وزارت خزانه‌داری آمریکا تایید کرد

چین نرخ ارز را دستکاری نمی‌کند

کدخبر: ۱۵۳۱۴۷
وزارت خزانه‌داری آمریکا برای آخرین بار در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، در مخالفت صریح با رویکرد تندروی دونالد ترامپ در خصوص دومین اقتصاد بزرگ دنیا، از برچسب زدن به چین به عنوان کنترل‌کننده ارزی خودداری کرد.
چین نرخ ارز را دستکاری نمی‌کند
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، بر اساس گزارش نیم‌سالانه سیاست‌های ارزی خارجی جهانی که به وسیله خزانه‌داری منتشر شده، دولت اوباما سوئیس را نیز به ناظران ارزی (چین، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان و تایوان) اضافه کرده است. همچنین در این گزارش آمده است: تعریف قانونی از کنترل ارزی شامل هیچکدام از شرکای تجاری بزرگ این کشور نمی‌شود. هرچند آمریکا اعلام کرده که تلاش‌های اخیر چین برای تقویت یوآن به منظور جلوگیری از کاهش سریع ارزش این واحد پولی به اقتصاد جهانی ضربه زده است.

چین تنها یکی از سه ضابطه مورد استفاده در فهرست نظارت را برآورده کرده است، این در حالی است که در ماه آوریل سه مورد را رعایت کرده بود. اگر چین در گزارش بعدی نیز تنها یکی از این ضوابط را برآورده کند، از فهرست خط خواهد خورد.

اعمال برچسب دستکاری‌کننده ارز به چین، نشان از انتقال عمده عملکرد آمریکا طی دو دهه گذشته بوده است. آخرین باری که آمریکا چین را به عنوان کنترل‌کننده ارزی تعیین کرده بود سال 1994 بود، زمانی که بیل کلینتون رئیس‌جمهور آمریکا بود. تحت قانون 1988، خزانه‌داری آمریکا نیاز دارد تا شرکای تجاری عمده خود را برای جلوگیری از تنظیم ترازنامه یا منفعت ناعادلانه مبادلات تجاری شناسایی کند.

هر دو کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا مواضع سفت و سخت‌تری را در خصوص چین از خود نشان داده‌اند. البته مواضع دونالد ترامپ به شدت تهاجمی‌تر بوده است.

ترامپ در سخنرانی خود حول سیاست‌ اقتصادی در ماه گذشته گفت: «آنها در سطوح بسیار بالایی ارز را دستکاری می‌کنند. من وزارت خزانه‌داری منحصر به خود را خواهم ساخت تا چین را به عنوان کنترل‌کننده ارز معرفی کنم. همچنین برای هر کشوری که با کاهش ارزش ارز خود در پی منافع ناعادلانه علیه آمریکا باشد، تعرفه‌های سنگینی اعمال خواهم کرد.»
 
ترامپ وعده داده که تعرفه‌های 45 درصدی روی واردات غیر نفتی از چین اعمال کند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید