به نمایندگان مجلس ارائه شد

گزارش ظریف از دستاوردهای اقتصادی برجام/ چقدر از پول‌های ایران آزاد شد؟

کدخبر: ۱۴۵۷۵۲
وزیر امور خارجه با حضور در مجلس، آمارها و اطلاعات جدیدی از دستاوردهای اقتصادی توافق هسته‌ای در پنج ماه‌ سپری شده از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک به نمایندگان مجلس دهم ارائه کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، در ادامه حضور وزرا در مجلس دهم، امروز نوبت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه بود که با حضور در جمع نمایندگان جدید به ارائه گزارش‌هایی در خصوص اثرات اجرای برجام، سیاست‌های ایران در منطقه و در مقابل آمریکا بپردازد.

گزیده سخنان ظریف را در جدول زیر می‌بینید.

گزیده سخنان وزیر امور خارجه در مجلس

دستاوردهای اقتصادی اجرای برجام

براساس کدام معادله‌ در پنج ماه گشایش اقتصادی ایجاد می‌شود که ما انتظار داریم پس از برجام مشکلات فراوان گذشته به یکباره حل شود و دائم روی این موضوع تمرکز می‌کنیم؟

در سال 92 فروش نفت ما از دو میلیون بشکه به 850 هزار تا 900 هزار بشکه رسید و قرار بود روند کاهش فروش نفت ایران به رقم‌های بسیار کمتر از این ادامه یابد. در حال حاضر صادرات نفت از زیر 900 هزار بشکه به 2 میلیون بشکه رسیده است.

پس از اجرای برجام ماهانه رقمی حدود 700 میلیون دلار وارد خزانه‌ شد. همچنین منابع مالی‌مان قابل وصول شد و بسیاری از بانک‌ها ارتباطات خود را با ایران از سر گرفتند.

تا 11 خردادماه حدود 4172 مورد اعتبار اسنادی یا همان ال‌سی باز شده و این رقم رو به افزایش است.

تا امروز 5 میلیاد دلار بدهی نفتی اماراتی‌ها به ایران، دو میلیارد دلار بدهی شل، شش میلیارد دلار از بدهی نفتی هندی‌ها و تقریباً تمام مطالبات کشورمان از یونان دریافت شده.

حدود 40 میلیارد دلار منابع اعتباری در کشور با دنیا ایجاد شد. در طول تاریخ ایران 60 توافق حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی با طرف‌های مختلف امضا شده که هفت توافق آن پس از برجام بوده است.

در حوزه حمل و نقل ناوگان هوایی، کشتیرانی و ریلی در حال بازسازی هستند.

جذب سرمایه

نباید دائم القا کنیم که ایران یک کشور پرخطر است. هنوز برخی از مشکلات وجود دارد، اما این موانع و مشکلات هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

دولت سعودی توانست مقدار زیادی از بازارهای نفتی را ببلعد و ما خوشبختانه توانسته‌ایم از زیر 900 هزار بشکه صادرات نفت به دو میلیون بشکه برسیم و شرکت‌های معتبر بین‌المللی به سمت ایران سرازیر شده‌اند.

رابطه ایران و آمریکا

با حل مساله هسته‌ای بهانه‌هایی که باعث ایجاد فشار علیه ایران بود گرفته شد، اما این به این معنی نیست که دشمنی و خصومت آنها با کشور حل شده.

موانع، مخالفت‌ها، کارشکنی‌ها و شیطنت‌ها را فراموش نکرده‌ایم و قرارمان نبود اختلافات اصولی‌مان را با دیگران حل و فصل کنیم و قصد مذاکره در اینها را نداشته‌ایم.

 

قرارمان نبود تحریم‌های شرکت‌های آمریکایی را برداریم. اما امروز وزیر خارجه آمریکا به جای اینکه بگوید ما تحریم می‌کنیم، ناگزیر می‌گوید ما تلاش می‌کنیم که تحریم‌ها را برداریم.

موضع ایران درباره عربستان

داستان عربستان و سازمان ملل تکرار اتفاقات گذشته است که امروز با بروز قدرت ایران و فروکش کردن هیاهوها نمود بیشتری پیدا کرد. عربستان تغییر نکرده و این رفتارها به خاطر قدرت ایران است و فضاحت‌های این کشور قابل کتمان نیست.

اگر آنها نخواهند از تروریست‌ها حمایت کنند و اگر نخواهند یمن را به خاک و خون بکشند و اگر بخواهند رفتارهایشان را اصلاح کنند، ما مشکلی با کشورهای همسایه و دوست نداریم.

لغو حج

لغو مراسم حج امسال به خاطر تاکید بر عزت و سلامت حجاج‌مان بود.

دعوای حقوقی ایران علیه آمریکا

اقدامات لازم برای برخورد با دست‌اندازی غیرقانونی به اموال جمهوری اسلامی ایران انجام شده و به زودی دعاوی حقوقی جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری جاری خواهد شد.

درخواست از مجلس

ما حدود هفت تا هشت سال از قوانین بین‌المللی عقب هستیم و در این سال‌ها که ارتباط‌مان با بانک‌های خارجی قطع بود، قوانین متعددی تغییر پیدا کرده است. ما از مجلس تقاضا داریم پیوستن ایران به کنوانسیون‌های جدید را که مطابق با لایحه‌های وزارت اقتصاد، وزارت خارجه و سایر بخش‌ها دریافت می‌کند، مورد بررسی قرار دهد.

گردشگری

هیچ‌وقت به طور یکجانبه با هیچ کشوری لغو روادید نمی‌کنیم و تنها لغو روادید به صورت دوجانبه اتفاق خواهد افتاد و در این مسیر عزت ایرانی برای ما اولویت دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید