ثبت شرکت فوری با هزینه کم، شرایط مدارک و قوانین تاسیس شرکت در سال 1402

کدخبر: ۵۶۵۸۴۳
اگر قصد شروع فعالیت تجاری و یا غیرتجاری منظمی ‌را دارید، به احتمال زیاد کلمه ثبت شرکت در طی پروسه‌ی‌ انجام کارهای مربوط به آن، زیاد به گوشتان خورده است و حتما سوال‌هایی در رابطه با مراحل و چگونگی ثبت شرکت برایتان پیش آمده است.

تاکید می‌کنیم که حتما قبل از اقدام به کاری تحقیق کنید که اصلا ثبت شرکت برای شما مناسب است یا خیر؟ یک شرکت چه زمانی ثبت می‌شود؟ آیا ضرورتی برای تبدیل کسب و کارتان به شخصیت حقوقی و تاسیس شرکت دارید؟

در این مطلب ما تلاش کرده‌ایم به سوال‌های مربوط شما و مراحل ثبت انواع شرکت‌ها پاسخ دهیم. با مشاورین موسسه ثبتی ذهن ناب  همراه باشید. برای کسب اطلاع دقیق از روند ثبت انواع ثبت شرکت می توانید با کارشناسان ما در ذهن ناب تماس بگیرید.

راه های ارتباطی ما :

شماره تماس  : 02188600923

شماره موبایل :  09122938218

آدرس وب سایت : https://zehnenaab.com

شرکت چیست؟

شرکت چیست؟

کارشناسان موسسه ثبتی ذهن ناب شرکت را به این شکل تعریف می کند :

کلمه شرکت که مترادف با کلمات شراکت و شریک است به معنی شراکت و توافق دو یا بیش از دو شخص حقوقی یا حقیقی جهت همکاری اقتصادی و تجاری، جهت کسب درآمد و سود یا انجام فعالیت‌های دیگر است.

این مشارکت، به نوعی همکاری و مشارکت قراردادی بین افراد است. با توجه به میزان مشارکت هر یک از آن‌ها در نهایت سود حاصل از سرمایه‌گذاری بین آن‌ها تقسیم می‌شود. منظور از کلمه سود این است که پس از دریافت درآمد شرکت و یا سود ناخالص آن و کسر هزینه‌های انجام شده از آن مبلغ، مبلغ باقیمانده از سود بین افراد تقسیم می‌شود.

این شرکت برای قانونی شدن و برخورداری از حمایت دولت، نیاز به ثبت دارد تا شرکا از شخصیت‌های حقیقی به یک شخصیت حقوقی تبدیل شوند. تنها برخی از شرکت‌های حقوقی مجاز هستند که یک نفری به تاسیس شرکت بپردازند و سایر شرکت‌ها باید حتما بیشتر از یک نفر باشند. برای اینکه یک شرکت توسط اداره ثبت شرکت تایید و ثبت شود، باید جمع شرکا به لحاظ تعداد تایید شود. همانطور که قبل از این اشاره شد، هر شرکت باید حداقل دارای دو عضو باشد. اما سقف و حداکثر برای تعداد شرکا تنظیم نشده است.

نکته قابل تامل بعدی تعیین سمت افراد است. در اساس نامه یک شرکت، طبق توافقی که بین افراد تعیین می‌شود، باید جایگاه و سمت هر شخص مشخص شده باشد. این سمت‌ها شامل موارد زیر است:

  • مدیرعامل شرکت

  • رئیس هیئت مدیره شرکت

  • نائب رئیس هیئت مدیره شرکت

  • عضو اصلی هیئت مدیره شرکت

  • عضو علی البدل هیئت مدیره شرکت

ثبت شرکت و تاسیس شرکت با کمترین هزینه در سال 1402

اگر تمایل دارید که فعالیت‌های اقتصادی شما بهره‌وری بالاتری داشته باشد و یا می‌خواهید فعالیت خود را به صورت گسترده‌تر انجام دهید، گام اول ثبت است. زمانی که یک شرکت ثبت می‌شود امنیت شغلی بالاتری خواهد داشت.

ثبت شرکتی راهی برای ورود رسمی ‌به حوزه کسب و کار است. با ثبت کردن شرکت خود به روش‌های قانونی اعتبار بیشتری برای خود رقم می‌زنید و سایر همکاران شما را به رسمیت می‌شناسند. شما همچنین می‌توانید اعتماد مشتریان و همکاران را جلب کنید. در نتیجه راه رسیدن به اهداف بزرگ اقتصادی هموارتر می‌شود.

ثبت قانونی شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها که زیر مجموعه‌ی سازمان ثبت است انجام می‌شود. سندی که بابت این ثبت صادر می‌شود سند رسمی ‌است. در واقع ثبت شرکت به این معنی است که شرکت ما تحت یک شماره ملی برای مردم و دولت به رسمیت شناخته شود.

روند ثبت شرکت قبلا اینطوری بود که برای ثبت باید به سازمان ثبت شرکت‌های استان خود مراجعه می‌کردید، ولی الان پیشرفت تکنولوژی باعث سریع‌تر شدن انجام کارهای اداری شده و شما می‌توانید تنها با ورود به سامانه ثبت شرکت‌ها مراحل ثبت شرکت را به راحتی خودتان انجام می‌دهید.

اگر شما از ترس مالیات و بیمه اقدام به ثبت شرکت نمی‌کنید باید به شما بگوییم که سخت در اشتباهید، شما تنها سالانه باید بخشی بسیار کمی ‌از سود خود را مالیات دهید که در برابر سودی که بدست می‌آورید اصلا چیزی نیست، و شما می‌توانید شرکت خود را ثبت کنید ولی کسی را بیمه نکنید و در صورتی که شرکت شما دارای کارد مالی نباشد نیازی به ارائه مالیات نیست.

انواع شرکت‌ها

شخصیت حقوقی در ایران به دو دسته اصلی شرکت‌های غیر تجاری (مدنی) و شرکت‌های تجاری تقسیم می‌شوند.

شرکت‌های غیر تجاری

شرکت‌هایی که هدف از ایجاد آن‌ها فعالیت تجاری یا اعمال تجاری نیست، شرکت‌های حقوقی یا مدنی نامیده می‌شوند. در این شرکت‌ها مثلا کار فرهنگی یا خیریه یا به طور کل فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد که در آن وجه مالی به عنوان هدف شرکت شناخته نمی‌شود و هدف از تاسیس چیز دیگری‌ست و همواره سود و زیان به نسبت سهم الشرکه هر شریک تقسیم می‌گردد.

شرکت‌های تجاری

شرکت تجاری از اجتماع اشخاص حقیقی و حقوقی است که با توجه به مقررات و قوانین تجاری و مالی، با سود معین به عملیات بازرگانی، سرمایه‌گذاری و یا اخذ سهام می‌پردازند.  در شرکت‌ها تجاری تقسیم سود به نسبتی که در اساسنامه تعیین و تکلیف شده است صورت می‌پذیرد و از زمانی که در سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسد دارای شخصیت حقوقی می‌گردد. انواع شرکت‌ها به شرح زیر می‌باشد.

 به طول کلی هفت نوع شرکت وجود دارد:

  1. شرکت سهامی ‌(عام، خاص)

شرکت سهامی ‌شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی ‌سهام آن‌ها است.  شرکت سهامی ‌یکی از بزرگترین و محبوب ترین انواع شرکت‌های تجاری در جهان می‌باشد  و به دو نوع شرکت سهامی‌عام و سهامی‌خاص تقسیم می‌گردد. در شرکت سهامی‌تعداد شرکاء نباید از سه نفر کمتر باشد

  1. شرکت با مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود یکی از انواع شرکت‌های تجاری است که میان دو یا چند نفر جهت انجام کارهای بازرگانی همانند خرید و فروش، فعالیت‌های خدماتی، ساختمانی و… تشکیل می‌گردد. در هنگام ثبت شرکت مسئولیت محدود، مسئولیت هر یک از شرکا در مورد قروض (بدهی‌ها) و تعهدات شرکت ، به میزان سهم آن‌ها در شرکت وابسته است.

در هنگام ثبت شرکت مسئولیت محدود باید به این نکته دقت داشته باشید که در نام گذاری این شرکت کلمه با مسئولیت محدود الزاما ذکر شود در‌غیراینصورت شرکت مسئولیت محدود به عنوان شرکت تضامنی در نظر گرفته می‌شود

  1. شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی تحت عنوان تجاری صورت می‌پذیرد و تعداد سهامداران آنها حداقل دو نفر می‌باشند. در هنگام ثبت شرکت تضامنی مسئولیت به صورت تضامنی می‌باشد. بدین ترتیب در صورتی که شرکت تضامنی ورشکسته شود هر یک از شرکا به تنهایی تعهد به پرداخت تمام قروض شرکت تضامنی دارند

  1. شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی ‌شرکتی است که بین یک عده شرکای سهامی ‌و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می‌شود. شرکای سهامی ‌کسانی هستند که سرمایه آن‌ها به صورت سهام یا قطعات سهام درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه‌ای است که در شرکت دارند. شریک ضامن کسی است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود.

  1. شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت سهامی ‌و غیر سهامی، شرکت‌هایی هستند که جهت امور تجاری بین یک یا چند نفر با مسئولیت محدودتر تشکیل می‌شود. در واقع ترکیبی از مجموعه شرکت‌های تضامینی و شرکت‌های با مسئولیت محدود می‌باشند.

  1. شرکت نسبی

شرکت‌های نسبی که اعضای آنها بیش از دو نفر می‌باشد. هر یک از اعضا به نسبت سهام و سرمایه‌گذاری است که در شرکت گذاشته، فعالیت دارد. یعنی در شرکت نسبی، مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه‌شان می‌باشد.

  1. شرکت تعاونی تولید و مصرف

شرکت تعاونی یک شرکت تجاری بوده و شرکتی است که حداقل میزان ۵۰ % از سرمایه آن به وسیله اعضا در اختیار شرکت تعاونی قرار می‌گیرد. غیر از سرمایه‌داران و سهام‌داران، سایر دستگاه‌های دولتی نیز می‌توانند در شرکت‌های تعاونی نقش ویژه‌ای داشته باشند و در واقع سهام‌دار باشند. هنگام ثبت شرکت تعاونی به این نکته توجه کنید که شرکت‌های تعاونی به دو دسته تولید و مصرف تقسیم می‌شوند.

مزایای ثبت شرکت

مزایای ثبت شرکت

برای اینکه تاجر بتواند در مناقصه‌ها شرکت کند و یا پروژه بزرگی را از شرکت‌های مختلف تحویل بگیرد، گام اول او ثبت خواهد بود. بدون داشتن یک شرکت معتبر بسیاری از درها به روی شما بسته خواهد بود. پس اولین قدم برای ورود به دنیای تجارت، داشتن یک شرکت قانونی است. با ثبت شرکت شما می‌توانید قدم‌های بزرگتری بردارید و برای شرکت در پروژه‌های بزرگ اقدام کنید.

افتتاح شرکت از مزیت‌های زیادی برخوردار می‌باشد که همین مزیت‌ها باعث پراهمیت‌تر شدن آن شده است، به طوری که در سال‌های اخیر حتی دولت نیز برخی از فعالیت‌های اقتصادی خود را در قالب شرکت‌ها به انجام می‌رساند. اگر شما نیز فعالیت اقتصادی خود را با ثبت شرکت اعتبار ببخشید، از مزایای بسیاری همچون موارد زیر بهره‌ مند خواهید شد.

  • انجام قانونی فعالیت‌های شرکت

  • مرتب و نظم‌دهی فعالیت‌های شرکت

  • قابل اعتماد بودن شرکت

  • امکان دریافت نمایندگی از داخل و خارج کشور

  • امکان استفاده از وام و تسهیلات بانکی

  • ایجاد سابقه برای شرکت

فرآیند ثبت شرکت

پس از اخذ تصمیم در رابطه با نوع شرکت و بسته به تعداد شرکا برای شروع کار می‌توانید نسبت به ثبت شرکت به صورت آنلاین و از طریق سامانه اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مراحل کار را آغاز کنید.

پیش از آغاز فرایند بهتر است مدارک مورد نیاز اعم از تصمیم در مورد نام شرکت، موضوع و فعالیت شرکت، آدرس و محل کار شرکت و سرمایه اولیه را فراهم نمایید. همواره شروع هر نوع فعالیت، تجارت و کسب و کاری با هزینه‌هایی همراه است و تاسیس شرکت نیز از این موضوع مستثنی نیست. توصیه ما به مشتریان همیشه این بوده است که: حواستان را جمع کنید و مراقب جیب‌تان باشید چون قیمت‌های نامعقول بسیاری در این بازار وجود دارد.

ثبت شرکت فرآیندی تخصصی است و استفاده از تجربیات وکیل و کارشناس متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا هر چه راحت‌تر شرکتی با توجه به نیازهایتان ثبت کنید.

مراحل درج اطلاعات متقاضی

پس از فراهم نمودن مدارک، می‌بایست با ورود به سامانه‌ی اداره‌ی ثبت شرکت‌ها اطلاعات خواسته شده را تکمیل نموده و مدارک مورد نیاز را در آن بارگذاری کنید. تکمیل اطلاعات متقاضی، اولین مرحله برای ثبت شرکت از طریق سامانه می‌باشد.

  • وارد نمودن شماره ملی شخص در صورت ایرانی بودن و شماره گذرنامه در صورت خارجی بودن.

  •  سپس معلوم کردن نوع شرکت که آیا شعبه ی خارجی است یا نمایندگی یک شرکت خارجی.

  • وارد کردن اطلاعات مربوط به نام متقاضی (نام، نام خانوادگی،...)

  • وارد نمودن سمت متقاضی مبنی بر اینکه اصیل است یا وکیل.

  • درج اطلاعات مربوط به امضاکننده دفتر. (یعنی شخصی که اطلاعات شرکت را در اداره ثبت شرکت‌ها تأیید می‌کند).

  • مشخص کردن سمت امضا کننده دفتر که آیا از مدیران است یا شرکا یا سهامداران یا وکیل رسمی‌ و سپس کلیک بر روی کلید گام بعدی.

 مراحل ثبت شرکت

  • مشخص نمودن نوع ثبت اعم از شرکت یا موسسه و …

  • جمع آوری مدارک بر اساس نوع شرکت ثبتی خود

  • تکمیل اطلاعات متقاضی، اولین مرحله برای ثبت شرکت از طریق سامانه

  • ورود اطلاعات در سامانه و دریافت شماره پیگیری

  • پس از پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ کد پیگیری

باید نسخ اصلی مدارک از طریق پست برای اداره ثبت ارسال ‌شود. فرصت ارسال مدارک محدود و حد اکثر سه روز می‌باشد. بهتر است قبل از اقدام به تاسیس، مدارک و مجوزهای مورد نیاز و سوپیشینه‌ها آماده باشد تا در روند کار با مشکلی مواجه نشوید .

  • صدور آگهی ثبت شرکت در روزنامه ی رسمی

بعد از ارسال و کارشناسی اگر ایرادی از طرف کارشناس وجود نداشته باشد، ابلاغیه برای مراجعه و مطالعه پیش‌نویس آگهی و پرداخت وجوه ثبتی صادر می‌شود. صدور آگهی ثبت شرکت در روزنامه‌ی رسمی، آخرین مرحله ثبت شرکت محسوب می‌شود.

شرح خلاصه ثبت شرکت

برای ثبت باید نام مناسب اتخاذ نمود. نام شرکت می‌بایست کاملا فارسی و معنا‌دار باشد، تکراری نباشد و از اسم خاص در آن استفاده نشده باشد و نوشتن اعداد فقط به صورت حروف مجاز است.

تاسیس شرکت در گذشته پروسه‌ای زمان‌بر و دارای مراحل اداری و قانونی زیادی بود. اما امروزه ثبت شرکت‌ها کار چندان دشواری نیست. افراد با آگاهی و دقت می‌توانند پروسه‌ی کاری خود را به کارشناسان مجرب سپرده و برای ثبت شرکت  با تحویل مدارک درخواستی و اطلاعات شرکت موردنظر در زمینه مورد نظر شرکت ‌به کمک متخصصین در کوتاه‌ترین زمان به هدف خود دست یابند.

جهت سرعت بخشیدن به امورات می‌توان شرکت‌های آماده خریداری کرد. در این نوع شرکت، تمامی ‌مشخصات شرکت قابل تغییر می باشد مانند نام، آدرس و …. . تنها مورد غیر قابل تغییر عنوان شرکت می‌باشد مانند تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی‌خاص و …. .

 تعداد قابل توجهی از مراجعه کنندگان به موسسه ذهن ناب پس از گرفتن مشاوره تخصصی متوجه می‌شوند که اصلا نیازی برای ثبت کردن شرکت ندارند. با توجه به نبود آموزش‌های لازم در زمینه تجارت این عزیزان به دلیل عدم آگاهی برای ثبت شرکت و تبدیل کسب و کار خود به شخصیت حقوقی برای خود دردسرهایی را ایجاد می‌کنند.

راه های ارتباطی با موسسه ثبتی ذهن ناب :

شماره تماس  : 02188600923

شماره موبایل :  09122938218

آدرس وب سایت : https://zehnenaab.com

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید