تاسیس انجمن شرکت‌های فضای کار اشتراکی در اتاق بازرگانی ایران

کدخبر: ۵۲۱۲۸۹
اقتصادنیوز: انجمن فضاهای کار اشتراکی در اتاق بازرگانی ایران تاسیس شد.
تاسیس انجمن شرکت‌های فضای کار اشتراکی در اتاق بازرگانی ایران

کاوه گودرزی، مدیرعامل مرکز نوآوری جهش در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز عنوان کرد: هدف از شکلگیری فضاهای کار اشتراکی، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، افزایش مشارکت و همکاری میان اعضای آن‌ها بوده است. همچنین با توجه به آینده و چشم انداز روشن این صنعت در آینده اقتصاد اشتراکی جهان، تاسیس انجمن فضاهای کار اشتراکی در اتاق ایران، نویدبخش توسعه و گسترش سریعتر این صنعت در کشور عزیزمان ایران خواهد بود.

وی در تشریح خبر تاسیس فضای اشتراکی گفت: فضای کار اشتراکی جاییست که افراد، تیم‌ها و شرکت‌ها در حوزه‌های تخصصی گوناگون در  آن مستقر هستند و هریک روی پروژه خود کار می‌کند. فضاهای کار اشتراکی معمولا با امکانات، خدمات و ابزار مشترک معرفی می‌گردند. به اشتراک گذاری زیرساخت‌ها به توزیع هزینه اداره یک کسب و کار بین اعضا کمک می کند، اما فضاهای کار اشتراکی چیزی فراتر از صرفاً راهی برای کاهش هزینه های اضافی است از جمله مهمترین مزیت این فضاها به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز آشنایی با تخصص‌های گوناگون، همکاری و مشارکت هستند که در آن اعضا با پیشینه‌های مختلف می‌توانند برای به اشتراک گذاشتن تخصص، تجربه و کشف ایده‌های جدید گرد هم آیند.

گودرزی ادامه داد: تاریخچه راه‌اندازی این فضاها به سال ۱۹۹۵ در برلین بازمی‌گردد، با توجه به اثرات مثبت و ارزش‌های آفریده شده توسط فضاهای کار اشتراکی،  تعداد آن‌ها در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۹۰۰۰ فضا برآورد شد و پیشبینی میشود تعداد آنها تا سال ۲۰۲۵ به ۲۶۰۰۰ هزار فضا در سراسر جهان خواهد رسید. ایران نیز از این جریان مستثنی نبوده و از سال ۹۲ اولین فضاهای کار اشتراکی شروع به فعالیت کرده‌اند و به سرعت در حال گسترش ‌می‌باشند.

وی اضافه کرد: به عقیده کارشناسان در میان نهادهای دولتی و حاکمیتی، تاکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیشترین حمایت را از گسترش فضاهای کار اشتراکی در سراسر کشور انجام داده و پارک فناوری پردیس به عنوان اصلی‌ترین مرکز ارزیابی، راستی آزمایی و صدور مجوز برای فعالین این صنعت شناخته می‌شود. طبق آخرین آمار مرکز شتابدهی تاکنون ۲۵ مجموعه با موضوع فعالیت فضای کار اشتراکی، فعال و دارای مجوز در کشور مشغول به کار هستند. با احتساب فضاهای کار اشتراکی که به تازگی در دانشگاه‌های برتر کشور راه اندازی شده و مراکز نوآوری که بخشی از فضای خود را به استارتاپ‌ها و تیم‌های تخصصی اجاره می‌دهند می‌توان تعداد تمام فضاهای اشتراکی کشور را بیش از ۵۰ فضا تخمین زد.

گودرزی تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۹ ایده تاسیس این انجمن میان فعالان این صنعت با راهنمایی محمدرضا راوند(دبیرکل سازمان کارآفرینی ایران) شکل گرفت و بالاخره در تاریخ سه‌شنبه ۲۵ مرداد سال ۱۴۰۱ اولین جلسه به منظور انتخابات هیئت رئیسه، با حضور ۱۵ عضو از ۲۰ عضو برگزار گردید و هیئت مدیره‌ای متشکل از ۵ عضو حقوقی شکل گرفت: محمدرضا سبحان (مدیرعامل فضای کار اشتراکی تیوان و های‌وی) به عنوان رییس، مریم نجفی(مدیرعامل مرکز نوآوری فینوا) به عنوان نایب رئیس، حامد حافظی(رئیس هیئت مدیره فضای کار اشتراکی پارادایس هاب) به عنوان خزانه‌دار و عضو هیئت رئیسه، هادی ذواشکیانی(مدیرعامل فضای کار اشتراکی هاوش) به عنوان منشی و عضو هیئت رئیسه و کاوه گودرزی(مدیرعامل مرکز نوآوری جهش) به عنوان عضو هیئت رئیسه و آقای علیرضا حقیقی قریب(مدیرعامل شرکت رایمون مدیا) به عنوان بازرس، انتخاب شدند. همچنین طی جلسه‌ای جداگانه آقای فرشاد جعفرپور(مدیر شعب فضای کار اشتراکی پارادایس‌هاب) از سمت هیئت رئیسه به عنوان دبیر انجمن انتخاب گردید.

مدیرعامل مرکز نوآوری جهش در پایان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم مشارکت و همکاری بیشتر فضاهای کار اشتراکی کشور و همچنین ارائه خدمات تخصصی‌تر به تیم‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک این انجمن در آینده‌ نزدیک امکان پذیر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید