کاهش حجم عرضه پلیمرها باعث شد

عقب‌نشینی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا

کدخبر: ۱۴۶۴۵۱
با کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی پتروشیمی شاهد افت حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا برای روز گذشته بوده‌ایم که از عقب‌نشینی مقطعی این بازار حکایت دارد.
عقب‌نشینی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته در بورس کالای ایران شاهد عرضه 40 هزار تنی انواع پلیمرها بودیم که به نسبت مدت مشابه در هفته گذشته با ثبت رقمی نزدیک به 57 هزار و 600 تن از یک عقب‌نشینی جدی حکایت دارد. این در حالی است که در همین زمان حجم تقاضای پلیمرها نیز با 40 هزار تن افزایش به 160 هزار تن رسید که از لزوم افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالا حکایت می‌کند.

البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که برخی از عرضه‌های مهم و پراکنده در روز دوشنبه در بورس کالا به روی تابلو رفت که تا حدودی از جذابیت و حتی اهمییت معامله روز سه‌شنبه کاست ولی در هر حال با کاهش حجم معاملات پلیمرها رو به رو بوده‌ایم که داده مطلوبی به شمار نمی‌آید. در معاملات روز سه‌شنبه نهایتاً 32 هزار تن انواع پلیمرها در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفت که به نسبت هفته پیش از آن از کاهش 6 هزار و 800 تنی این حجم حکایت می‌کند.

بالابودن حجم معامله پلیمرها در روزها و هفته‌های گذشته، کاهش محسوس حجم عرضه‌ها در بورس کالا، انتظار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید در هفته پیش رو، ابهام نسبت به دورنمای قیمت‌های جهانی، بالابودن موجودی انبارها در بازار آزاد و کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی را می‌توان از دلایل این عقب‌نشینی حجم معاملات به شمار آورد.

بالابودن جذابیت پلی استایرن‌ها مخصوصاً انواع انبساطی آن همچون گذشته، رشد تقاضای فصلی پلی اتیلن ترفتالات بطری که در بسته‌بندی آب معدنی کاربرد دارد، توجه مجدد بازار به پلی اتیلن سنگین بادی BL3 پتروشیی جم و همچنین EX3 و EX5، توجه به گریدهای سبک خطی پلی اتیلن و نیاز بازار به عرضه بیشتر PVC، کاهش حجم عرضه‌ها و رشد محسوس حجم تقاضا در کنار عقب‌نشینی حجم معاملات را می‌توان از مهمترین ویژگی‌های معاملات در بورس کالا در روز گذشته دانست.

در بازار داخلی با نزدیک شدن به شب‌های احیا و به صورت سنتی، حجم تولید در صنایع پایین دستی نسبتاً پایین آمده که در کنار بالابودن نسبی موجودی انبارها در بازار آزاد به ثبات کلی قیمت‌ها منجر شده است هرچند که برخی از گریدها کاهش نرخ و برخی دیگر حتی افزایش قیمت‌های محدودی را نیز تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد در روزهای پایانی ماه رمضان با افزایش حجم معاملات و بهبود شرایط تولید در صنایع مصرف‌کننده پلیمرها، این بازار با افزایش حجم معاملات وارد یک فاز بهبود بنیادین شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی