اقتصادنیوز گزارش می دهد

نیم نگاه بازار پلیمرها به مذاکرات / تردید در رفتار فعالان بازار محصولات پتروشیمی موج می زند

کدخبر: ۱۲۱۷۲۱
مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 5+1 حتی به بازار محصولات پلیمری سرایت کرده تا جایی که اغلب فعالان بازار با اتخاذ استراتژی صبر و نظاره ، با کاهش حجم خرید خود به پیگیری خبرهای سیاسی نشسته اند.

به گزارش اقتصادنیوز، مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 5+1 حتی به بازار محصولات پلیمری سرایت کرده تا جایی که اغلب فعالان بازار با اتخاذ استراتژی صبر و نظاره ، با کاهش حجم خرید خود به پیگیری خبرهای سیاسی نشسته اند. این وضعیت باعث شده تا یک جو بیم و امید در بازار شکل بگیرد که رفتار آتی فعالان بازار را رقم خواهد زد.

در هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران به نسبت هفته مشابه آن با بیش از 2 هزار تن کاهش رو به رو شد که نشان دهنده عقب نشینی نسبی خریداران است. این در حالی است که با توجه به تعطیلات پایان هفته گذشته و مصادف با شب های قدر ، این کاهش منطقی به نظر می رسد اما بورس کالا با تغییر روزهای عرضه محصولات شیمیایی تلاش کرد تا کمترین تأثیر به بازار وارد شود.

در هر حال کاهش جذابیت خرید ، کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی و دورنمای مبهم بازار در کنار ضعف نقدینگی کار دست بازار پلیمرها داد و نهایتاً معاملات این قبیل مواد اولیه با کاهش حجم و افت نرخ ها به کار خود پایان داد. این در حالی است که با توجه به کاهش ادامه دار حجم معامله در بورس کالا ، تغذیه بازار از منبع بورس با وقفه صورت گرفته که به کاهش حجم عرضه ها در بازار منتهی شده است.

در ابتدای هفته گذشته برخی از گریدهای پلیمری با رشد نرخ رو به رو شدند ولی در اواسط هفته و تا پیش از تعطیلات ، کاهش قیمت ها چهره اصلی بازار را تشکیل داد تا جایی که اغلب رشدهای ابتدای هفته را نیز از دست داد.

در اواسط هفته گذشته و در روز پایان بازار F7000 پتروشیمی مهر ، 5110 ، BL3 ، 2100 ، 2420h ، 0075 و 2102 گریدهایی بودند که کاهش قیمت داشته ولی در همین زمان 0190 ، 0209 و 020 با رشد قیمت همراه بودند. با توجه به شتاب بیشتر افت قیمت ها در پایان هفته و عدم مخابره اخباری دقیق و درست از مذاکرات ایران و 5+1 به نظر می رسد باید ادامه کاهش قیمت ها را به صورت پراکنده و نه گسترده در ابتدای هفته آینده را محتمل بدانیم.

 این در حالی است که در 22 تیرماه قیمت های پایه جدید اعلام خواهد شد که با توجه به رشد محدود قیمت های جهانی و همچنین افزایش متوسط قیمت دلار ممکن است برخی از گریدها با افزایش قیمت رو به رو شوند. این وضعیت دورنمای شکننده ای را پیش روی بازار در ابتدای هفته آینده قرار می دهد.

تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز نتیجه مشخصی از مذاکرات ایران و 5+1 مخابره نشده و هم دست یافتن به توافق و هم تمدید و یا حتی شکست آن محتمل است. با توجه به این وضعیت شکننده بازار نیز استراتژی صبر و نظاره Wait & See را برگزیده و به انتظار آینده نشسته اند تا چه دورنمای را برای بازار تعیین کند.

با توجه به شرایط خاص معاملات ، تعیین قیمت های پایه بر مبنای نرخ های جهانی و شرایط عرضه از سوی بورس کالا شاید رخدادهای سیاسی به صورت واقعی ، چندان هم بر بازار محصولات پتروشیمی مؤثر نباشد ولی جو روانی قدرتمندی را می تواند به این خرده بازار تزریق کند.


اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید