبط با مسائل مالی آموزش داده می‌شوند. با این اوصاف یک حسابدار، قادر خواهد بود تا به ارزیابی فعالیت‌های اقتصادی شرکت بپردازد. همین مزیت کمک زیادی به مدیران در راستای شناسایی نقاط ضعف و قوت شرکت می‌کند.

راحت وارد بازار کار شو!

یکی از دغدغه‌های مهم افراد هنگام انتخاب رشته تحصیلی، بررسی وضعیت بازار کار آن است که رشته حسابداری به دلیل نیاز گسترده واحدهای اقتصادی از بازار کار خوبی برخوردار است. همین دلیل نیز علت گرایش فارغ التحصیلان سایر رشته‌ها به آموزش‌های جامع حسابداری می‌باشد.

آموزشگاه‌های حسابداری و صنعت و واحدهای اقتصادی مختلف ارتباط خوبی با هم دارند. به همین دلیل بعد از اتمام دوره‌های آموزشی، فرد را برای استخدام به عنوان حسابدار تازه کار معرفی می‌کنند. در آموزشگاه حسابداری محاسبان نیز دوره جامع حسابداری با تضمین معرفی به کار برگزار می‌شود که این آموزش‌ به صورت تخصصی فرد را برای کسب جایگاه برتر در شغل حسابداری آماده می‌کند.

سخن پایانی

امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک، ترجیح می‌دهند تا با حسابدارانی که دوره‌های آموزش حسابداری کاربردی را گذرانده‌اند، همکاری داشته باشند. همین موضوع اهمیت یادگیری اصول حسابداری به صورت کاربردی را نشان می‌دهد. بیشتر مباحث و سرفصل‌هایی که در دانشگاه‌ها یا برخی موسسات آموزش داده می‌شوند، صرفا تئوری هستند و کاربرد زیادی در بازار کار ندارند. برای تضمین درآمد و آینده شغلی خود به چیزی فراتر از مباحث تئوری در دانشگاه‌ها نیاز دارید که همان آموزش اصول کاربردی در حسابداری است. امید است با یادگیری سرفصل‌های حسابداری به صورت کاربردی، راه کارآموزان برای استخدام و کسب درآمدهای بالا هموارتر گردد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید