بررسی گزارش مجمع جهانی اقتصاد

هزینه اخراج نیروی کار در ایران بیشتر است یا کشورهای توسعه یافته؟

کدخبر: ۱۰۵۴۴۹
اخراج یک نیروی کار در ایران معادل 87 هفته دستمزد او برای کارفرما هزینه برمی دارد و ایران در رده بندی جهانی این شاخص در میان کشورهایی قرار گرفته است که کارفرمایانش بیشترین هزینه را برای اخراج نیروی کار می پردازند.
هزینه اخراج نیروی کار در ایران بیشتر است یا کشورهای توسعه یافته؟

به گزارش »اقتصاد نیوز» به نقل از مجمع جهانی اقتصاد هزینه اخراج یک نیروی کار در کشورهای مختلف باعث می شود تمایل به استخدام هم کاهش یابد. طیق گزارش های موجود -و بر مبنای اطلاعات سال 2010 میلادی-  هزینه اخراج یک نیروی کار در زیمبابوه برابر با 446 هفته حقوق فرد بوده است و این کشور از نظر هزینه اخراج نیروی کار برای کارفرما (شامل مجموع هزینه های ناشی از پرداخت سنوات و حقوق بیکاری و جریمه ها و هزینه های اداری برای کارفرما) در صدر فهرست قرار داشته است.

این در حالی است که کشورهای مشترک المنافع، استرالیا، پرو، عمان و کشورهای اسکاندیناوی کمترین هزینه را برای اخراج نیروی کار داشتند. در سال 2010 میلادی هزینه اخراج یک نیروی کار در کشور روسیه برابر با 17 هفته حقوق بوده است و در کشورهای عمان و استرالیا معادل 4 هفته حقوق بوده است.

طبق این گزارش هزینه اخراج نیروی کار در کشور ایران برابر با دستمزد 87 هفته کاری بود که نسبت به سال 2008 میلادی رشد داشته است و به زعم شمار زیادی از تحلیلگران اقتصادی همین مساله سبب شده است تا نرخ استخدام رسمی در ایران سیر نزولی به خود بگیرد. آمارها نشان می دهد هزینه اخراج نیروی کار در کشور ترکیه در سال مورد مطالعه برابر با 95 هفته دستمزد و در کشور پاکستان معادل 90 هفته دستمزد بود.

هزینه اخراج یک نیروی کار در آفریقای جنوبی در سال 2013 میلادی برابر با 24 هفته حقوق بوده و این هزینه در اندونزی معادل 108 هفته و در چین معادل 91 هفته حقوق بود. در این گزارش هزینه بالغ بر 69 هفته حقوق برای اخراج یک نیروی کار، هزینه گزافی معرفی شده که مانع از عملکرد صحیح و پویای اقتصاد می شود.

در این گزارش اطلاعاتی در مورد هزینه اخراج یک نیروی کار در آمریکا ارایه نشده است و دلیل این مساله هم بحرانهای اقتصادی سالهای اخیر در آمریکا و مشکلات ناشی از آن بوده است. در این گزارش مدت زمان بیکاری هر نیروی کار تا پیدا کردن شغل تازه در آمریکا بالغ بر 6 ماه گزارش شده که نسبت به سال 2008 میلادی یعنی قبل از بحران اقتصادی 4 ماه رشد داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید