پیگیری لوایح رد شده مجلس نهم در مجلس دهم

لایحه افزایش مناطق آزاد برای سومین بار به مجلس می‌رود 

کدخبر: ۱۴۶۷۲۱
دولت برای سومین بار لایحه افزایش مناطق آزاد را به مجلس می‌فرستد تا شانس لایحه‌ای را که دو بار در مجلس نهم رد شده را در مجلس دهم بیازماید. 
لایحه افزایش مناطق آزاد برای سومین بار به مجلس می‌رود 

به گزارش اقتصادنیوز، مشاور دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اعلام کرد دولت لایحه افزایش ۱۹منطقه آزاد و ویژه را با دو فوریت در دولت تصویب کرده و قرار است این لایحه برای نهایی شدن با دو فوریت به مجلس ارسال شود.

این سومین باری است که دولت چنین طرحی را به مجلس می‌فرستد. طرحی که دو بار یکبار در آذرماه و دیگری در بهمن ماه به دلایل مختلف در مجلس نهم مطرح اما رد شد.

مخالفان این طرح افزایش قیمت زمین در مناطق آزاد، تبدیل شده این منطق به دروازه واردات و افزایش بیکاری جوانان استناد می‌کردند. نمایندگان موافق هم که هر دو بار ناکام ماندند به نکاتی همچون لزوم توجه به خواسته مردم در ایجاد این مناطق، معافیت مالیاتی و افزایش صادرات و اختصاص درصدی از درآمدهای این مناطق به محرومان بومی و اشتغال‌زایی مولد اشاره کرده بودند.

با وجود رد دوباره این لایحه در سال 94، نمایندگان مجلس نهم در سال 95 و در آخرین ماه‌های حضور در بهارستان مساله مناطق آزاد را مطرح کردند. اما تغییرات اساسی در لایحه دولت ایجاد کردند. اگرچه پیشنهاد دولت ایجاد 19 منطقه آزاد و ویژه بود اما نمایندگان مجلس نهم در بررسی این لایحه پیشنهاد دادند 68 منطقه ویژه اقتصادی دیگر به 12 منطقه موجود شود.

البته دولت هم چند شرط برای اجرای این 68 منطقه جدید ویژه اقتصادی گذاشت.

حال با اتمام مجلس نهم، دولت مجددا مساله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را پیش کشیده است. جعفر آهنگران در گفت‌وگو با فارس گفته روز 26 خرداد 95 موضوع افزایش مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی مجدداً‌ در هیأت دولت مطرح و تصویب شد که با قید دو فوریت به زودی به مجلس برود.

به گفته این مقام مسئول قرار است هفت منطقه آزاد تجاری جدید و 12 منطقه ویژه اقتصادی به مجموعه مناطق آزاد و ویژه کشور اضافه شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید