در تحلیلی بررسی شد

اثر افت و خیز قیمت نفت بر سودآوری «شپنا»/احتمال تعدیل مثبت

کدخبر: ۱۴۳۷۰۰
بررسی افت‌وخیز قیمت نفت در پالایشگاه نفت اصفهان نشان می‌دهد که افت و خیز قیمت نفت و برگشت قیمت آن و افزایش آن در صورت ثبات قیمت‌ها باعث افزایش کرک اسپرد محصولات پالایشگاهی مانند بنزین و گازوییل خواهد شد و در نتیجه باعث سود‌آوری خواهد شد.
مهدی نوین‌راد

: شرکت پالایش نفت اصفهان(شپنا) در سال 1377 به صورت شرکت سهامی خاص به ثبت رسید و در سال 1386 بعد از اینکه به شرکت سهامی عام تبدیل شد در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد و سهام آن برای اولین‌بار در تیرماه سال 1378 در بورس مورد داد و ستد قرار گرفت و با توجه به قیمت سهم و لحاظ کردن افزایش سرمایه‌ها تاکنون بالای 800 درصد سود نصیب سهامداران خود کرده است.

نکته مهم در تحلیل صنعت پالایشگاه‌ها تحلیل کرک اسپرد است که به معنای تفاوت قیمت یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام است، افت و خیز قیمت نفت و برگشت قیمت آن و افزایش آن در صورت ثبات قیمت‌ها باعث افزایش کرک اسپرد محصولات پالایشگاهی مانند بنزین و گازوییل خواهد شد و در نتیجه باعث سود‌آوری خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز، در تحلیلی که انجام شد به بررسی سودآوری سال جاری شپنا با توجه به تغییر دو عامل نرخ ارز مبادله‌ای و تغییر نرخ خرید نفت خام پرداخته‌ایم. با توجه به اینکه محصولات عمده شرکت: نفت گاز، نفت کوره و بنزین است و نرخ آنها با نرخ نفت همبستگی بالایی دارد با توجه به تغییر روند نفت و افزایش کرک اسپرد محصولات پالایشی خصوصاً نفت گاز و بنزین، در کارشناسی نرخ آنها، قیمت نرخ نفت و ارز مبادله‌ای مد نظر قرار گرفت.

 نتیجه اینکه شرکت امسال توانایی ساخت سود بالای 59 تومان را می‌تواند داشته باشد. لذا در حال حاضر زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله است و باید امسال منتظر تعدیل مثبت در این شرکت باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید