ناگفته‌هایی از بابک زنجانی در محضر بخش خصوصی/جدول مهمترین اظهارات 4 مقام دولتی

کدخبر: ۱۰۹۷۵۴
معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد:تا به امروز ما نمی‌دانیم دو میلیارد و 700 میلیون دلار این مملکت چگونه در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته و تا الان چیزی عایدمان نشده است و فقط گفته شده این فرد وکالت داده تا اموال اندکی که در کشور دارد در اختیار وزارت نفت قرار گیرد.
ناگفته‌هایی از بابک زنجانی در محضر بخش خصوصی/جدول مهمترین اظهارات 4 مقام دولتی

به گزارش «اقتصادنیوز»،از زمان شروع به کار دولت یازدهم، تعامل و رفت‌وآمد‌های دولتمردان با اعضای بخش خصوصی و در پارلمان بخش خصوصی به نحو چشمگیری افزایش یافته است. جلسات شورای گفت‌وگو منظم‌تر از دولت قبل در حال برگزاری است و وزرای اقتصادی بیش از قبل پذیرای نظرات بخش خصوصی هستند. امروز نیز معاون اول رئیس جمهور همراه با سه وزیر اقتصادی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی حضور یافت.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور؛ علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی؛‌محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت،معدن و تجارت و محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی امروز مهمان پارلمان بخش خصوصی بوده و با آنها درباره موانع بر سر تولید و مشکلات فعالیت بخش خصوصی به گفت‌وگو پرداختند.

در این جلسه ابتدا غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران خطاب به دولتمردان تاکید کرد که مدیران میانی نسبت به مصوبات دولت پنبه در گوش دارند که بیان این جمله باعث تشویق وی از سوی اعضای حاضر در اتاق بازرگانی شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز در این جلسه عنوان کرد: در سال 90 گفته شد که بخش خصوصی در فروش نفت ورود پیدا کند، ولی باید پرسید، چرا به اتاق بازرگانی نفت ندادند که بفروشد و یک مرتبه یک جوان را از کجا وارد سیستم فروش نفت کردند که تا به امروز ما نمی‌دانیم دو میلیارد و 700 میلیون این مملکت چگونه در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته است.

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی در این جلسه با تاکید بر این که بزرگترین مشکل اقتصاد ما نقش بزرگ دولت و فقدان بخش خصوصی کارآمد در اقتصاد است،گفت:اصلاح محیط کسب و کار راهکار اصلی دولت برای حضور موثر بخش خصوصی است.

نعمت‌زاده نیز با اشاره به این که من از ابتدای انقلاب این موضوع را مطرح کردم که نجات تولید در صادرات است،تصریح کرد: این درست است که بازار داخلی ما بازار متوسط مناسبی است اما برای رشد و تعالی شش یا هشت درصد جوابگو نیست. ما باید حتما در بازارهای خارجی حضور داشته باشیم.

در ادامه مهم‌ترین اظهارات مطرح شده در این جلسه آمده‌است:

اسحاق جهانگیری(معاون اول رئیس جمهور)

* در سال 90 گفته شد که بخش خصوصی در فروش نفت ورود پیدا کند، ولی باید پرسید، چرا به اتاق بازرگانی نفت ندادند که بفروشد و یک مرتبه یک جوان را از کجا وارد سیستم فروش نفت کردند که تا به امروز ما نمی‌دانیم دو میلیارد و 700 میلیون دلار این مملکت چگونه در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته است. اگر این پول به کشور بازنگردد، برای کشور تبدیل به روسیاهی خواهد شد و با آنکه از روزهای اول دولت یازدهم وارد این ماجرا شدیم و این فرد دستگیر شد، تا الان چیزی عایدمان نشده است و فقط گفته شده وکالت داده تا اموال اندکی که در کشور دارد در اختیار وزارت نفت قرار گیرد.

* موضوع این است که این فرد چگونه وارد سیستم شده و اگر مشخص نشود، ممکن است افراد دیگری وارد شوند.باید پرسید بخش خصوصی تا کی می‌تواند با رئیس بانک مرکزی ساعت‌ها مذاکره کند یا در هر ساعتی که بخواهد به هر وزارتخانه‌ای وارد شده و وزیرش را از جلسه بیرون بکشد. باید مشخص شود چه کسی در پشت پرده از این طرح حمایت کرده است.

* یک زمانی گفتند پول ایران را ببریم در صرافی‌های دوبی بفروشیم و ظرف 18 ماه 22 میلیارد دلار پول این مملکت به خارج رفت، ولی الان پتروشیمی‌ها برای عرضه پنج میلیون دلار در بازار باید هماهنگ کنند، مواظب باشیم دوستان دیگر به اسم فساد آدرس اشتباه به ما ندهند، ما خودمان می‌دانیم فساد کجا اتفاق افتاده است.

 

محمدرضا نعمت‌زاده (وزیر صنعت،معدن و تجارت)

*50 درصد از نیروهای وزارت صنعت،معدن و تجارت تا پایان دولت یازدهم کاهش پیدا می‌کند.

* من از ابتدای انقلاب این موضوع را مطرح کردم که نجات تولید در صادرات است. این درست است که بازار داخلی ما بازار متوسط مناسبی است اما برای رشد و تعالی شش یا هشت درصد جوابگو نیست. ما باید حتما در بازارهای خارجی حضور داشته باشیم.

* در سال 1389 جایزه کوچکی به عنوان جایزه صادراتی لغو شد، در صورتی که این موضوع باید در ردیف بودجه در نظر گرفته شود. چرا که از سال 1389 به بعد با حذف این جایزه، صادرات فنی و مهندسی عملا نصف شد.

 

علی طیب‌نیا(وزیر امور اقتصاد و دارایی)

* در یک سال و چند ماه گذشته سعی کردیم در شورای گفت‌وگو و سایر نهادهای مرتبط ارتباطمان را با فعالان بخش خصوصی تقویت کنیم.

* در گذشته سیاست واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی انجام می‌شد در حالی که به نظر می رسد بدون اصلاح محیط کسب و کار راهبرد واگذاری نتیجه مطلوبی ندارد. ما راهکارمان را براساس اصلاح محیط کسب و کار قرار داده‌ایم تا از این طریق بتوانیم زمینه حضور بخش خصوصی را به شکل مطلوب‌تر فراهم کنیم.

* استنباط ما این است که میتوان به سادگی به رتبه هفتادم دنیا برسیم. ما سال گذشته توانستیم از رتبه 152 به رتبه 130 از نظر محیط کسب و کار دست پیدا کنیم.ما باید با همدلی یکدیگر سعی کنیم مشکلات از سر راه حذف کنیم.

محمود حجتی(وزیر جهاد کشاورزی)

* بخش کشاورزی در زمینه بازاریابی و صادرات به شدت رنج می‌برد؛ به گونه‌ای که هفت - هشت محصول اساسی کشاورزی از قبیل مرغ، تخم‌مرغ، سیب و خرما روی دستمان مانده و در بازاریابی‌شان گرفتار شده‌ایم.

* باید راهکاری پیدا کنیم که تولید در کشور اقتصادی شود. متاسفانه سازوکارهایمان به گونه‌ای است که در آنجایی که تولید داریم نمیتوانیم آن را به بازار هدف برسانیم و از طرفی به صورت ناخودآگاه دنبال این هستیم که اگر ارزی در اختیار داریم تولید سایر کشورها را وارد کنیم. امروز بخش کشاورزی در این زمینه به شدت رنج می‌برد.

* امروز در تخم مرغ و مرغ دچار بحران هستیم، چرا که بیش از یک میلیون تن مازاد تولید داریم. با وجود آن که صادرات ما بیش از دو برابر شده است.

* در زمینه سیب و خرما همین مشکل وجود دارد و بیش از یک میلیون تن اضافه تولید در زمینه تولید سیب داریم. همچنین خرماها روی دست‌مان باقی مانده است. ما حداقل باید 500 هزار تن سیب صادر کنیم اما در حال حاضر بیش از 200 هزار تن امکان صادرات نداریم. البته در زمینه صادرات میگو افزایش 80 درصدی داشته‌ایم.

غلامحسین شافعی (رئیس اتاق بازرگانی ایران)

* علی‌رغم آنکه دولت اراده جدی برای اصلاح امور دارد، تصمیمات درست دولت از مرحله تصویب تا اجرا فاصله زیادی دارد و مجریان رده‌پایینی پنبه در گوش خود گذاشته‌اند.

* در این شرایط، ضرورت همکاری بیشتر دولت و بخش خصوصی وجود دارد، چرا که دولت یازدهم میراث‌دار سیاست‌های نادرست پیشین است که به شکل رکود بی‌سابقه و تخریب انواع سرمایه‌های اجتماعی، فیزیکی و زیست‌محیطی خود را نشان می‌دهد یا به صورت سقوط اخلاقی در جامعه ظاهر شده است.

*سقوط قیمت نفت اوضاع را وخیم‌تر کرده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2015 نیز این گرفتاری را داشته باشیم. این شوک‌های منفی یکی پس از دیگری بر پیکره اقتصاد نتیجه‌ای جز تنزل اقتصادی و کاهش درآمد دولت در پی نخواهد داشت.

* پول در چرخه ناکارآمد دلالی و خدمات نامولد به گردش درآمده،از آنجایی که ما درگذشته نتوانستیم در بخش تولید نیازهای مصرف جامعه را برطرف کنیم، با رشد درآمدهای نفتی، تنها هزینه‌های جاری را پرداخت کردیم که نابسامانی کنونی به وجود آمد، اما آنچه مهم است این که منابع مالی ما هم‌اکنون محدود است و باید در تخصیص منابع،اولویت‌بندی صورت گیرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید