گزارش تکمیلی اقتصادنیوز از حضور نعمت‌زاده در اتاق:

اعلام اولین گشایش‌ها/جلالپور: بیش از هزار ال سی در آستانه بازگشایی/نعمت‌زاده:ظرف چند هفته روابط بانکی برقرار می‌شود / نعمت‌زاده:موقع قرائت بیانیه اشکم جاری شد

کدخبر: ۱۳۵۴۲۵
در اولین روز اجرای برجام وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی حاضر شد.
اعلام اولین گشایش‌ها/جلالپور: بیش از هزار ال سی در آستانه بازگشایی/نعمت‌زاده:ظرف چند هفته روابط بانکی برقرار می‌شود / نعمت‌زاده:موقع قرائت بیانیه اشکم جاری شد
فاطمه شیرزادی:

محسن جلالپور، رئیس اتاق ایران در آغاز جلسه از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خواست یک دقیقه بایستند و به افتخار موفقیت ایران در به نتیجه رسیدن برجام، تیم مذاکره کننده را تشویق کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، پس از شروع این جلسه ابتدا محسن جلالپور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در سخنانی درباره اهمیت موفقیت تیم مذاکرات در به نتیجه رساندن اجرایی شدن برجام گفت: آن همه ناز و تنعم که خزان می فرمود عاقبت در قدم باد صبا آخر شد. ما بیش از سال 92 به آینده اقتصاد ایران امیدواریم و باور داریم تدبیر در کشور جاری است.

وی با بیان اینکه همه دغدغه های کشور راه حل اقتصادی دارد، افزود: معضلات مختلف حل نمی‌شود مگر اینکه اقتصاد به مسیری درست سوق داده شود.

جلالپور با تصریح اینکه رونق اقتصاد فقط با تامین سرمایه موفق می‌شود، اضافه کرد:امروز بایستی بخش خصوصی با تامین و جذب سرمایه وارد عرصه اقتصاد شود.

او در ادامه بر اهمیت رونق کسب و کار تاکید کرد و گفت: در طول دو سال گذشته با همه مشکلات توانسته‌ایم فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم. اگر امروز این فرایند آغاز شود مردم موتور محرکه آن خواهند بود.باید با اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر همه مردم را به صحنه بیاوریم.جوان پرشوری که از دیوار سفارت بالا می‌رود یا خبرنگاری که علیه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی می‌نویسد اگر بداند هزاران فرصت شغلی را از هموطنانش می‌گیرد هرگز این کار را نخواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، رئیس اتاق ایران در ادامه با انتقاد از اینکه هنوز استراتژی معین برای توسعه نداریم، گفت: برجام به ما آموخت اگر مردم را صادقانه به صحنه آوریم کشور قدرتمند می‌شود.استفاده از فرصت‌های برجام با شکوفایی اقتصادی به دست می‌آید.تنها راه تحریم نشدن اقتدار و صلابت اقتصاد ایران است.بخش خصوصی ایران با تدبیر رهبری، تلاش دولت و تیم مذاکره کننده را دستاوردی بزرگ می‌داند و خود را موظف به اقداماتی برای ادامه مسیر و تغییر پارادایم کشور می‌داند.

وی تصریح کرد:از حاکمیت انتظار می‌رود با توجه به اقتصاد، فضایی برای رقابت سالم و آزاد فراهم کند.امروز بایستی همه ما نگاه به شرایط جدید اقتصادی و توسعه پایدار بر مبنای اقتصاد مقاومتی و متکی به مردم داشته باشیم.

جلالپور همچنین به گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول درباره نرخ رشد اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: صندوق بین‌الملی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در پنج سال پیش را را بین چهار تا 5.5 درصد پیش‌بینی کرد.صندوق بین‌المللیل پول امیدوار است بنگاه‌های ایران شاهد افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری باشند.

به گزارش اقتصادنیوز، پس از سخنرانی جلالپور،‌ محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران پیوست.

لازم نیست با الحاق به WTO تعرفه‌ها را صفر کنیم
همچنین اسفندیار امیدبخش، مديركل سابق دفتر نمايندگی تام‌الاختيار تجاری ايران نیز در این نشست، با تاکید بر اهمیت آغاز شدن مذاکرات الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت (WTO) گفت: ما امروز بدیل و جایگزینی جز مذاکرات در سطح منطقه و روابط دوجانبه و چندجانبه با سایر کشورها نداریم.

در ادامه نیز محمدصادق ضیایی بیگدلی ، قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران، درباره الحاق ایران به WTO اظهار کرد: از زمانی که فرایند الحاق شروع می شود جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای کشور رخ می‌دهد.درباره اثر الحاق به سازمان جهاتی تجارت بر تراز تجاری نیز کشورهایی مثل چین خوب از فرصت استفاده کرده‌اند اما روسیه نتوانسته جهش تجاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: هیچ گاه در ایران تعرفه‌ها اثر حمایتی قابل توجهی نداشته است. درباره نحوه مدیریت چالش پایین آوردن تعرفه‌ها باید توجه کرد که لازم نیست با الحاق تعرفه‌ها صفر شوند. می‌توان در بعضی موارد حتی با چانه‌زنی بعضی تعرفه‌ها راهم بالا برد. البته پیشنهاد تعرفه خیلی بالا هم منجر به طولانی شدن مذاکرات الحاق می‌شود، ولی تعرفه‌ها قرار نیست صفر شوند.

ضیایی بیگدلی همچنین اظهار امیدواری کرد که با همکاری مستمر بخش خصوصی فضای چند سال آینده به سمت تعامل بیشتر با اقتصاد جهانی پیش برود.

موقع قرائت بیانیه اشکم جاری شد
به گزارش اقتصادنیوز، در ادامه این نشست محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ابتدا گفت: این روز به یادماندنی را تبریک می‌گویم. یقین دارم اثرات این رخداد در آینده ببشتر مشخص می‌شود و انشاءالله از نتایج آن بهره‌مند می‌شویم.

وی ادامه داد:من از نزدیک شاهد بودم شما (بخش خصوصی) برای خرید و فروش کالا چه زحماتی متحمل شدید امیدوارم روزهای خوبی را باهم تجربه کنیم.

نعمت‌زاده سپس درباره سختی مذاکرات گفت: گاهی حتی آقای دکتر ظریف که بسیار مصمم بود با فشارهای داخلی می‌گفت نمی‌دانم چه می‌شود.احضار می‌شد به مجلس و بعد به هیات دولت می‌آمد، رنگش پریده بود. اما دیشب که چهره شاداب ایشان را دیدم موقع قرائت بیانیه (مشترک ظریف و موگرینی) اشکم جاری شد. آقای کری هم که خطاب به جامعه داخلی خود و بعضی جوامعی که نگرانی‌هایی دارند صحبت کردند.امیدواریم همه ما بالاخص در راس، شما فعالات اقتصادی از ثمره مذاکرات بهره‌مند شویم.

به گزارش اقتصادنیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خطاب به بخش خصوصی گفت: توپ در زمین شماست و ما هم در خدمت شما. موانع و بهانه‌ها برطرف خواهند شد و انشاءالله ظرف چند هفته روابط بانکی برقرار می‌شود.

وی خطاب به بخش خصوصی بیان کرد: باید با هم در جهت استفاده از این شرایط و پیاده کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم. من سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را چند بار خوانده‌ام. لازم نیست دنبال چیز دیگری برویم. اصول اقتصاد مقاومتی چکیده تجربه چند سال حکومت اسلامی است.در تمام زمینه ها باید از این سیاست‌ها استفاده کنیم و همچنین برنامه ششم که امروز احتمالا آقای رئیس جمهور تقدیم مجلس کرد.جمع این‌ها (برجام، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم) می‌تواند منشا حرکت به پیش باشد.

هدف‌گذاری سرانه 10 هزار دلاری برای ایرانیان
نعمت‌زاده تصریح کرد: با کار مداوم و شبانه‌روزی خوشبختانه کارهای خوبی انجام شده که خلاصه آن را تقدیم دولت کرده‌ایم. جزئیاتش در برنامه هم آمده است. ما سعی کردیم در این برنامه به این بپردازیم که چه باید کرد.اقدامات عملی را مشخص کرده‌ایم و خلاصه آن را در سایت می‌گذاریم. تقاضا می‌کنم دوستان ببینند و نظرشان را بگویند. هدف کلی این است که در آخر این 10 سال کشور از نظر رشدیافتگی به سطح کشورهای نوظهور صنعتی برسد. یعنی باید درآمد سرانه 10 هزار دلار شود. بعید است بتوانیم به کشورهای صنعتی برسیم اما می‌توانیم به کشورهای نوظهور برسیم.

وی با اشاره به هدف‌گذاری نرخ هشت درصدی رشد اقتصادی برای ایران گفت: خیلی‌ها می‌گویند رشد هشت درصدی غیر ممکن است اما ببینیم این ملت چگونه آن را ممکن می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز، نعمت‌زاده در ادامه خطاب به بخش خصوصی عنوان کرد: بیاییم کمبودهای همدیگر را بپوشانیم.در روانشناسی ثابت شده اگر مواردی را تکرار و تلقین کنیم همان حاصل می‌شود. اگر ناامیدی را در پیش بگیریم همه ناامید می‌شویم. اما اگر امیدواری را پیشه کنیم موفق می‌شویم.

وی یادآور شد: کسانی یک سال پیش می‌گفتند این مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد، حال می‌گویند ادامه نمی‌یابد.باید گفت این پیش‌بینی شما هم محقق نمی‌شود. کشور جز از طریق توسعه به جایی نمی‌رسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به بخش خصوصی گفت: باید یاد بگیریم یاد بدهیم و کمک کنیم و کشور را بسازیم. شما پارلمان بخش خصوصی هستید اما ما هم از متن بخش خصوصی آمده‌ایم. امیدواریم تمام مسوولان خود را جای مردن و بخش خصوصی بگذارند. قطعا باید مردم را محور قرار دهیم.

نرخ ارز  غیرواقعی است
نعمت‌زاده در ادامه به ذکر خاطره‌ای درباره نرخ ارز پرداخت و گفت: اول انقلاب درباره نرخ ارز شاهد دلار 69 ریالی بودیم. هرچه می‌گفتیم نرخ را آزاد کنید می‌گفتند نه. وقتی ارز 30 ، 40 تومان شد، در دولت سازندگی به آقای هاشمی عرض کردم اجازه بدهید نرخ واقعی شود. ایشان فوری تایید کردند و ارز 80 تومان شد. با سروصداها عقب نشینی کردیم  و نرخ ارز 60 شد. ارزش پول به این نبست که دودستی نگهش داریم، به تولید ملی و توانمندی اقتصاد ما بستگی دارد. در دولت سازندگی دوستان را به استفاده از ارز آزاد تشویق کردیم. آنها که این کار را کردند موفق شدند.

وی تصریح کرد: در این کشور نرخ ارز  غیرواقعی است ما نباید چیزهای غیرممکن بخواهیم.

درباره الحاق  به WTO مشکل فنی نداریم
نعمت‌زاده همچنین به بحث الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت اشاره کرد و گفت: درباره این الحاق ما مشکل فنی نداریم.موضوع سیاسی است و اگر امریکا وتو کند به نتیجه نمی‌رسد. اخیرا ما با سوییس صحبت کردیم که رژیممان را با آنها مرور کنیم. باید همزمان با کشورهای دیگر به صورت دوجانبه صحبت کنیم. یکی از مقامات سازمان اخیرا به من گفت بعید می‌دانم دیگر مخالفت شود. این حرف نشان می‌دهد پیش از این مخالفت‌هایی وجود داشت.

وی متذکر شد: برای بخش صنعت هم الحاق به WTO نگرانی ندارد.در کل صنعت هیچ نگرانی نمی بینم. به اندازه کافی ابزار و استثناهایی هست که ما از آنها استفاده کنیم ولی باید خود را آماده رقابت با جهان کنیم.

نعمت‌زاده تصریح کرد:نفت تهدید است اما تجار و صنعتگران باید به عنوان یک فرصت و توفیق اجباری استفاده کنند. باید از فضا بهره ببریم و خود را رقابت‌پذیر کنیم و روی تشک‌های رقابتی خارج از کشور مسابقه بدهیم.نباید در شهر و برزن خودمان بمانیم و از خود تعریف کنیم.

بیش از هزار ال سی در آستانه بازگشایی
به گزارش اقتصادنیوز،‌ در ادامه این نشست، محسن جلالپور، رئیس اتاق بازرگانی ایران خبر داد:امروز بیش از هزار ال سی برای بازگشایی روی میز بود. 14 فقره ال سی به مبلغ 100 میلیون یورو در بانک صنعت و معدن باز شده است. من آقای نعمت‌زاده را شاهد می‌گیرم، آنقدر دغدغه برای رسیدن به این لحظه داشته‌ایم که الان باید دست تک تک عزیزان را بوسید. سه‌شنبه هفته جاری نیز مراسمی درباره اقتصاد پساتحریم داریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی