وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس:

تعداد بازنشستگان 8 سال اخیر برابر با 30 سال قبل/ حذف یارانه‌بگیران شدنی نیست/ نیروی کار کشور به‌شدت غیرماهر است

کدخبر: ۱۴۵۹۲۵
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در صحن علنی مجلس دهم حاضر شد، ؛گزارشی از عملکرد وزارتخانه خود ارائه کرد و برخی از مشکلات موجود را برای نمایندگان جدید توضیح داد.
تعداد بازنشستگان 8 سال اخیر برابر با 30 سال قبل/ حذف یارانه‌بگیران شدنی نیست/ نیروی کار کشور به‌شدت غیرماهر است

به گزارش اقتصادنیوز وضعیت بحرانی صندوق‌های بازنشستگی و کسری 36 هزار میلیارد تومانی صندوق‌های بازنشستگی، ضرورت ایجاد اشتغال سالانه 900 هزار نفری، نیاز کشور به بودجه 800 هزار میلیارد تومانی برای رشد 8 درصدی، ایجاد 668 هزار شغل بخشی از گزارش علی ربیعی در جلسه علنی امروز مجلس بود.

گزیده سخنان ربیعی را در جدول زیر می‌بینید.

گزیده سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن مجلس

تعامل قوا و اجماع ملی

روند توسعه در ایران بدون اصلاحات اساسی در ساختار سیاست‌گذاری و آرایش مجدد اولویت‌های سیاستی تضمین نخواهد شد.

بدون اجماع سیاسی و ائتلاف نخبگان جامعه، سیاست‌گذاری درست و متناسب با مقتضیات کشور ناممکن است. مسئله هدفمندی یارانه‌ها از این دست مسائل است.

ضرورت سیاست‌گذاری صحیح

عصر دولت سرمایه‌گذار و ساخت‌و ساز‌کننده به پایان رسیده است. دولت امروز منابع کافی برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ همانند گذشته ندارد.

هزاران سد و پروژه‌هایی که انجام شد مانع بحران‌های مختلف از جمله آب نشد؛ این زیرساخت‌ها در شرایطی که سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری درست انجام نشود ما را به جای مهمی نخواهد رساند.

ظرفیت‌های گسترش‌یافته در آموزش نتوانسته فقر درآمدی را درمان کند. مطالعات ما نشان می‌دهد در برخی از مناطق نسبت فارغ‌التحصیلان و اشتغال منطقه از 4 درصد فراتر نرفته است.

به گزارش مرکز پژوهش‌ها، رشد اقتصادی ارتباطی با ساخت و ساز و سرمایه گذاری‌های مستقیم دولت ندارد، بلکه سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی تسهیل‌کننده رشد اقتصادی است.

اشتغال و طرح‌های منطقه‌ای اشتغال‌زایی

ساخت یک مجتمع پتروشیمی 1.5 تا 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد ولی اشتغال مستقیم آن کمتر از 2 هزار نفر است.

تنگنای مالی و دشواری جذب سرمایه خارجی، افق حل مسئله اشتغال کشور را تیره کرده است. بدون نگرش جدی مجلس، دولت و همه مشارکت‌کنندگان به سمت رشد اشتغالزا نمی‌رویم

طرح‌هایی مبنی بر توسعه صنایع کوچک و متوسط در شهرستان‌ها در دستور کار قرار دادیم، البته این به معنای پرداخت وام یا تکثیر بی‌رویه مجوزها برای ایجاد اشتغال نیست.

توسعه اشتغال به‌صورت محلی رخ می‌دهد و زمانی امکان‌پذیر می‌شود که ظرفیت‌های محلی با رویکرد مشارکت بخش خصوصی در دستور کار سیاستگذاری قرار گیرد.

نسخه واحد پیچیدن برای همه شهرستان‌ها و مناطق، زهری تلخ برای توسعه اشتغال است. براساس تجربه جهانی رشد اقتصادی به تنهایی موجب ایجاد اشتغال و توسعه عدالت اجتماعی نمی‌شود.

نسخه واحدی که فقط به دنبال توسعه صنایع بزرگ، ساخت یک یا چند مجتمع فولادی و پتروشیمی در هر شهر و منطقه‌ای است نه فقط با ملاحظات اقلیمی و آب و هوایی در تعارض است، بلکه بسیاری از ظرفیت‌های استانی را نادیده می‌گیرد.

نیروی کار کشور به شدت غیرماهر و فاقد استانداردهای لازم برای اقتصاد امروز دنیا است. همه کشورهایی که رشد پایداری را تجربه کرده‌اند، نیروی کار ماهر پرورش داده‌اند.

ما در سال‌های آتی نیازمند اشتغال سالانه 800 الی 900 نفری خواهیم بود و با توجه به روند جمعیتی و جمعیت فعال آتی ما پاسخ دادن به این میزان اشتغال، نیاز به نگاه جدید به مسئله اشتغال مبتنی بر توسعه محلی و مشغال و مزایای هر منطقه دارد.

بحران صندوق‌های بازنشستگی

صندوق‌های بازنشستگی در وضعیت نامناسبی قرار دارند و دولت و مجلس دهم باید بر پایدار سازی آنها اقدام اساسی انجام دهند تا برخی رویه‌های نادرست گذشته تکرار نشود

سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال 94 حدود 15 هزار میلیارد تومان، صندوق بازنشستگی کشوری 3.3 و صندوق بازنشستگی فولاد 1.4 ، سایر صندوق‌ها 13.2 و بیمه سلامت 3.4 هزارمیلیارد تومان کسری دارد که کسری کل به 36 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

دلایل ایجاد بحران صندوق‌های بازنشستگی

مصوبات متعدد بازنشستگی پیش از موعد، افزایش ناگهانی حقوق و دستمزد، قطع جریان ورودی اعضای جدید و شاغلان به چند صندوق بر ناپایداری صندوق ها افزوده است.

فاصله میان سن بازنشستگی تا میانگین عمر ایران در دهه 50 نزدیک به 11 سال بود، اما امروزه این فاصله به حدود 30 سال رسیده و پایداری صندوق‌ها را به خطر انداخته است.

تعداد بازنشستگان تامین اجتماعی از سال 53 تا 83 یک میلیون و 300 هزار نفر و از 83 تا 92 هم یک میلیون و 300 هزار نفر بوده، یعنی بازنشستگان این 8 سال برابر با تعداد بازنشستگان 30 سال قبل از آن بوده است.

حل مشکل صندوق‌ها

پایان دادن به مداخلات سیاسی در صندوق‌ها و اصلاحات پارامتریک از جمله همان تصمیمات راهبردی است که نیازمند رویکرد همه با هم و اجماع ملی است

یارانه‌ها

تکلیف حذف 26 میلیون نفر از دریافت یارانه با ظرفیت‌های فنی و اجتماعی کشور سازگاری ندارد. پیشنهاد می‌دهم کمیسیون مشترک بین دولت و مجلس شکل بگیرد و ساماندهی نظام یارانه‌ها بررسی شود.

ایجاد اشتغال

هر یک درصد رشد اقتصادی 100 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و 120 هزار شغل ایجاد می‌کند و ما به رشد 8 درصدی نیاز داریم.
هنگام ورود ما به دولت، دولت 56 درصد کسری رشد داشت بنابراین با توجه به شرایط فوق عملکرد من قابل دفاع است.

850 هزار دفترچه جدید تامین اجتماعی صادر شده، 300 هزار ریزش شغل داشته‌ایم. پس به طور خالص 500 شغل داشته‌ایم و به نسبت 1.2 درصد شغل رسمی و غیر‌رسمی داریم، یعنی حدود 668 هزار شغل غیررسمی هم ایجاد شده اما این تحولات به چشم نمی‌آید.

کمک به معمولان

مسائلی مانند آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق، نحوه پوشش بیمه‌ها و مسائل معتادان نیز مورد بررسی وزارتخانه بوده است و شعار این بوده که از بهزیستی دولت محور به بهزیستی خانه محور تبدیل شویم. در این زمینه به کمک مجلس نیاز داریم. ما نیز شرمساریم که نمی‌توانیم به اندازه کافی به معلولان و مددجویان بهزیستی کمک کنیم به دلیل اینکه با محدودیت بودجه روبه‌رو هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید