خدمات متقابل اقتصاد و امنیت

کلمبیا چگونه در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفت؟

کدخبر: ۱۴۶۲۶۹
در زمان پابلو اسکوبار، قاچاقی بزرگ مواد مخدر، کلمبیا به عنوان مرکز کوکائین جهان شناخته می‌شد؛ امروز اما این کشور نقش میزبان را در مجمع جهانی اقتصاد آمریکای لاتین در سال 2016 ایفا می‌کند.
کلمبیا چگونه در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفت؟
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌ان، خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا در مجمع جهانی اقتصاد در مدلین اعلام کرد: «‌مشارکت کلمبیا در پیشرفت اقتصادی آمریکای لاتین پایانی بر مجادلات مسلحانه داخلی خواهد بود.»

سانتوس که یک روزنامه‌نگار تحصیل کرده در هاروارد است، رابطه نزدیکی با باراک اوباما دارد. در ماه فوریه این دو رئیس جمهور با هم دیدار کردند و اوباما اعلام کرد برای پیشرفت صلح و پایان دادن به جنگ داخلی 50 ساله، کمکی 450 میلیون دلاری به این کشور خواهد کرد.

این کمک تنها سیاسی نخواهد بود، سیلیکون‌ولی، شرکت‌های خودروساز و هواپیمایی‌ها همگی به کمک بوگوتا خواهند آمد. نخستین نشست بین‌المللی مارک زوکربرگ به عنوان مدیر اجرایی فیسبوک در ژانویه 2015 در کلمبیا رخ داد. فورد و جنرال موتورز نیز در کلمبیا مشغول به کار هستند در حالی‌که هواپیمایی‌های جت‌بلو، آمریکن،‌ اسپریت و دلتا نیز پروازهای خود را به کلمبیا در سال‌های اخیر افزایش داده‌اند.

در حال که همسایه‌های کلیدی این کشور آمریکای لاتین از رکود رنج می‌برند، با وجود سقوط در قیمت‌ کالاهای اساسی، اقتصاد کلمبیا در حال رشد است.  صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده رشد اقتصاد کلمبیا در سال آینده مجددا افزایش یابد.

در مقایسه با این کشور، همسایه دیوار به دیوار کلمبیا، ونزوئلا با بحرانی بشری و اقتصادی شدیدی مواجه است و برزیل نیز در بدترین رکود یک دهه اخیر خود قرار دارد. انتظار می‌رود اقتصادهای اکوادور و آرژانتین نیز در سال جاری با افت مواجه شوند.

بخش اصلی قدرت اقتصاد کلمبیا ناشی از تلاش جدی دوتل برای کاهش معاملات مواد مخدر بوده است. تنها در ماه می، پلیس کلمبیا بیشترین امحای مواد مخدر را در تاریخ این کشور به انجام رسانده است.

رئیس جمهور خوان مانوئل سانتوس در این هفته اعلام کرد که نرخ قتل در این کشور به پایین‌ترین سطح 40 سال اخیر رسیده است و ماه گذشته مقامات کلمبیایی پیشرفت چشمگیری را در مذاکرات صلح با گروه نظامی فارک (یا ارتش انقلابی کلمبیا) نشان داده‌اند.
میگوئل اروتیا، اقتصاددان دانشگاه آندس در بوگوتا اعلام کرد: «صلح اثر مثبتی روی سرمایه‌گذاری ملی و بین‌المللی ما خواهد داشت و موجب شتاب‌گیری رشد خواهد شد.»

اروتیا به این نکته اشاره کرد که فرایند صلح بسیار پرهزینه خواهد بود. میلیون‌ها کلمبیایی در قلمروهای تحت کنترل فارک زندگی می‌کنند. ادغام آنها با زندگی مدنی و غیرنظامی یک چالش بزرگ خواهد بود. ولی صلح کلی به پیشرفت اقتصادی کلمبیا در بلندمدت کمک خواهد کرد.
 
کلمبیا عاری از مشکلات اقتصادی نیست. تورم این کشور اخیرا به شدت بالا رفته و واحد پولی این کشور در سال گذشته 25 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. سقوط قیمت‌ کالاهای اساسی نیز به اقتصاد این کشور ضربه زده است.

در این هفته، صندوق بین‌المللی پول اعتبار اضطراری 11 میلیارد دلاری را در اختیار کلمبیا قرار داد. چنین اقداماتی نشان می‌دهد که دولت نسبت به زمان حضور پابلو اسکوبار تا چه حد توانسته جلب اعتماد کند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید