روند شاخص ارزی در هفته نیمه تعطیل

روند افزایش قیمت دلار متوقف می شود یا ادامه می یابد؟

کدخبر: ۱۵۴۴۵۷
در حالی که برخی فعالان انتظار دارند، در هفته نیمه تعطیل جاری، روند افزایش قیمت دلار تعدیل شود، گروهی دیگر باور دارند که این ارز پتانسیل افزایش بیشتر را دارد. به گفته فعالان دسته اول، خریدهای زیادی در 2 هفته گذشته صورت گرفته است، در نتیجه هفته جاری می‌تواند زمانی برای عرضه ارز خریداری شده باشد. عرضه قوی بازارساز در روز انتهایی هفته دیگر عاملی است که انتظارات افزایشی را تا حدی تعدیل می‌کند.
روند افزایش قیمت دلار متوقف می شود یا ادامه می یابد؟

با وجود این، برخی فعالان، به دلیل بالا بودن نرخ حواله درهم و بالا رفتن انتظارات افزایشی پس از عبور دلار از مرز 3 هزار و 700 تومان و افزایش تقاضای تجاری در انتظار رشد بیشتر قیمت هستند. برخلاف افزایش قیمت دلار، در آخرین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 6 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 109 هزار تومان رسید. سقوط بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر هزار و 200 دلار دلیل اصلی افت سکه بود؛ هرچند که افزایش قیمت دلار مانع از کاهش بیشتر آن شد. با افت روز پنج‌شنبه، سکه در اولین هفته آذرماه 3دهم درصد از ارزش خود را از دست داد تا میزان افت آن کمی کاهش پیدا کند. سکه در آخرین هفته آبان ماه حدود یک درصد کاهش قیمت را تجربه کرده بود.

روز پنج‌شنبه، دلار چهارمین افزایش متوالی را تجربه کرد تا به سطح 3 هزار و 750 تومان نزدیک‌تر شود. در آخرین روز هفته گذشته، دلار با 13 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 743 تومان رسید. به گفته فعالان، نرخ حواله درهم همچنان مهم‌ترین عاملی است که قیمت دلار را در بازار داخلی تحریک می‌کند. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز رشد درهم سهم زیادی در افزایش دلار داشت. در کنار این، رشد انتظارات افزایشی پس از عبور این ارز از مرز 3 هزار و 700 تومان دیگر عاملی بود که به رشد قیمت کمک کرد. دلار که در آخرین هفته آبان ماه، 1/ 1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، با رشد روز پنج‌شنبه توانست میزان بازدهی هفته گذشته خود را به 2/ 1 درصد برساند.

عوامل موثر بر افزایش قیمت

به گفته فعالان، بالا بودن نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که هفته گذشته قیمت دلار را تحریک کرد. پنج‌شنبه گذشته نرخ حواله درهم همچنان بالای هزار و 30 تومان باقی ماند. به باور برخی معامله‌گران بازار، وقتی قیمت درهم بالای محدوده یاد شده باشد، قیمت دلار در بازار داخلی ظرفیت رشد بیشتر و عبور از سطح 3هزار و 750 تومان را دارد. به‌عنوان مثال، با درهم هزار و 32 تومان، دلار در بازار داخلی بالای 3 هزار 770 تومان ارزش دارد.عده دیگری از افزایشی‌های بازار به روند قیمت دلار در آذرماه اشاره می‌کنند. به گفته این عده، روند قیمت شاخص ارزی در آذرماه سال‌های 93 و 94 افزایشی بوده است؛ امری که نشان‌دهنده بالا رفتن تقاضا در این مقطع زمانی از سال است. به گفته این عده، افزایش تقاضای تجاری و تسویه‌های دلاری شرکت‌ها از جمله عللی است که می‌تواند منجر به افزایش تقاضا در آذرماه شود. دیگر عاملی که زمینه رشد قیمت را می‌تواند فراهم کند، انتظارات افزایشی معامله‌گران تحت‌تاثیر روند قیمت شاخص ارزی است. به گفته فعالان، در دو هفته گذشته، قیمت دلار نه تنها از کانال 3 هزار و 700 تومان عبور کرده است، بلکه به آستانه سطح 3 هزار و 750 تومان نزدیک شده است. در این شرایط، روند صعودی دلار، انتظارات معامله‌گران فنی بازار را افزایشی‌تر کرده است.

 

عوامل موثر بر کاهش قیمت

مهم‌ترین دلیلی که انتظار برخی معامله‌گران ارزی را کاهشی می‌کند، امید آنها به تعدیل قیمت‌هاست. به گفته این دسته، قیمت دلار در 2 هفته گذشته تنها در مسیر افزایشی حرکت کرده است و اکنون زمان کاهش قیمت دلار است. در واقع در 2 هفته گذشته، عده‌ زیادی از معامله‌گران خریدهای ارزی انجام داده‌اند، در نتیجه این انتظار وجود دارد که این عده در سقف قیمت چند سال اخیر اقدام به فروش ارز خریداری شده کنند. عامل دیگری که ممکن است معامله‌گران ارزی را تشویق به فروش ارز کند، عرضه بازارساز است. به گفته فعالان، عرضه بازارساز در انتهای هفته گذشته نسبتا قوی بود؛ حتی بازارساز، روز پنج‌شنبه زودتر از حد معمول عرضه خود را آغاز کرد. انتظار می‌رود که در صورت ادامه این روند، قیمت دلار کمی افت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید