با حمایت ایران از ثابت‌ نگهداشتن میزان تولید، نفت گران شد/ نفت برنت 34 دلار

کدخبر: ۱۳۸۰۵۶
پس از اینکه ایران از برنامه روسیه و عربستان برای ثابت نگهداشتن میزان تولید استقبال کرد،‌ قیمت نفت در معاملات آتی آسیا در روز پنجشنبه افزایش یافت. با این وجود تحلیلگران معتقدند این استقبال به معنای کاهش تولید از سوی ایران نخواهد بود.
با حمایت ایران از ثابت‌ نگهداشتن میزان تولید، نفت گران شد/ نفت برنت 34 دلار
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، بعد از اینکه قیمت نفت در جلسه گذشته رشدی هشت درصدی داشت، تحلیلگران بر این عقیده‌اند که بازارها بیش از حد به حمایت ایران واکنش نشان داده و بعید به نظر می‌رسد این اقدام عربستان و روسیه به کاهش عرضه مازاد جهانی منجر نخواهد شود.

ریک اسپونر، تحلیلگر بازار سرمایه در سیدنی اعلام کرد: « دیدگاه اکثر تحلیلگران این چنین است که بعید به نظر می‌رسد تولیدکنندگان برای توافق به منظور کاهش تولید به توافق برسند، این موضوع در صورتی منطقی است که دو شرط را ارضا کند. نخست، هر رشد قیمتی باید هرگونه افت کاهش تولید را جبران کند، یعنی کاهش معنادار تولید باید موجب افزایش چشمگیر قیمت شود. و دووم اینکه همه تولیدکنندگان یا دستکم تمام تولیدکنندگان بزرگ باید در این اقدام حضور داشته باشند. رسیدن به این دو شرط بسیار دشوار خواهد بود.» 
 
بر اساس این گزاش، قیمت هر بشکه نفت برنت با رشدی 19 سنتی به 34 دلار و 69 سنت رسید. این در حالی بود که در جلسه گذشته برنت با رشدی 7.2 درصدی مواجه شده بود.

هر بشکه نفت وست‌ تگزاس اینترمدییت  نیز با 60 سنت افزایش قیمت 31 دلار و 26 سنت معامله شد. این معیار قیمتی نفت نیز در جلسه گذشته 5.6 درصد افزایش قیمت داشت.
 
اسپونر اعلام کرد در حالی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به اخبار و شایعات در مورد کاهش تولید واکنش نشان‌ می‌دهند قیمت نفت همچنان پرنوسان باقی خواهد ماند. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران روز چهارشنبه با همتایان خود از کشورهای ونزوئلا،‌ عراق و قطر دیدار کرد ولی در خصوص همکاری ایران با کاهش تولید هماهنگ با روسیه،‌ عربستان و عراق اظهار نظری نکرد.  موسسه تحقیقاتی BMI در یادداشتی در روز پنجشنبه نوشت: « توافق تغییر اندکی در کاهش عرضه مازاد جهانی خواهد داد. به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال 2016 محتمل‌تر به نظر می‌رسد.»
 
 مهدی عسلی نماینده ایران در اوپک در گفت‌وگو با یک روزنامه تهران قبل از مذاکرات روز چهارشنبه اعلام کرده بود که درخواست ثابت نگهداشتن میزان تولید از ایران «غیر منطقی» است. ایران قبل از سال 2012،‌ در حدود 2.5 میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می‌کرد ولی اعمال تحریم‌ها علیه ایران میزان صادرات نفتی ایران را به 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش داد. با برداشته شدن تحریم‌ها در ماه گذشته، ایران مجددا اجازه دارد تا آزادانه نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند.
 
بر اساس آمار موسسه نفت آمریکا در روز چهارشنبه، قیمت نفت همچنین از سوی کاهش غیرمنتظره 3.3 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفتی آمریکا و رسیدن آن به 499.1 میلیون بشکه حمایت شد. تحلیلگران انتظار داشتند که موجودی ذخایر نفتی آمریکا در هفته منتهی به 12 فوریه با رشدی 3.9 میلیون بشکه‌ای مواجه شود.
با انتشار آمار رسمی موجودی نفت آمریکا که در ادامه امروز توسط اداره اطلاعات انرژی وزارت انرژی ایالات متحده، قیمت نفت ممکن است افزایش بیشتری پیدا کند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید