ثبت شرکت و برند بین المللی چگونه است؟

کدخبر: ۵۷۷۹۲۸
تاجران، مدیران بین المللی و کسب و کارهایی که در حوزه صادرات و واردات کالا و یا خدمات فعالیت دارند؛ بیشتر از هر صنف دیگری به بین المللی شدن شرکت و برند خود نیاز دارند.

 چرا که چنین شرکت‌هایی، با ثبت بین المللی، کسب و کار خود را به شکل هوشمندانه‌تری معرفی و تبلیغ خواهند کرد. علاوه بر این، با ثبت برند بین المللی، از کپی برداری و سو استفاده‌های احتمالی از نام تجاری خود جلوگیری می‌‌کنند.

هر شخص حقیقی و یا حقوقی در هر کشوری که می‌‌خواهد با یک علامت تجاری محصولات و خدمات خود را معرفی کند؛ نیاز دارد تا برند را در سطح کشوری ثبت نماید. اما جدا از ثبت برند کشوری، چیزی به اسم برند بین المللی وجود دارد که با ثبت آن، شرکت‌ها قادر به معرفی محصولات، کالا و خدمات خود در سطح جهانی می‌باشند.

منظور از ثبت برند مادرید چیست؟

در گذشته اشخاص حقوقی و حقیقی، برای ثبت برند خود در سطح بین المللی مجبور بودند که به صورت جداگانه به کشورهای مورد نظر رجوع کرده و برند خود را تک تک در آنجا ثبت نمایند. در این صورت برای ثبت برند خارجی باید هزینه‌های زیادی جهت ترجمه مدارک، ثبت نام، ارسال اظهارنامه و … می‌‌پرداختند. اما امروزه دیگر خبری از این همه معضلات نیست. چرا که با ایجاد سیستمی به نام سیستم ثبت برند مادرید، دیگر نیازی به ثبت برند به طور جداگانه در هر کشور نخواهد بود.

در واقع به لطف کشورهای عضو کنوانسیون پاریس و اتحادیه اروپا، جهت ایجاد ثبت برند بین المللی، سیستم ثبت برند مادرید ایجاد شده و شرکت‌هایی که فعالیت‌های برون مرزی و بین المللی دارند؛ با سیستم مادرید می‌‌توانند به طور یکجا در ۸۶ کشور جهان برند خود را ثبت نمایند.

مدارک لازم برای ثبت بین المللی برند تحت سیستم مادرید چیست؟

1- یک درخواست کتبی حاوی نام کشورهای مورد نظر.

2- یک معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت خود به همراه امضاء تک تک مدیران و صاحبان امضاء و همچنین همراه با مهر شرکت ایجاد کنید. باید دقت داشته باشید این بند فقط شامل اشخاص حقوقی می‌‌باشد. اما در صورتی که شخص حقیقی دارای یک وکیل رسمی باشد. باید یک وکالتنامه دادگستری به همراه امضا طرفین آماده کند.

3- کلیه مدارک جهت ثبت برند در کشور مبدأ باید مهیا شود. لازم به ذکر است که برای ثبت بین المللی برند، ابتدا باید برند در سطح ملی ثبت شود.

4- کارت بازرگانی (برای اشخاص حقوقی)، کپی آگهی تاسیس شرکت و کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت (در صورت وجود) را فراهم کنید.

5- تهیه گواهی ثبت علامت تجاری در ایران.

6- نیاز است که یکی از سه فرم MM3, MM2, MM1، که از سایت سازمان جهانی ثبت برند WIPO در دسترس است، در سه نسخه کامل شود.

7- رسید پرداخت هزینه‌‌ها را همراه با مهر و امضاء متقاضی (Fee Calculation) آماده کنید.

نکته ۳ : پرداخت هزینه ثبت برند بین المللی با تکمیل فرم برآورد هزینه موجود در سایت سازمان جهانی کنوانسیون پاریس، تعیین می‌‌شود. واحد پرداخت هزینه‌ها به فرانک سوئیس بوده و تعیین آن به تعداد طبقات برند و نوع شرکت وابسته می‌باشد. منظور از طبقات برند همان دسته بندی کالا و یا خدمات شرکت می‌باشد.

مراحل ثبت بین المللی برند از طریق سیستم مادرید به چه صورت است؟

  • شرکت متقاضی، در مرحله‌ی اول، باید به سامانه اینترنتی مالکیت معنوی وایپو WIPO به عنوان تنها سازمان جهانی ثبت برند بین المللی مراجعه کند.

  • سپس باید یک فرم محاسبه هزینه و تقاضانامه‌ را به یکی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و یا اسپانیایی تنظیم کند. دقت شود که عنوان تقاضانامه باید اداره ثبت علائم تجاری باشد. ذکر اسامی کشورهای مورد نظر در تقاضانامه ضروری می‌باشد. پس از تنظیم اظهارنامه باید در سایت بارگذاری شود.

  • بعد از تکمیل فرایند تقاضانامه، باید کلیه اسناد ثبت برند داخل کشور، در سایت ضمیمه شود. تا مورد بررسی قرار گیرد.

  • در مرحله‌ی آخر باید فرم محاسبه هزینه‌ها را تکمیل نمود و آن را در واحد فرانک در سایت وایپو پرداخت نماید.

با توجه به اهمیت همگامی با پیشرفت عصر حاضر و جلوگیری از مشکلات پیش رو در جهت ثبت شرکت و ثبت برند خود؛ اگر نیاز به اطلاعات بیشتر برای ثبت شرکت بین المللی و یا برند لاتین خود دارید می‌توانید با مشاوران آسان ثبت تماس حاصل فرمایید. برای ثبت برند و یا شرکت بین المللی، سامانه‌ای می‌خواهید که اگر سوال یا مشکلی داشتید بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن به راه حل مناسب برسید. سامانه مرجع خدمات حقوقی آسان ثبت را می‌توان یکی از برترین سامانه‌ها با پشتیبانی توسط تیم با تجربه‌ای دانست که می‌تواند به شما کمک کند.

مزایای ثبت شرکت‌های بین المللی

هر نوع شرکتی در خود دارای مزایای منحصر به فردی می‌باشد. این نکته در ارتباط با شرکت‌های بین المللی نیز صادق است. از مهمترین مزایای شرکت بین المللی می‌توان به ورود به بازارهای بین المللی و دستیابی به تولید انبوه محصولات و دستیابی به هم افزایی است. ضمن اینکه می‌توان با داشتن شرکت بین المللی فعال از داشتن حساب بانکی بین المللی و همچنین اخد اقامت کشورهای مختلف بهره‌مند شد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت بین المللی:

- تکمیل فرم مخصوص جهت ثبت شرکت بین المللی با ترجمه انگلیسی

- تقاضای کتبی و تحویل آن به اداره ثبت علائم تجاری با درج نام کشورهای مورد نظر

- تصویر برابر اصل کارت ملی و شناسنامه مدیران و صاحبان حق امضای شرکت

- اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایران به منظور رویت و تصویر آن به منظور ثبت در پرونده

- تصویر برابر اصل گواهی ثبت برند

- روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی

- تهیه معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت که توسط مدیران و صاحبان حق امضا و با مهر شرکت امضا شده باشد.

- وکالت نامه دادگستری در صورتی که کارها توسط وکیل انجام می‌شود.

- پرداخت هزینه‌های ثبت که توسط اداره ثبت شرکت‌های بین المللی در کشور میزبان صورت می‌گیرد.

مراحل ثبت شرکت بین المللی

  • مراحل ثبت یک شرکت در خارج از کشور به شرح زیر است:

  • ارسال نام شرکت و مشخصات شخصی برای مرحله پیش ثبت ‌نام

  • تصویب و اخذ تاییدیه از وزارت تجارت کشور مربوطه

  • انتخاب حوزه تجارت مورد ‌نظر

  • جمع ‌آوری و مرتب کردن مدارک خود برای به دست آوردن مصوبات دولت کشور مربوطه

البته مراحل فوق به صورت کلی هستند و بسته به کشوری انتخابی و حوزه فعالیت‌، مراحل بیشتری نیاز است که طی کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید