آخرین موضع دادستانی مشهد درباره شرکت‌های جنجالی

ممنوعیت تبلیغات خریدوفروش سهام پدیده و تبرک / فعالیت شرکت «پردیس‌بان» غیرقانونی است

کدخبر: ۱۰۸۸۱۴
دادستانی مشهد اظهارات تازه ای را درباره ممنوعیت سهام فروشی سه شرکت جنجالی این روزها اعلام کرده است: دو شرکت پدیده و تبرک بدون اطلاع دستگاه قضایی و اخذ شرایط لازم اجازه خرید و فروش سهام ندارند و شرکت پردیس بان نیز وجود خارجی ندارد و فعالیت این شرکت غیرقانونی است.

به گزارش «اقتصاد نیوز»، روز گذشته خبری مبنی بر پلمپ دفاتر سهام فروشی شرکت های تبرک و پردیس‌بان ایرانیان در مشهد توسط دستگاه قضایی اعلام شد و حتی شایعاتی مبنی بر پلمپ دفاتر فروش سهام پدیده هم بنابر اعلام دادستانی مشهد منتشر شد؛ اما امروز شنیده ها حاکی از آن است که شب گذشته دفاتر تبرک فک پلمپ شده اند و دفاتر پدیده نیز به کار خود ادامه می دهند و تنها دفاتر شرکت پردیس بان است که پلمپ مانده اند.

«اقتصاد نیوز» روز گذشته در گزارشی با عنوان؛ چه سرنوشتی در انتظار سهامداران پدیده، تبرک و پردیس‌بان است؟ به بررسی این موضوع پرداخت.

با این حال شنیده شده دو شرکت پدیده و تبرک همچنان در حال سهام فروشی هستند، اما دادستانی مشهد اظهارات تازه ای را درباره ممنوعیت سهام فروشی این سه شرکت اعلام کرده است که دو شرکت پدیده و تبرک بدون اطلاع دستگاه قضایی و اخذ شرایط لازم اجازه خرید و فروش سهام ندارند و شرکت پردیس بان نیز وجود خارجی ندارد و فعالیت این شرکت غیرقانونی است.

خریداران سهام پدیده و تبرک مجرم شناخته می شوند
بر این اساس روزنامه خراسان نیز امروز در گزارشی تازه ای نوشته است که دادستان عمومی و انقلاب مشهد با تاکيد بر ممنوعيت تبليغات خريد و فروش سهام از سوی شرکت های پديده، تبرک و پرديس بان و امثال آن ها گفت: هر کس به هر شکلی و از طريق رسانه ها، مخابرات، جرايد و... اقدام به تبليغ با عنوان خريد و فروش سهام اين شرکت ها نمايد، مجرم است و دستگاه قضايی با اين گونه موارد برخورد جدی خواهد داشت.

قاضي غلامعلي صادقی اعلام کرد که فقط شرکت های تبرک و پديده مجاز هستند در حد رفع نيازهای روزمره دفتری در شهر داشته باشند که پاسخگوی مراجعان باشند و در صورتی که اين افراد بدون اطلاع دادسرا اقدام به خريد و فروش سهام کنند به يقين برخورد قاطعی با آنان صورت مي گيرد.

پدیده و تبرک با چه شرایطی اجازه فروش سهام دارند؟
اين مقام ارشد قضايی مشهد همچنین گفت: شرکتهای پدیده و تبرک تنها در يک صورت می توانند به خريد و فروش سهام بپردازند که فروشنده سهام قبل از اين تاريخ سهام خود را خريداري کرده باشد و خريدار نيز فقط شرکت پديده يا تبرک باشد. در غير اين صورت خريد و فروش هر گونه سهام توسط افراد ديگر و در مکان هاي خارج از دفتر اصلي، جرم محسوب مي شود و عامل يا عاملان خريد و فروش سهام تحت تعقيب قضايي قرار خواهند گرفت.

بدون هماهنگی تغییر قیمت سهام ممنوع است
قاضی غلامعلی صادقی حتی تاکید کرده است که اين شرکت ها بدون هماهنگي با دادستاني حق افزايش يا کاهش قيمت سهام را ندارند. متأسفانه تاکنون هيچ گونه شفاف سازي مالي در اين شرکت ها انجام نشده است تا مشخص شود شرکت هاي مذکور چه مقدار سرمايه دارند، پول ها را در کجا هزينه کرده اند، چه تعداد دلال در امر خريد و فروش سهام فعاليت داشته اند و به چه ميزان پول هاي باد آورده از طريق خريد و فروش غيرقانوني سهام به جيب زده اند.

از سوي ديگر نيز برنامه زمان بندي براي شفاف سازي مالي و يا فعاليت هاي اقتصادي خود ندارند. قاضي غلامعلی صادقي به مديران و مسئولان اين شرکت ها هشدار داد: آن ها بايد اصل شفاف سازي را رعايت کنند چرا که در غير اين صورت به اتهام کتمان حقيقت و واقعيت ها برخورد مجرمانه با آنان صورت مي گيرد.

صاحبان این شرکت ها باید شفاف سازی مالی انجام دهند
دادستان مشهد اين گونه شفاف سازی های مالي در شرکت هاي بزرگ سرمايه گذاري را براي مراجع نظارتي و مردم ضروري دانست و تأکيد کرد بايد مشخص شود دلال ها چند درصد از مبالغ خريد و فروش را برداشت کرده اند و يا اين که چه مقدار سهام تاکنون فروخته شده است. اما شواهد ظاهری امر حاکي از آن است که به خاطر افزايش هاي به اصطلاح بادکنکي و غيرقانوني سهام، مبالغ ميلياردي جابه جا شده است که اين امر حتماً نيازمند شفاف سازی است تا هر کسي يک شبه ميلياردر نشود.

پدیده و تبرک باید وارد بورس شوند
وي همچنين به مسئولان و مديران شرکت هاي سرمايه گذاري مذکور توصيه کرد برنامه زمان بندي دقيقي را براي پيوستن به بورس از هم اکنون اعلام کنند و يقين داشته باشند که ادامه کار آن ها بدون پيوستن به بورس با مشکلات حادي روبه رو مي شود و ديگر اجازه اين گونه هرج و مرج هاي مالي در موضوعات اقتصادي را نخواهند داشت. اما در صورتي که به بازار بورس بپيوندند و شفاف سازي مالي نيز داشته باشند، قطعاً دستگاه قضايي هم از آنان حمايت و پشتيباني مي کند و سهامداران نيز متضرر نمي شوند و همچنين دلالان از اين گونه بازارها سودي نخواهند برد.

شرکت پردیس بان وجود خارجی ندارد
قاضي غلامعلي صادقي با اشاره به اين که شرکت پرديس بان وجود خارجي ندارد و هر گونه خريد و فروش سهام آن نيز غيرقانوني است گفت: اما مديران اين شرکت براي پاسخگويي به مراجعان و يا افرادي که سهام خريده اند بايد نياز خود براي تأسيس يک مکان را به دادستاني اعلام کنند تا تدابير لازم براي رفع مشکل سهام داران اتخاذ شود.

 وی همچنين افزود: امروز نياز کشور ساختن برج، پاساژ و پروژه هاي تجملاتي نيست بلکه مردم بايد براي ايجاد اشتغال و کمک به اقتصاد مقاومتي، کشور را ياري دهند و از سرمايه هاي خود براي توليد و رشد اقتصادي کشور استفاده کنند تا افرادي فرصت سودجويي نيابند.

مردم فریب تبلیغات این شرکت ها را نخورند
دادستان مشهد تصريح کرد: مردم به تبليغات واهي و فريبنده برخي شرکت هاي سرمايه گذاري توجه نکنند و مديران اين پروژه ها و شرکت ها نيز بدانند که تا ابد نقدينگي به اين مجموعه ها تزريق نخواهد شد تا اموال مردم مورد حيف و ميل قرار گيرد. چرا که ديگر بسياري از شهروندان گرفتار تبليغات واهي نمي شوند و در دام آنان گرفتار نخواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید