گزارش اقتصادنیوز از نشست کارآفرینان تکنولوژی در تهران

«استارت‌آپ گرایند» پاتوق کارآفرینان جوان

کدخبر: ۱۰۹۵۱۷
ششمین «استارت‌آپ گرایند» تهران شب گذشته با حضور مدیرعامل یکی‌ از حامیان توسعه کارآفرینی در حوزه تکنولوژی در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد؛ رویدادی که به کارآفرینان این حوزه کمک می‌کند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.
«استارت‌آپ گرایند» پاتوق کارآفرینان جوان
«استارت‌آپ گرایند» رویدادی است که شاید حتی اسم آن را نشنیده باشید، اما این رویداد در تهران برگزار می‌شود و افراد زیادی هم مشتاق شرکت در آن هستند. استارتاپ عنوانی است که اغلب به شرکت‌های نوپا در حوزه تکنولوژی داده می‌شود؛ شرکت‌هایی که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر به وجود می‌آید. کسب و کار‌‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک، یاهو، اپل، آمازون، مایکروسافت و... همگی زمانی استارت‌آپ به حساب می‌آمدند. 
 
اما «استارت‌آپ گرایند» چیست؟ «استارت‌آپ گرایند» رویدادی است که در 150 شهر دنیا در 65 کشور به صورت ماهانه برگزار می‌شود. استارت‌آپ گرایند یک جامعه‌ استارت‌آپ جهانی است که برای آموزش، الهام بخشی و ارتباط موثر کارآفرینان طراحی شده است. در این رویداد،  موسسان، کارآفرینان و مربیان و سرمایه گذاران موفق محلی داستان‌های شخصی و درس‌هایی را که از ساخت کمپانی‌های موفق گرفته‌اند، با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

به گزارش «اقتصادنیوز» ششمین استارت‌آپ گرایند تهران در تاریخ 22 دی ماه در شرکت آواتک (که با هدف شتاب‌دهی به استارت‌آپ‌ها بنا شده است) برگزار شد. محسن ملایری، مدیرعامل آواتک مهمان ویژه برنامه این ماه استارت‌آپ گرایند بودند. ملایری در ساخت اکوسیستم استارت‌آپ و کارآفرینی در ایران با فعالیت‌های همچون استارت‌آپ ویکند و هفته جهانی کارآفرینی فعالیت داشته‌ است. او از موسسان آواتک است؛ آواتک یک شرکت شتاب‌دهنده است که از طریق فراهم آوردن پول، سرمایه اولیه، آموزش، فضای کاری و... به کارآفرینان و تیم‌های کارآفرینی کمک می‌کنند تا استارت‌آپ‌هایی پایدار بسازند.
افرادی که تا به حال در این‌گونه رخداد‌ها شرکت نکرده‌اند، ممکن است کمی غافلگیر شوند؛ زیرا این گونه رخداد‌ها به‌تازگی در ایران مرسوم شده‌اند و در برداشت اول ممکن است کمی عجیب به نظر برسند. نکات قابل توجه در این باره؛ اول از همه نحوه اطلاع رسانی در رابطه با اینگونه رخداد‌ها است، که بسیار بی سر صدا است؛ به طوری که شما باید پیگیر اینگونه فعالیت‌ها باشید تا بتوانید از برگزاری آنها اطلاع پیدا کنید. البته اینگونه رویداد‌ها برای کارآفرینانی است که در فکر راه‌اندازی یک استارت‌آپ هستند.

بسیاری از جوانان که در ایران امروز به فکر راه اندازی کسب و کار در حوزه تکنولوژی هستند و می‌خواهند استارت‌آپ راه‌اندازی کنند به احتمال زیاد تجربه‌ای در این زمینه ندارند و پیش از این رویداد‌ها، رخدادی برای آشنایی بیشتر با اینگونه فعالیت‌ها نداشته‌اند. لذا با شرکت در این رخداد‌ها می‌توانند از تجربیات دیگر کارآفرینان استفاده کنند و با داستان شکل‌گیری و چالش‌های پیش روی دیگر استارت‌آپ‌ها آشنا شوند. به علاوه افراد و تیم‌های کارآفرین می‌توانند با یکدیگر آشنا شوند و در صورت نیاز با یکدیگر کار کنند و حتی تیم‌های تازه تشکیل دهند.

تجربه منحصر به فرد دیگری که به احتمال زیاد افراد آن را در حالت عادی تجربه نمی‌کنند، جو بسیار صمیمی حاکم بر اینگونه رویداد‌ها است. بدین ترتیب که شما پس از پذیرش و دریافت کارت ورود، برچسب اسم و حوزه فعالیت را بر سینه می‌زنید. در این شرایط شرکت کنندگان به راحتی می‌توانند نام و حوزه کاری دیگر شرکت کنندگان را ببینند. اما موضوع جالب این است که افرادی که تا به حال یکدیگر را حتی یک بار هم ندیده‌اند، با ورود به فضای استارت‌آپ گرایند با توجه به علایق خود و خواندن برچسب‌های نصب شده بر سینه دیگر شرکت کنندگان به راحتی شروع به برقراری ارتباط با یکدیگر می‌کنند و در رابطه با موضاعات و چالش‌های پیش رویشان با یکدیگر به گفت و گو می‌پردازند.

اینگونه رخداد‌ها به نزدیک‌تر شدن جامعه کارآفرینان جوان و بازدهی بیشتر و موفقیت آنها کمک بسزایی می‌کند. تنها جوانانی را در نظر بگیرید که ایده‌های نو برای کسب و کار خود دارند، اما حتی نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند و چالش‌های پیش رویشان چیست؟ یا افرادی را نظر بگیرید که به دلیل نداشتن تیم، ایده‌هایشان هنوز در مرحله طرح باقی مانده است و با شرکت در اینگونه رویداد‌ها می‌توانند با افراد جدیدی آشنا شوند که شاید در آینده‌ای نزدیک بتوانند با یکدیگر تیم تشکیل دهند. اینگونه فعالیت‌ها کمک‌های شایانی به جامعه کارآفرینان می‌کند.

شروع استارت‌آپ گرایند ششم در آواتک با دریافت کارت، و گپ و گفت و گو‌های دوستانه و پذیرایی‌های اولیه همراه بود. در این بین جوانان بسیاری بودند که به‌تازگی و پس از اتمام تحصیلات خود به ایران بازگشته بودند و حتی در شرکت‌های خارجی کار کرده بودند و پس از کسب تجربه، قصد داشتند در ایران استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کنند. رویداد روز گذشته پر بود از شرکت‌کنندگانی که برای اولین بار با یکدیگر آشنا می‌شدند و با هیجان خاصی از ایده‌ها و برنامه‌هایشان صحبت می‌کردند.

پس از اتمام بخش اول در سالن گردهمایی آواتک، میلاد صابری، برگزارکننده «استارت‌آپ گرایند تهران» گفت و گویی یک ساعته با محسن ملایری انجام داد. ملایری در  این گفت و گو با اشاره به فعایت‌هایش در «استارت‌آپ ویکند» از دغدغه‌های خود در گذشته برای طرح شتاب‌دهنده آواتک صحبت کرد. وی افزود: پیاده سازی آواتک نزدیک به دو سال به طول انجامید و با چالش‌های فراوانی همراه بود. جذب سرمایه‌گذار و قانع کردن سرمایه‌گذاران واجد شرایط کار بسیار سختی بود. زیرا شتاب‌دهنده‌ها ریسک بالایی در سرمایه گذاری دارند و از بین چندین تیم که بر روی آنها سرمایه گذاری می‌شود، تعداد کمی از آنها موفق می‌شوند تا کسب و کاری موفق داشته باشند. آواتک هم در سود و هم در شکست اینگونه استارت‌آپ‌ها سهیم است.

ملایری در توضیحاتی در مورد سازوکار آواتک گفت: آواتک هر 6 ماه یک‌بار دوره‌های خود را برگزار می‌کند و در هر دوره تیم‌ها یا افراد با ارسال ایده‌ها و برنامه‌های استارت‌آپ‌های خود در آواتک ثبت نام می‌کنند. از بین تیم‌ها تنها 20 تیم انتخاب می‌شوند. در دوره «پیش‌شتاب‌دهی» که دو ماه است، این تیم‌ها آموزش‌های فشرده‌ به همراه فضای کاری دریافت می‌کنند. در دوره شتاب‌دهی معمولا 10 تیم از 20 تیم انتخاب می‌شوند و بر روی آنها سرمایه‌گذاری اولیه می‌شود و خدمات کاملی به آنها ارائه می‌شود و در ازای این خدمات و سرمایه گذاری، آواتک 15 درصد از سهام شرکت را دریافت می‌کند. در انتهای برنامه، روز دمو یا ارائه فرا می‌رسد که در آن تیم‌ها استارت‌آپ‌های خود را به بینندگان و سرمایه گذاران ارائه می‌دهند  و سرمایه گذاران تصمیم می‌گیرند بر روی کدام تیم‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

پس از اتمام گفت و گوی صابری با ملایری، شرکت‌کنندگان به گفت و گو با یکدیگر و مهمانان ویژه پرداختند و حول کسب و کار‌های خود به تبادل نظر پرداختند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید