کسب بازدهی بالاتر از شاخص با صندوق سهامی

کدخبر: ۶۰۴۶۷۲
صندوق سهامی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با توجه به ماهیت و البته مدیریت حرفه‌ای آن امکان کسب بازدهی بالاتر از شاخص را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.
کسب بازدهی بالاتر از شاخص با صندوق سهامی

رپرتاژ آگهی: افراد برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کافیست بسته به نحوه خرید و فروش صندوق مورد نظر، پس از دریافت کد بورسی از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها یا سایت صندوق نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

چرا سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی؟

بررسی بازدهی شاخص کل بورس در بازه زمانی یک ساله 20 مهر 1401 تا 22 مهر 1402 نشان‌دهنده رشد حدودا پنجاه درصدی این شاخص است. این در حالی است که در همین بازه زمانی، بازدهی صندوق‌های سهامی به میزان قابل توجهی بالاتر از شاخص کل بوده است. به عنوان مثال بازدهی صندوق سهامی سلام فارابی در این دوره 73 درصد بوده است؛ بنابراین حتی اگر تنها عامل انتخاب یک گزینه سرمایه‌گذاری بازدهی آن باشد نیز سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی می‌تواند برای افراد ریسک‌پذیر یک گزینه ایده‌آل به‌شمار آید. اگرچه باید در نظر داشت بازدهی تنها عامل موثر در انتخاب یک گزینه سرمایه‌گذاری نیست و لازم است عوامل دیگری را نیز در این تصمیم دخیل کنید.

پیش از انتخاب یک گزینه سرمایه‌گذاری چه مواردی را در نظر بگیریم؟

علاوه بر عامل بازدهی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، موارد دیگری نیز وجود دارند که لازم است پیش از دریافت کد بورسی و آغاز سرمایه‌گذاری در بورس به آن‌ها توجه کنیم. از میان مهم‌ترین این موارد می‌توان به میزان ریسک‌پذیری اشاره کرد.

چرا میزان ریسک‌پذیری در سرمایه‌گذاری مهم است؟

آگاهی از میزان ریسک‌پذیری از این جهت اهمیت دارد که از ورود به سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک حساب‌نشده جلوگیری می‌کند. به‌عنوان مثال تصور کنید یک سرمایه‌گذار محتاط با دید کوتاه‌مدت، صندوق سهامی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند. این در حالی است که بازدهی صندوق‌های سهامی عموما در دوره‌های زمانی طولانی‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به نوسانات بازار نمی‌توان انتظار داشت این نوع از صندوق‌ها همواره صعودی باشند؛ اما این موضوع (که جزئی از ذات بازار و ماهیت صندوق‌های سهامی است) می‌تواند یک سرمایه‌گذار محتاط را نگران کرده و حتی اگر او در کوتاه مدت به سرمایه خود نیاز داشته باشد، با زیان مواجه کند.

انواع صندوق‌های سهامی بر اساس نحوه خرید و فروش واحدها

سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیری که تصمیم به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی می‌گیرند، باید نکته دیگری را نیز در نظر داشته باشند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به نحوه خرید و فروش واحدهای آن‌ها به دو دسته صندوق‌های قابل معامله (ETF) و صدور و ابطالی تقسیم می‌شوند. برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های صدور و ابطالی باید پس از ثبت نام بورس از طریق سایت صندوق مورد نظر، نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنید. این در حالی است که در ارتباط با صندوق‌های قابل معامله کافی است پس از دریافت کد بورسی، از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود نماد معاملاتی صندوق مورد نظر خود را جستجو کرده و مانند خرید سهام، سفارش خرید خود را ثبت کنید.

تفاوت صندوق‌های قابل معامله و صدور و ابطالی

معامله‌گران و افرادی که به صورت مستقیم سهام خرید و فروش می‌کنند، عموما صندوق‌های قابل معامله را ترجیح می‌دهند؛ چرا که با سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق‌ها از طریق سامانه معاملات آنلاین می‌توانند تمام دارایی خود از جمله سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به صورت یکجا مشاهده کرده، تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را با سرعت بیشتری بگیرند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در یک صندوق سهامی از نوع صدور و ابطالی مانند صندوق اکسیر فارابی، اگرچه به لحاظ پتانسیل کسب سود درست مانند صندوق‌های سهامی قابل معامله است، اما تا حدی ساده‌تر است و برای افرادی که تمایلی به استفاده از سامانه‌های معاملات آنلاین ندارند، گزینه آسان‌تری به‌شمار می‌آید.

چگونه در صندوق سهامی سرمایه گذاری کنیم؟

برای سرمایه‌گذاری در یک صندوق سهامی لازم است ابتدا سابقه عملکرد صندوق مورد نظر را بررسی کرده آن را با عواملی از جمله بازدهی شاخص کل مقایسه کنید. این مقایسه سبب می‌شود شما اطمینان حاصل کنید که صندوق انتخابی شما در بازه‌های زمانی مختلف عملکردی قابل قبول دارد. در ادامه مسیر نیز پس از ثبت نام بورس و دریافت کد بورسی، کافی است بسته به نوع صندوق انتخابی با مراجعه به سایت صندوق یا از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود، سفارش خریدتان را ثبت کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید