انتظار برای تثبیت بازار پتروشیمی با دورخیز پلیمری بورس کالا

کدخبر: ۱۲۷۲۳۵
بهبود نسبی حجم معاملات در هفته های اخیر در حالی رخ می دهد که هفته گذشته شاهد کاهش حجم معاملات بودیم اما هنوز هم جهت گیری کلی قیمت ها مثبت است. به نظر می رسد با بهبود حجم تولید در صنایع پایین دستی روند عمومی تقویت بازار باز هم در هفته های آینده ادامه یابد.

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران به 47 هزار و 123 تن رسید که به نسبت هفته پیش از آن با 9 هزار و 821 تن کاهش رو به رو شده بود.

کاهش 14 هزار تنی حجم عرضه ها را می توان مهمترین دلیل کاهش حجم معاملات دانست ولی پس از آن افزایش برخی از قیمت های پایه ، دورنمای مبهم بازار و بی میلی برخی از خریداران در کنار پایان یافتن زمان تقاضای فصلی برای بسیاری از محصولات را می توان از دلایل این وضعیت برشمرد. در صورت نادیده گرفتن حجم معاملات دو هفته پیش ، هم اکنون همین حجم نیز بالاترین حد از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون خواهد بود.

در بازار داخلی پلیمرها در هفته ای که گذشته شاهد افزایش آرام قیمت ها بودیم که رشد نرخ های پایه را می توان مهمترین دلیل آن برشمرد ولی این همه ماجرا نبود. پس از آزادسازی استفاده از سهمیه های سالیانه به جای ماهانه شاهد افزایش خودنمایی واسطه ها بودیم که در نهایت به مدیریت بازار و افزایش حجم تقاضا با محوریت برخی خریداران خاص منجر شد. این وضعیت در حالی اهمیت بیشتری پیدا می کند که شایعات مختلفی از ورود بسیاری از شرکت های بزرگ به فاز اورهال به گوش رسیده که در کنار نزدیکی به ماه محرم ، عید غدیر و بازگشت حجاج از هم اکنون تقاضای فصلی افزایش یافته و می تواند باز هم به سیگنالی برای تقویت تقاضا منجر شود.

کمیاب شدن PVC و یا بسیاری از گریدهای دیگر در بازار داخلی ، شایعه توقف خط تولید X5 استاندارد پتروشیمی مارون ، شایعه توقف فاز دوم پتروشیمی تندگویان و کاهش عرضه PET بطری در بورس کالا ، شایعه اورهال پتروشیمی پارس که استایرن منومر تولید کرده و ماده اولیه اصلی پلی استایرن است و کاهش عرضه پلی استایرن در بورس کالا ، شایعه ورود خط 0209 امیرکبیر به فاز اورهال در کنار بالابودن نسبی عرضه ها از سوی سایر تولیدکنندگان و ترس از افزایش بیشتر قیمت ها را می توان مهمترین شایعات این روزهای بازار به شمار آورد.

حجم معاملات هفتگی پلیمرها در بورس کالای ایران تن

تاریخ

28 شهریور تا 2 مهر

21 تا 26 شهریور

14 تا 20 شهریور

7 تا 12 شهریور

31 مرداد تا 5 شهریور

حجم معامله

47123

56944

39645

28683

38503

میزان تغییر به نسبت هفته قبل

-9821

17299

10962

-9820

38503

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید