بانک مورگان استنلی در تحلیلی مطرح کرد

قیمت نفت شاید دوباره نزولی شود/ خطر بازگشت به مرز 30 دلاری

کدخبر: ۱۴۶۰۱۰
بانک مورگان استنلی هشدار داد قیمت‌ نفت خام در سال جاری می‌تواند روندی معکوس به خود بگیرد و به بشکه‌ای 30 دلار نیز برسد.
قیمت نفت شاید دوباره نزولی شود/ خطر بازگشت به مرز 30 دلاری
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌ان، در حالی که قیمت نفت از پایین‌ترین سطح خود از اواسط ماه فوریه تاکنون نزدیک به 100 درصد رشد داشته است، بانک مورگان استنلی اعلام کرده که عمده این رشد به دلیل اختلال تولید در کانادا، نیجریه و جاهای دیگر بوده و تا ابد دوام نخواهد داشت.

آدام لانگسان، تحلیلگر ارشد بازار کالای مورگان استنلی اعلام کرد: «با حل مشکلات تولید، عرضه مازاد مجددا به بازار باز خواهد گشت و قیمت‌ها به مرز 30 دلار باز خواهد گشت.»

تحلیل مورگان استنلی را می‌توان به عنوان یک هشدار برای کسانی در نظر گرفت که معتقدند عرضه مازاد به پایان رسیده و بازار به زودی با کسری نفت مواجه خواهد شد. وزیر نفت جدید عربستان سعودی اخیرا اعلام کرد که قیمت نفت در پایان سال به بشکه‌ای 60 دلار خواهد رسید.

عمده‌ترین دلیل اینکه چرا قیمت نفت از سطح 26 دلاری فاصله گرفته و به 50 دلار کنونی رسیده، ناشی از کاهش مقدار تولید نفت بوده است. برای مثال در ماه مارس، آمریکا نیم میلیون بشکه در روز کمتر از سال گذشته نفت پمپاژ کرده است.

اما این کاهش تولید همزمان با آتش‌سوزی‌های کانادا و حمله به زیرساخت‌های نفتی نیجریه بوده که باعث تشدید افت عرضه شده است. در نیجریه تولید نفت خام در ماه می با رسیدن به یک میلیون بشکه در روز به پایین‌ترین سطح خود از اواخر دهه 80 میلادی رسید.

این اختلالات همچنان وجود دارد، مواردی که مورگان استنلی آنها را عامل اصلی رشد قیمت نفت در کوتاه مدت می‌داند. اما سه دلیل نیز وجود دارد که مورگان استنلی با استناد به آنها هشدار می‌دهد این اوج‌گیری ممکن است به سقوط منجر شود:

1. به پایان رسیدن اختلالات تولید: کانادا تقریبا از آتش‌سوزی‌ها نجات پیدا کرده است و قطع تولید به دلیل نگهداری و تعمیر واحدهای تولید نفت در دریای شمال و برزیل به زودی اتمام خواهد یافت. لانگسان معتقد است حتی اگر درگیری‌ها در نیجریه ادامه پیدا کند، بازگشت کانادا به خط تولید به تنهایی برای ایجاد عرضه مازاد در بازار کافی خواهد بود. در بدترین سناریو، لیبی برای رشد قیمت نفت، لیبی نیز می‌تواند به خط تولید برگردد و آنگاه عرضه مازاد بازار را فلج خواهد کرد.
 
2. موجودی ذخایر نفتی همچنان یک چالش است: موجودی ذخایر نفتی همچنان بالا باقی مانده است سطح موجودی نفت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه 83 میلیون بشکه بالای سطوح سال 2015 است.

3.حفاران آمریکایی را فراموش نکنید: در حال حاضر نشانه‌هایی وجود دارد که قیمت‌های بالاتر نفت ممکن است موجب بازگشت تولیدکنندگان شیل آمریکا به خط تولید شود. همچنین تعداد دکل‌های حفاری آمریکا در سه هفته گذشته یا ثابت بوده و یا افزایش یافته است.

مورگان استنلی با اشاره به موارد مشابه در سال 2015 اعلام کرد به طور قطع، این نخستین باری نخواهد بود که روند صعودی نفت معکوس می‌شود. 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید