رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد

ورود روزانه 3300 کانتینر قاچاق به کشور / 23 دستگاه متولی نظارت بر مبادی ورودی کشور

کدخبر: ۱۴۶۲۷۲
قاچاق کالا و ارز و تبعات آن بر اقتصاد کشور مجور اصلی سخنان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و رئیس اتاق ایران در جلسه علنی امروز مجلس بود. 
ورود روزانه 3300 کانتینر قاچاق به کشور / 23 دستگاه متولی نظارت بر مبادی ورودی کشور

به گزارش اقتصادنیوز حبیب‌الله حقیقی هزینه بالای واردات رسمی را یکی از دلایل روی آردن به قاچاق کالا دانست و گفت: اگر کسی بخواهد کالای خود را از مبادی رسمی وارد کشور کند، برای او دلار سه هزار تومانی، شش هزار تومان تمام می‌شود؛ اما اگر بخواهد همین کالا را از مبادی غیر رسمی وارد کند هر دلار، 3500 تا 4 هزار تومان برای او تمام می‌شود.

محسن جلال‌پور هم در سخنان خود در صحن علنی مجلس به هزینه‌های قاچاق کالا در کشور اشاره کرد و گفت یکی از اصلی‌ترین مشکلات فضای کسب و کار ایران، قاچاق کالا و ارز است که به صورت غیر قانونی در کشور رد و بدل می‌‌شود.

گزیده این سخنان را در جدول زیر می‌بینید.

گزیده سخنان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صحن مجلس

تبعات قاچاق کالا

قاچاق مانع بزرگی بر سر تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بوده و هزینه های بسیاری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم متوجه کشور کرده است.

پدیده تولید ملی و اشتغال را تضعیف و بلکه تخریب کرده، مانع کسب درآمدهای دولت بوده و همچنین منابع ارزی کشور را از بین برده است.

حوزه‌های قاچاق داخلی

معمولا موضوع قاچاق در کشورهای دیگر روی کالاهای ممنوعه موضوعیت پیدا می‌کند و محدود به موارد خاص است همچون قاچاق انسان، مواد مخدر، سلاح و مهمات و موارد دیگر اما در کشور ما قاچاق در 4 حوزه کالاهای مجاز، کالاهای مجاز مشروط و کالاهای یارانه‌ای و کالاهای ممنوع موضوعیت می‌یابد.

بیشترین حجم قاچاق مربوط به کالاهای مجاز، مشروط و یارانه‌‌ای است و قاچاق در حوزه کالاهای ممنوعه در ردیف‌های آخر است.

هزینه پایین قاچاق

اگر کسی بخواهد کالای خود را از مبادی رسمی وارد کشور کند برای او دلار سه هزار تومانی 6 هزار تومان تمام می‌شود اما اگر بخواهد همین کالا را از مبادی غیر رسمی وارد کشور کند دلار سه هزار تومان، 3500 تا 4 هزار تومان برای او تمام می‌شود.

 

در کشور ما 66 مورد معافیت وجود دارد که 40 مورد آن اقتصادی است. این معافیت‌ها عمدتا برای زمان‌های خاص، مناطق معین و کالاهای مشخصی تعریف شده است در حالی که اکنون به طور گسترده و در مورد کالاهای عمومی و به طور دائم اعمال می‌شود.

حجم قاچاق

روزانه سه هزار و 300 کانتینر قاچاق بدون کوچک‌ترین اقدام کنترلی وارد کشور می‌شود.

دلایل رواج قاچاق

قیمت گازوئیل در کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه تفاوت عمده دارد به طوری که در ایران لیتری 300 و در کشورهای همسایه لیتری 4500 تومان است.

قاچاق معلول ناکارآمدی فرآیندهای تجاری کشور است. هزینه‌های بالای ورود کالا از مبادی رسمی و تعدد تعرفه‌ها در زمان ترخیص و ارزش‌افزوده قاچاق را به صرفه کرده است.

تا زمانی که برای مرزنشینان معیشت قابل قبول تامین نشود زمینه‌های انتقال کالا از معابر غیررسمی کشور همواره فراهم است.

عوامل فرهنگی و اجتماعی از جمله تغییر الگوی مصرف و گرایش به خرید کالاهای خارجی نیز از جمله علل افزایش ورود قاچاق به کشور است.

 

با 15 کشور همسایه‌ایم که بنا بر شرایط اقتصادی متفاوتی که دارند پدیده قاچاق برای برخی از کشورها جنبه درآمدزایی دارد، لذا نه تنها پیشگیری نمی‌کنند، بلکه آن را توسعه نیز می‌دهند.

 

کشورهایی با چند برابر میزان تجارت نسبت به کشور ما مبادی رسمی ورود و خروج کالای بسیار کمتری دارند.

مقابله با قاچاق

۲۳ دستگاه متولی نظارت بر مبادی ورودی کشور هستند و نگاه‌های متفاوتی نیز به مسائل و مشکلات این مبادی دارند.

اقدامات انجام شده

اصلاح و نوسازی فرآیندهای تجاری و گمرکی، ساماندهی نظارت های مرزی و فرامرزی، ساماندهی نظام حمل و نقل و تهیه بسته نظارت بر ترانزیت خارجی از جمله برنامه ها و رویکردهای ستاد است.

کاهش حدود ۱۰ میلیارد دلاری حجم قاچاق از سال ۹۲ به ۹۴، افزایش حجم کشفیات و نیز افزایش جرایم وصولی از مهمترین دستاوردهای ستاد در دو سال اخیر بوده است.

گزیده سخنان رئیس اتاق ایران در صحن علنی مجلس

تاثیر قاچاق بر اقتصاد کشور

یکی از اصلی‌ترین مشکلات فضای کسب و کار ایران، قاچاق کالا و ارز است که به صورت غیر قانونی در کشور رد و بدل می‌‌شود.

قاچاق کالا و ارز اثر تخریبی مستقیم بر فضای کسب و کار ایران دارد، وقتی ما در کشور فضای کسب و کار مناسب نداریم مبادلات به صورت زیر زمینی انجام می‌گیرد.

میزان قاچاق

براساس برآوردها 90 تا 95 درصد کالاها به شکل قاچاق در بازار توزیع می‌شوند که یک خبر ناگوار است. کالاهای قاچاق تولید را کاهش می‌دهند که در نهایت موجب به ورشکستگی کارخانه‌ها می شود که این موضوع درآمد دولت را به شدت کاهش می‌دهد.

رتبه کسب‌وکار فرامرزی

ایران در بحث کسب‌و‌کار فرا مرزی رتبه مناسبی ندارد، جایگاه 167 ایران در میان 180 کشور رتبه مناسبی نیست. یکی از اصلی‌ترین عوامل تشکیل‌دهنده رکود اقتصادی نرخ پایین کسب‌و‌کار فرا مرزی است.

ترسیم فضای اقتصادی

قوانین فراوان و مخشوش اقتصادی موجب زمین‌گیری صنایع کشور شده است. اقتصاد تورمی عملا موجب شکل‌گیری فضای غیر‌رقابتی و غیر‌علمی صنایع شده است. بی‌توجهی به کیفیت تولید کالا موجب شده است کالاهای خارجی بازارهای ایران را تسخیر کنند.

راهکار

لغو محدودیت‌های موجود به شکلی که مانع قاچاق شود باید در دستورکار قرار گیرد. ثابت نگه داشتن نرخ ارز به شکل علمی اقدامی است که ثبات را در واحدهای تولیدی ایجاد می‌کند. برخورد جدی با قاچاق کالا و ارز با تکیه بر اقتصاد سالم و رقابتی می‌‌تواند منجر به خروج کشور از فضای رکود اقتصادی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید