گفت‌وگو با دکتر سلمانی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی تجهیزات پزشکی:

پیوند مهندسی و پزشکی

کدخبر: ۴۲۴۳۲۸
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی تجهیزات پزشکی گفت: این صندوق با سهامداری 20 درصدی وزارت بهداشت و 20 درصدی دانشگاه علوم پزشکی تهران و 60 درصدی بخش خصوصی متشکل از 16 شرکت بزرگ تجهیزات پزشکی کشور تاسیس شد.
پیوند مهندسی و پزشکی

خوب است درابتدا از نحوه تاسیس صندوق پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی برایمان بگویید.

صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی تجهیزات پزشکی با سهامداری 20 درصدی وزارت بهداشت و 20 درصدی دانشگاه علوم پزشکی تهران و 60 درصدی بخش خصوصی متشکل از 16 شرکت بزرگ تجهیزات پزشکی کشور تاسیس شد. در راستای ماده 100 قانون برنامه بودجه قرار بود این صندوق‌ها کمکی به قسمت R&D شرکت‌های تخصصی تجهیزات پزشکی باشند و در بخش تحقیقات به شرکت‌های تولیدی که بخش R&D دارند کمک کنند .آن زمان _سال 91 _شرکت‌های دانش بنیان وجود نداشتند اما به واسطه این اقدام پا گرفتند و ایجاد شدند.

صندوق در چه حوزه هایی می تواند سرمایه گذاری کند؟

 سرمایه‌گذاری ما بیشتر در حوزه‌هایی است که روی آنها بیشتر تخصص داریم. بر این اساس عمده تمرکزمان در حوزه سلامت است؛اولویت ما در سلامت اول تجهیزات پزشکی و بعد حوزه دارویی است به این دلیل که تخصص شرکت‌های تابع صندوق در حوزه تجهیزات پزشکی بیشتر از حوزه دارو است .بعد ازحوزه تجهیزات و دارو ،نیم نگاهی هم به صنایع آرایشی و بهداشتی داریم.

حجم سرمایه گذاری هایی که صندوق انجام داده چه میزان ودر چه مجموعه هایی بوده است ؟

در زمینه اپلیکیشن می‌توان به شرکت تریتا اشاره کرد که یک بستر اجتماعی بین پزشکان است. در زمینه تجهیزات پزشکی می‌توان به یکی دو تا از سرمایه‌گذاری‌های تخصصی در حوزه سلامت مثل بانداژهای تخصصی و یا لوازم ارتوپدی تخصصی اشاره کرد. همچنین دریکی دوتا سایت فروش تجهیزات پزشکی و سایت مناقصه تخصصی تجهیزات پزشکی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده است.از سوی دیگر دریکی یا دوتا مجموعه برای انجام مسوولیت‌های اجتماعی که به حوزه تجهیزات پزشکی ربط داشته، سرمایه‌گذاری‌هایی کرده‌ایم. 8 شرکت نیز در مرحله عقد قرارداد است که بعد از امضای قرارداد اخبارش را منتشر می‌کنیم.

صندوق یک نمایندگی در ناحیه نوآوری شریف دارد ، آیا ارتباط خاصی با بقیه مجموعه ‌های اطراف دانشگاه یا خود دانشگاه دارید؟

ما با دو، سه مجموعه اطراف دانشگاه ارتباط نزدیکی داریم و در یکی از آنها در شرف سرمایه‌گذاری هستیم، دانشگاه صنعتی شریف در رشته فنی و مهندسی پیشگام همه دانشگاه‌های کشوراست که همین موضوع برای ما جذاب تر است. در زمینه‌هایی که بین علوم مهندسی و علوم پزشکی بتوان پروژه‌هایی تعریف کرد در آنجا حضور پیدا خواهیم کرد .سه ،چهار شرکت که خوب پیشرفت کرده‌اند .مذاکرات اولیه صندوق برای مشارکت با سه،چهارشرکت تمام شده است وبه‌زودی شاهد سرمایه‌گذاری در برخی پروژه‌های این شرکت‌ها خواهیم بود.

  برخی معتقدند صندوق های پژوهش و فناوری ریسک نمی ‌کنند . شما چه تحلیلی از فعالیت صندوق های سرمایه گذاری مثل صندوق پژوهش فناوری دارید؟

نمود بیرونی این صندوق‌ها این است که آنها نمی‌خواهند به صورت ریسکی سرمایه‌گذاری کنند.باید این نکته را مد نظر داشت که هر پروسه سرمایه‌گذاری خطر پذیر شاید به طور میانگین اگر خوب پیش برود با ارزش گذاری مناسب حدود چهار تا پنج ماه طول بکشد. در واقع هر صندوقی با هر تعداد نیرویی بخواهد در یک سال کار کند در مقابل تسهیلات وامی که پرداخت می‌کند، عملکرد سرمایه‌گذاری خطرپذیرش خیلی ناچیزتر به چشم می‌آید. مثلا ممکن است آخر هر سال اعلام کنیم برای 8 یا 10 پروژه سرمایه‌گذاری خطر پذیر اقدام کرده‌ایم در حالی که می‌توان روزی 10 ضمانت نامه صادر کرد یا مثلا در بخش وام دهی می‌توان هفته‌ای 10 یا 15 مورد وام داد، فرایند اعطای تسهیلات شفاف و مشخص است. یک ارزیابی دارد و با ضمانت نامه‌های مختلفی ارزیابی را تضمین می‌کنید راحت تر هستید. در موضوع سرمایه‌گذاری‌های خطر پذر( VC) به دلیل اینکه ضمانت نمی‌گیرید و شریک می‌شوید، اگر ارزیابی اشتباه باشد معمولا برای صندوق‌ها سخت تر است که در این زمینه بخواهند با سرعت جلو روند طبیعتا با دقت بیشتری کار را انجام می‌دهند. برای پرداخت وام در نهایت یک ضمانت نامه محکم گرفته می‌شود و اگر نتوانست وام را باز پرداخت کند ضمانت نامه هایش به اجرا گذاشته می‌شود.

بهترین زمانی که یک شرکت یا استارتاپ می تواند به صندوق تجهیزات پزشکی مراجعه کند چه زمانی است؟

صندوق تجهیزات پزشکی شاید مقداری با صندوق‌های پژوهش و فناوری تفاوت داشته باشد؛ ما چون تخصصی هستیم و در یک حوزه خیلی خاص کار می‌کنیم شاید از بذر مایه هم که تیم‌ها و شرکت‌ها بخواهند از تجربه ما استفاده کنند در یک سری مشکلات اولیه مثل اخذ مجوز یا ساز و کارهایی که می‌شود با آن مجوز را آسان تر گرفت بیشتر سابقه داریم و تخصصی هستیم پس در آنجا هم مقداری کمک می‌کنیم، هرچند که در حال راه‌اندازی یک شتاب دهنده در حوزه سلامت هستیم که در آن شتاب دهنده این قبیل کارها انجام شود بعد ازآن شرکت‌ها به صندوق مراجعه می‌کنند.

اتفاق خیلی خوبی که حس می کنید برای صندوق می تواند تا یکسال دیگر بیفتد چیست؟

به نظر می‌رسد دو، سه VC که در زمینه‌های نوآوری‌های تجهیزات پزشکی بودند به ثمر خواهند نشست .مورد بعدی اینکه بخش توانمندسازی صندوق در حوزه بین الملل اگر فعالیت هایش را بیشتر کند برای شرکت‌ها بسیارجذاب خواهد بود تا از یکسری کمک‌های بلاعوض و کم بهره در حوزه بین الملل خصوصا در زمینه تجهیزات پزشکی استفاده کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید