مبادله قیر با فیلم عکاسی/7 سال تجارت ایران با کشور همسایه آمریکا+نمودار

کدخبر: ۱۴۷۲۹۷
حجم مبادلات تجاری ایران و مکزیک در سال‌های اخیر چندان قابل توجه نبوده و به نوسان‌هایی هم دچار شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، ابوالفضل کوده‌ئی، مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک‌المنافع سازمان توسعه تجارت ایران از آغاز تبادلات تجاری ایران با کشورهای مکزیک و اکوادور خبر داده است. آن طور که ایسنا گزارش داده، کوده‌ئی با اشاره به این‌که سفرهای تجاری و اقتصادی در راستای توسعه تعاملات اقتصادی از مردادماه سال جاری آغاز می‌شود در مورد زمینه‌های تعاملات تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای مکزیک و اکوادور گفته است: بیشترین حوزه‌هایی که مدنظر قرار خواهد گرفت پتروشیمی، کشاورزی، صنعت و معدن خواهد بود.

اما در حال حاضر وضعیت روابط تجاری ایران با این کشور که در همسایگی ایالات متحده آمریکا قرار دارد چگونه است؟ مبادلات تجاری این دو کشور در سال‌های اخیر چه تغییراتی داشته است؟ ایران و این کشور آمریکایی چه کالاهایی با هم مبادله می‌کنند؟

ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران به مکزیک در سال 88 معادل دو میلیون و 679 هزار دلار، در سال 89 معادل سه میلیون و 617 هزار دلار، در سال 90 معادل 51 میلیون و 687 هزار دلار، در سال 91 معادل 113 میلیون و 435 هزار دلار، در سال 92 معادل 20 میلیون و 478 هزار دلار، در سال 93 معادل یک میلیون و 885 هزار دلار، در سال 94 معادل چهار میلیون و 330 هزار دلار و در دو ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال 95 معادل 9 میلیون و 246 هزار دلار بوده است.

بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران همچنین نشان می‌دهد ارزش کل واردات ایران از مکزیک در سال 88 معادل هفت میلیون و 340 هزار دلار، در سال 89 معادل 983 هزار دلار، در سال 90 معادل دو میلیون و 858 هزار دلار، در سال 91 معادل پنج میلیون و 907 هزار دلار، در سال 92 معادل یک میلیون و 199 هزار دلار، در سال 93 معادل 978 هزار دلار، در سال 94 معادل یک میلیون و 632 هزار دلار و در دوماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال 95 معادل 54 هزار دلار بوده است.

اقتصادنیوز شکل زیر را بر اساس آمارهای رسمی گمرک از تجارت ایران و مکزیک طی سال‌های اخیر تهیه کرده است.

ایران و مکزیک چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
به گزارش اقتصادنیوز، اقلام صادراتی ایران به این کشور در دوماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال 95 عبارتند از: «اوره»،‌ «پسته»، «قیر، آسفالت و سنگ‌های آسفالت‌دار»، «موم پارافین» و «کف‌پوش». در همین بازه زمانی اقلام وارداتی ایران از این کشور نیز محدود به دو کالای «فیلم عکاسی به صورت ورل، برای اشعه ایکس عکسبرداری‌نشده» و «لباس و متفرقات لباس (همچنین انواع دستکش) به غیر از مصارف پزشکی» است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید