کناره‌گیری اتحادیه اروپا از کمک به کودکان گمشده

سالانه 250 هزار کودک در اروپا گم می‌شوند

کدخبر: ۱۲۳۴۲۹
سالانه 250 هزار کودک در اتحادیه اروپا گم می‌شوند؛ برای کمک به این کودکان تلفن‌های اضطراری رایگانی با بودجه اتحادیه اروپا در سطح کشورهای این اتحادیه فعال است. اما حالا اتحادیه اروپا می‌گوید دیگر حاضر به تامین بودجه فعالیت این تلفن‌ها نیست.
سالانه 250 هزار کودک در اروپا گم می‌شوند
الهام زهره‌وند-

هر سال 250 هزار کودک در اروپا گم می‌شوند، یعنی هر دو دقیقه یک کودک؛ و نیمی از آنها فراری هستند. تعدادی دیگر از این کودکان، از مناطق جنگ‌زده فرار کرده‌اند، یا قربانی سوءاستفاده جنسی بوده‌اند. عده‌ای را هم یکی از والدینشان ربوده‌اند.

در این بین وجود کودکان مهاجر مشکل بزرگی است. به‌طور میانگین نیمی از این کودکان در فاصله 48 ساعت پس از رسیدن به اتحادیه اروپا گم می‌شوند. این یک چالش بزرگ است و برای رفع آن باید مسئولان سیستم‌های درگیر با پناهجویان، سرپرستان قانونی کودکان و پناهگاه‌ها در هماهنگی کامل باشند. انجام این هماهنگی می‌تواند از فواید «فدراسیون کودکان گمشده» در اروپا باشد. هر چند به گفته منتقدان این وضعیت هنوز چندان کامل نیست، اما مسئولان این فدراسیون می‌گویند در حال حرکت به این نقطه هستند که البته نیازمند چارچوب‌های قانونی است.

اکنون شماره تلفنی به‌طور رایگان در اختیار والدین قرار دارد تا بتوانند کودکان گمشده را پیدا کنند. اما بودجه‌ای که اتحادیه اروپا به این شماره تلفن اختصاص داده، تا پایان سال جاری میلادی تمام می‌شود و اتحادیه اروپا ادامه کار را بر عهده هر یک از کشورهای عضو گذاشته است. این بودجه 4.5 میلیون یورو برای هر دو سال است.

به گزارش یورو نیوز، دلفین مورالِس، دبیرکل فدراسیون کودکان گمشده در اروپا که متشکل از 30 سازمان از 24 کشور است، با بیان اینکه بین سال‌های 2012 تا 2014 تعداد تماس‌ها با خطوط اضطراری کودکان گمشده 200 درصد افزایش داشته است، تاکید کرد: این خطوط می‌تواند پشتیبانی عاطفی برای خانواده‌هایی باشد که کودکان خود را گم کردهاند.

 وی افزود: تعداد زیادی از فعالان در این زمینه داوطلب هستند و تنها 40 درصد دستمزد می‌گیرند؛ بنابراین فکر می‌کنم درصورت پایان یافتن تخصیص بودجه به این امر از سوی اتحادیه اروپا، داوطلبان به کار خود ادامه می‌دهند. البته هزینه اجاره، تلفن و لوازم‌التحریر همچنان باقی می‌ماند. به این ترتیب با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم 56 درصد این خط‌های اضطراری برای ادامه فعالیت به بودجه اتحادیه اروپا نیاز دارند. در بخشنامه عمومی اتحادیه اروپا آمده است که هر کشوری موظف است دسترسی مردم به این خط اضطراری را فراهم کند ولی همه کشورها این بودجه را ندارند.

 دبیرکل فدراسیون کودکان گمشده خاطرنشان کرد: تلفن‌های اضطراری در این فدراسیون کمک می‌کند فراسوی مرزها عمل کنیم. دو ماه پیش نوزادی را از ایتالیا به فرانسه و سپس به اسپانیا برده بودند. با خطوط اضطراری به سرعت ارتباط بین کشورها برقرار شد، کودک را پیدا کردند و به خانواده خود تحویل دادند.

 کاترین بیردر، نماینده ائتلاف لیبرال دموکرات‌ها در پارلمان اروپا نیز در انتقاد به حذف بودجه فعالیت خطوط اضطراری کودکان گمشده گفت: بودجه برقراری این خطوط در مقایسه با دیگر بودجه‌های اتحادیه اروپا هرگز زیاد نیست. 4.5 میلیون یورو معادل یک سفر نمایندگان پارلمان اروپا از بروکسل مقر این پارلمان به استراسبورگ به مدت یک هفته است. من نمایندگان زیادی را می‌شناسم که حاضر هستند به این سفر نروند، چنانچه بدانند این پول برای کمک به کودکان گمشده هزینه می‌شود. این کودکان با ما بیگانه نیستند. اگر کودک ما از خانه فرار کند باید برای کمک گرفتن با این خطوط تماس بگیریم و اگر آنها را قطع کنیم شانس خود را از دست داده‌ایم.

 وی ادامه داد: باید ببینیم از چه راهی می‌توانیم این بودجه را تامین کنیم؛ زیرا این سرویس بسیار حیاتی است. 

آلن رُمو، افسر پلیس واحد مرکزی گمشدگان پلیس فدرال بلژیک نیز از منتقدان حذف بودجه خطوط اضطراری کودکان گمشده است. وی اظهار کرد: از طریق این خط‌ها اطلاعات حیاتی زیادی منتقل می‌شود. به نظر می‌رسد مردم بیشتر مایل به تماس با تلفن‌های غیردولتی هستند و در مرحله اول، کمتر با پلیس تماس می‌گیرند. در نتیجه خیلی بد می‌شود اگر این امکان از بین برود. 

این افسر پلیس یادآور شد: تعدادی از موارد مربوط به کودکان گمشده، پایان بدی داشته‌اند اما شاید بتوان گفت در مجموع اوضاع خیلی بد نیست و می‌توان کودکان را پیدا کرد. 

به اعتقاد فعالان حمایت از کودکان، بسیاری از کسانی‌که در زمان‌های ابتدایی گم شدن کودکان با خطوط اضطراری رایگان تماس می‌گیرند، دوستان کودک گمشده هستند که در آموزش‌های خود با این شماره آشنا می شوند؛ و اگر بودجه این کار قطع شود دیگر آن سوی خط کسی پاسخگو نیست و شاید برای کمک دیر شود. قطع بودجه این امر می‌تواند منجر به ایجاد هزینه‌هایی همچون درمان -در مراحلی که کودک توسط قاچاقچیان به هر نحوی آسیب می‌بیند- شود و با توجه به تعداد بالای کودکان گمشده این اتفاق می‌تواند هزینه‌هایی به‌مراتب بالاتر به کشورهای اتحادیه اروپا تحمیل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید