رئیس جمهور در مراسم رونمایی از طرح‌های توسعه‌ای ناحیه نوآوری شریف؛

ناحیه نوآوری شریف به توسعه کشور کمک می‌کند

کدخبر: ۴۲۴۳۳۷
رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به روند ایجاد ناحیه نوآوری این دانشگاه گفت برای ایجاد این ناحیه مطالعات طولانی در حوزه تجاری‌سازی دانش و ترویج کارآفرینی انجام گرفته است. این ناحیه تحول بزرگی در استقرار شرکت‌های دانش بنیان و همچنین شرکت‌های خدمات دهنده به آنها در اطراف دانشگاه رقم می‌زند.
ناحیه نوآوری شریف به توسعه کشور کمک می‌کند

برج فناوری طرشت یکی از پنج طرحی بود که توسط حسن روحانی رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس در نوزدهم فروردین ماه سال جاری افتتاح شد. صبح 19 فروردین ماه سال 1400 حول و حوش در اصلی دانشگاه صنعتی شریف خلوت است و دانشجویی در آن اطراف دیده نمی‌شود. این وضعیت طی بیش از یکسالی که از همه گیری ویروس کرونا می‌گذرد به نوعی مهمان محیط‌های آموزشی و دانشگاه‌های سراسر کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف بوده است. خیابان و پیاده روی آزادی حد فاصل دانشگاه صنعتی شریف تا میدان آزادی در اولین پنجشنبه بعد از تعطیلات نوروزی نیز خلوت است نه خبری از تردد عابران پیاده به چشم می‌آید و نه خبری از ترافیک پرحجم خیابان آزادی است، تنها در دور دست برج آزادی خسته از 51 سال سر پا ایستادن مثل همیشه خود نمایی می‌کند. وقتی وارد محوطه دانشگاه صنعتی شریف می‌شوی گویی خلوتی محیط بیرون، خیابان‌های دانشگاه را نیز به تسخیر خود در آورده است. تنها صدای پرندگان که لای شاخ و برگ درختان دانشگاه به جست و خیز مشغول هستند سکوت حاکم بر محوطه دانشگاه را می‌شکند.

اما بر خلاف سکوت حاکم بر خیابان‌ها و دانشکده‌های گوناگون دانشگاه، داخل مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف جنب و جوشی در جریان است که هیچ نسبتی با محیط بیرونی مجتمع ندارد. افراد مختلف از مدیران ارشد تا معاونان و برخی دانشجویان در حال رفت و آمد هستند تا مقدمه برقراری ارتباط دانشگاه با نهاد ریاست جمهوری برای افتتاح برج فناوری ناحیه نوآوری شریف را مهیا کنند. بر مبنای اعلام قبلی قرار است در این روز چند طرح مختلف در استان‌های البرز، تهران و قزوین به صورت ویدیو کنفرانس توسط حسن روحانی رئیس جمهور افتتاح شود. در شرایطی صحبت از افتتاح ناحیه نوآوری شریف مطرح شده که این ناحیه دو سال پیش توسط سورنا ستاری معاون علمی و فناوری نهاد رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان و همچنین پیروز حناچی شهردار تهران افتتاح شده بود. بر اساس برنامه زمانبندی قرار بود این پنج طرح، یک به یک از ساعت 10 صبح با فرمان رئیس جمهوری افتتاح شوند. البته پیش از افتتاح هر یک از طرح‌های یاد شده مسئولان و مدیران ارشد دست‌اندرکار راه‌اندازی آنها به صورت ویدیو کنفرانس اطلاعاتی را در ارتباط با نحوی راه‌اندازی هر یک از طرح‌ها به سمع ریاست جمهور و اعضای هیات دولت حاضر در جلسه رساندند. در این جلسه محمود فتوحی ریاست دانشگاه صنعتی شریف به نمایندگی از این دانشگاه به نوعی روند شکل گیری ناحیه نوآوری شریف، اهداف و برنامه را به اطلاع حسن روحانی رساند. فتوحی در افتتاح این طرح با بیان اینکه ایجاد یک اکو سیستم نوآوری در کنار دانشگاه تحت عنوان ناحیه نوآوری شریف که یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه صنعتی شریف بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به روند ایجاد ناحیه نوآوری این دانشگاه گفت برای ایجاد این ناحیه مطالعات طولانی در حوزه تجاری‌سازی دانش و ترویج کارآفرینی انجام گرفته است. به گفته فتوحی این ناحیه تحول بزرگی در استقرار شرکت‌های دانش بنیان و همچنین شرکت‌های خدمات دهنده به آنها در اطراف دانشگاه رقم می‌زند. رئیس دانشگاه صنعتی شریف به نقش ناحیه نوآوری شریف در جلوگیری از مهاجرت نخبگان و همچنین بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقه تاکید کرد. فتوحی سه هدف اصلی دانشگاه تحت مدیریت خود را سرآمدی در آموزش و تربیت نیروی انسانی، سرآمدی در پژوهش و فناوری و نیز سرآمدی در اثربخشی اجتماعی عنوان کرد. از نظر رئیس دانشگاه صنعتی شریف افتتاح طرح‎های توسعه‌ای ناحیه نوآوری شریف به دو هدف از سه هدف فوق یعنی سرآمدی در پژوهش و فناوری و همچنین اثربخشی اجتماعی به صورت مستقیم مرتبط است. البته افتتاح این طرح‌ها به صورت غیر مستقیم با دیگر هدف دانشگاه یعنی سرآمدی درآموزش و تربیت نیروی انسانی نیز ارتباط پیدا می‌کند. آن طور که فتوحی در این ارتباط ویدویی اعلام کرد در حال حاضر بیش از 500 شرکت دانش بنیان، 15 شتاب دهنده، 8 صندوق سرمایه‌گذاری و 10 مرکز نوآوری در ناحیه نوآوری شریف حضور دارند. رئیس دانشگاه صنعتی شریف آماری نیز از تعداد نیروی کار و همچنین گردش مالی این شرکت‌ها به استحضار رئیس جمهوری رساند. بر اساس اظهارات فتوحی بیش از 3 هزار نیرو در این شرکت‌ها مشغول کار هستند و گردش مالی انها نیز در سال حول و حوش 2 هزار میلیارد تومان برآرود می‌شود. به گفته رئیس دانشگاه صنعتی شریف این ناحیه به راستی تجلی پیوند صنعت و دانشگاه است. فتوحی گفت ناحیه نوآروی شریف این امکان را فراهم کرده است تا علاوه بر اشتغال مولد برای دانشجویان این دانشگاه فرصت‌های شغلی جدید را برای سایر متقاضیان کار فراهم می‌سازد. فتوحی در کنار ایجاد اشتغال ابراز امیدواری می‌کند ایجاد ناحیه نوآوری شریف علاوه بر توسعه زیر ساخت‌های منطقه منجر به افزایش رفاه و آسایش ساکنان منطقه شود. رئیس دانشگاه ضمن تاکید بر نقش نظارتی دانشگاه بر توسعه ناحیه نوآروی شریف، از بخش خصوصی به عنوان موتور محرک توسعه این ناحیه نوآروی نام برد. به گفته فتوحی برای حفظ رفاه و آسایش ساکنان منطقه و همچنین حفظ بافت و محیط زیست منطقه تعامل خوبی میان دانشگاه صنعتی شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیریت شهری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شکل گرفته است.

فتوحی به احداث برج فناوری طرشت نیز اشاره می‌کند و می‌گوید احداث این برج با زیربنای 25 هزار مترمربع این امکان را ایجاد کرده تا بیش از 100 شرکت دانش بنیان در آن استقرار یابند. رئیس دانشگاه صنعتی شریف ابراز امیدواری کرد زیست بوم نوآوری ایجاد شده در این ناحیه که هسته اصلی آن توسط این دانشگاه پایه گذاری شده است علاوه براینکه به عنوان یکی از الگوی توسعه نواحی دانش بنیان در کشور شناخته شود بتواند شرایط را به گونه‌ای رقم بزند تا جامعه و در کنار آن دانشگاه بتواند از دست آورهای اقتصادی و اجتماعی آن متفع شود و مسیر را برای رشد و بالندگی کارآفرینان و ارزش آفرینان هموار کند. حسن روحانی نیز بعد از پایان سخنان رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به جایگاه دانشگاه صنعتی شریف در میان مراکز علمی و دانشگاهی کشور گفت این دانشگاه مایه مباهات تمام ایرانیان است. رئیس جمهور با اشاره به نیاز یک مرکز فناوری در کنار دانشگاه صنعتی شریف گفت نیاز به ایجاد یک مرکز فناوری در کنار این دانشگاه احساس می‌شد تا با تعامل خوبی که میان دانشگاه و ناحیه نوآوری شکل می‌گیرد علاوه بر تاثیر مثبت در روحیه دانشجویان این امکان را برای آنها فراهم کند تا مباحث درسی خود را در فضای مناسب عملیاتی کنند. به اعتقاد روحانی ایجاد این ناحیه نوآوری هم به کشور در بحث توسعه کمک می‌کند و هم به دانشگاه کمک می‌کند تا به شیوه نو علم را با عمل توام کند. روحانی در این کنفرانس ویدویی تاکید می‌کند اگر علم به تولید و بازار اتصال نداشته باشد آن علم نمی‌تواند خیلی برای جامعه مفید باشد و دانشجویان نیز نمی‌توانند آن علم را به صورت تئوریک برای مدت زیادی حفظ کنند.

در پایان روحانی از طرح‌های توسعه‌ای ناحیه نوآوری شریف رونمایی کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید